Gå til innhold

Girkasse til V8 motor M60

xeminit
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er en automatkasse som står på, er ødelagt nå da.

Er intresert i både manuell og automat. Tydeligvis vanskelig å få tak i V8 kasse i det hele tatt, så tar det jeg får tak i.

Har lest av noen bokstaver og tall av orginalkassen nå.

Der sto det ZF-GETRIEBE-GMBH, og det jeg regner med er delenr; 1056-401-057.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skaffe aut. girkasse til din V8 motor. Er i Österrrike nä. Men er ikke tilbake i Norge för om 3 uker.

Fär bare fölge med om du fär tak i kasse för den tid.

Eirik.

Får du tak i kassen og der, eller skal jeg peile opp en derfra?

Etter d Gs-bildeler forteller kan jeg bare bruke 530 og 730 girkasser.

prøver å finne ut om jeg kan bruke en 540 kasse, for da har jeg en på handen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Automatkassen til 540 motoren passer pä din motor. Men den er mye större. Veier sikkert 30-40 kg mer. Vet ikke om festene er like.Du mä i tilfelle ha mellomakslingen med. Og du mä skifte til 540 flens pä diffen, fordi det er större dimensjoner pä 540. Utvekslingen blir ogsä forandret. Du har 3,15 . 540 har 2,93 . Ikke sä stor forskjell, men den blir litt tregere i aksen, og gär med lavere turtall. Du mä fä med girkassestyringen ogsä, tenker jeg. (Jeg har en ekstra girkassestyring hjemme til 540 aut) Og selvfölgelig konverteren. Tror denne girkassen skal ha 4 liter mer olje. 11 til 12 liter.

Har litt erfaring med dette, siden jeg satte inn en 740 V8 motor i min 730 V8, og mätte skifte girkasse ogsä. 730 kassen ville gätt i stykker ganske fort med den mye kraftigere 4,0 liter motoren. 110 Nm mer.

Du mä vite om 540 kassen er i bra stand. Veldig mange blir defekte när de har gätt ca 200.000 km. Spesielt reversen gär i stykker. Og de er svindyre ä reparere.

Fikk akkurat svar fra en som hadde en hel bil til salgs i deler. Aut.kassen ble overhalt for over 9.000 kr av girkassespesialist i fjor. De folkene vet hva de holder pä med. Er mye dyktigere enn i Norge. I Norge ville det ha kostet nesten det dobbelte. Har ikke fätt noen pris enda, men tipper at den koster ca 8.000 for deg. Og frakt i tillegg. Regner da med at denne kassen er i topp stand og holder lenge.

Sä da har du litt ä tenke pä. Det koster alltid mye penger när aut.kasser til sjeldnere biler gär sundt. Og sä er det mye kostnader med arbeid,ny olje og filter. Ville i alle fall ikke satt inn en därlig kasse.

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Har ogsä kontakt med et firma som har fätt inn en komplett bil med man. kasse. Ogsä svinghjul og clutch. Mä höre om de ogsä har en mellomaksling til

din bil. Er det interessant? Litt arbeid ä bygge om, men mye tryggere angäende holdbarhet. Prismessig blir det billigere med man. kasse .

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Har ogsä kontakt med et firma som har fätt inn en komplett bil med man. kasse. Ogsä svinghjul og clutch. Mä höre om de ogsä har en mellomaksling til

din bil. Er det interessant? Litt arbeid ä bygge om, men mye tryggere angäende holdbarhet. Prismessig blir det billigere med man. kasse .

Eirik.

Er veldig intresert i manuell kasse ja. Men har nesten gitt opp å få tak i=/

Der har man en del arbeid forran seg, men tror veldig på at det er verd det. Greieste hadde vert å evt. fått dette i et "kit" eller pratet med noen som har bygget om før, for å vite akkurat hva det er jeg må gjøre for å få dette til.

Takker meget for mye bra info og hjelp her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare spør Anders Lien. han har bygget om 2 stk. 540i til manuell. du må ihvertfall være sikker på at du får alle delene, som slavesylinder, pedalsett, osv.. så er det jo og litt lurt og bytte clutch, utløserlager osv. mens man har det ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Eirik.

Er veldig intresert i manuell kasse ja. Men har nesten gitt opp å få tak i=/

Der har man en del arbeid forran seg, men tror veldig på at det er verd det. Greieste hadde vert å evt. fått dette i et "kit" eller pratet med noen som har bygget om før, for å vite akkurat hva det er jeg må gjøre for å få dette til.

Takker meget for mye bra info og hjelp her :)

Ikke vanskelig å få tak imanuell kasse nei..hadde nå ei 6trinns 540 kasse liggende her på forumet i lange tider før den ble solgt..

Kan kanskje trylle frem en til også :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sä at det var en 540 6 trinns til salgs. Og til en bra pris. Men det kan koste ganske mye i tillegg hvis man mä kjöpe nytt svinghjul, clutch, mellomaksling mm. De delene er heller ikke ofte til salgs brukt. Det kan i alle fall bli ganske dyrt. Men ikke mye dyrere enn ä overhale en automatkasse.

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at jeg har dårlig tid nå med å få bilen på veien igjenn, så satser jeg på å få tak i en 530/730 Automat kasse. Da blir det å rive ned å putte opp en kasse som passer :wink:

Evt. bruke en 540 kasse jeg fant tak i. Men da måtte jeg bytte mellomaksling, diff, giroverfføring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det letteste for deg ville ä fä tak i en 3,o liter kasse. Det er ikke sikkert at du fär tak i de andre delene fort som du trenger. Og jeg vet ikke om du mister mer kraft fra motoren med 540 kassen. Du trenger flensen fra 540/740 diff. Mellomaksling. Tror at giroverföringen er lik.Kanskje styringen til kassen? Vet ikke om du trenger större svinghjul ogsä. Det var ikke jeg som gjorde arbeidet med ombyggingen. Du mä sjekke grundig opp för du setter i gang.

Hadde for et ärs tid siden en 3,0 liter aut. kasse til salgs i god stand. Ingen interesse selv til 3.500 kr. Ble med som en del av betalingen pä ombyggingen. Noen qanger burde de som har aut.kasse som er kjört langt, kjöpe en ä ha i reserve hvis de kan fä den billig.

Du fär ha lykke til. Hvis du ikke fär tak i, kan jeg sende til deg den 10 august.

Eventuelt höre hva frakten koster fra Tyskland til degslik at du fär kassen raskt. Men jeg kjöper ikke en slik kasse uten at jeg har en garantert mottaker som betaler et depositum.

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...