Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skulle poste litt om mitt elektrolyse bad for å fjernde rust.

Ting som jeg har skaffa til veie for testing:

Et kar(balje)

12v likeretter (billader) tenkte jeg skulle bruke 400amps sveiseapparat

25kilo med natriumsulfat. ca300,- dette gir ca 250-350 liter ferdig blandet (Mulig jeg må anskaffe natriumkarbonat istedet)

Dette skal fjerne oxyd på flere metalltyper. Skal ikke skade metallene og den ferdige blandingen skal kunne brukes om og om igjen.

Dette er det som er det "avanserte" :lol: utstyret som flere spesialister bruker.

Skrevet

65cs1ub7quqfz27tv6k5.jpg

her er det som trengs for rustfjerninga.

det ligger to metallbiter oppe på balja som fungerer som katode og anode.

den delen som ligger lengst til venstre er katode (koble +polen til denne....

Delen som ligger ved siden av den er en del av ei stikksag som dere kan se har oksydert (rusta) koble minuspolen til denne.

jeg ha blanda ut natriumsaulfatet. 0.5 kilo til 10 liter.

Nå har jeg lagt metallbitene i balja og lar det virke over natta.

her er en fin link til youtube som forklarer det enda bedre

http://www.youtube.com/watch?v=ZhTZkvkivDQ

Skrevet

Glemte å si at hvis dere prøver dette hjemme så IKKE RØYK ELLER BRUK ÅPEN FLAMME VED DETTE.

Det som bobler i balja er hydrogen og smeller godt hvis det blir antent.

Skrevet

Dette er vanvittig eksplosjonsfarlig... Nok at du får statisk el. gnist. Sett dette på en gummimatte og hold mobiltelefon unna.... Ren hydrogen kødder man ikke med..!

Skrevet

En ting jeg lurer litt på er hva slags deler man kan putte i den balja. I hvertfall vist det er bil deler =o Nei på tide å finne et hus med badebasseng hvor eierne er på ferie.

Opps nei jeg kjørte bilen uti med en haug av sodium :o

Skrevet

Perfekt for deler som man ikke kommer til over alt på. Er jo en kjent sak at det fort begynner å ruste innenfra alikevel om man pusser utenpå. perfekt for feks bærebruer motorblokker dører etc etc

Det er flere firmaer rundt om i europa som legger hele karoseriet i slike elektrolysebad. Så tankegangen din er ikke så dumt.

Må forresten si at forsøket gikk særdeles godt. Legger ut et bilde av delen som ble bada i mårra. :)

Denne prosessen kan gjøres på både alu og stål.

Skrevet

bilde? fant forresten en del filmer om dette på youtube. Har også hørt om et firma ved fornebu som tar en 12k for hele bilen og 1k per dør panser osv.

Det blir kanskje litt stiv pris, men er vel kanskjer verdt det for dem som restaurerer biler osv.

Skrevet
Perfekt for deler som man ikke kommer til over alt på. Er jo en kjent sak at det fort begynner å ruste innenfra alikevel om man pusser utenpå. perfekt for feks bærebruer motorblokker dører etc etc

Det er flere firmaer rundt om i europa som legger hele karoseriet i slike elektrolysebad. Så tankegangen din er ikke så dumt.

Må forresten si at forsøket gikk særdeles godt. Legger ut et bilde av delen som ble bada i mårra. :)

hvor blir det av bildet?

hvor får man kjøpt natriumsulfat? (gjerne i østfold)

Skrevet

hvor blir det av bildet?

Gå på en dagligvarebutikk, f.eks. Spar, og kjøp en flaske med krystall-soda. (rengjøringshylla) Samme sak, fungerer veldig bra.

Skrevet

hvor blir det av bildet?

Gå på en dagligvarebutikk, f.eks. Spar, og kjøp en flaske med krystall-soda. (rengjøringshylla) Samme sak, fungerer veldig bra.

ok, men hva vis jeg skal ha litt mer, da er det vell billigere med en sånn stor sekk som på bildet, hvor får man tak i det :P?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...