bad_ip Skrevet Juli 19, 2008 Skrevet Juli 19, 2008 Hei. Byttet olje på bilen for hmm ca 3000km siden? Maks. Nå sjekket jeg oljen og den er på minimum... på den nederste streken på peilepinnen. Det er en 01 330ci som er gått 89000km. Oljen som jeg fylte sist er castrol edge sport 0W40.
hagenisse Skrevet Juli 19, 2008 Skrevet Juli 19, 2008 Det er under hva BMW sier er greit, men det er latterlig mye forbruk på en så ny bil. Prøv noe annet enn renne-rett-igjennom-castrol kanskje..
bad_ip Skrevet Juli 19, 2008 Forfatter Skrevet Juli 19, 2008 ja... men faen heller, skulle jo ikke være noe problem når den er gått såpass lite. Er det noe som trengs å byttes ? Bilen er impotert, men bærer ikke noe preg av at det er jukset med km.stand. Evt. Hvilken olje kan funke ?
bad_ip Skrevet Juli 19, 2008 Forfatter Skrevet Juli 19, 2008 Bilen hadde vært på storservice på ca 82000km... og då var det vel på rundt 85-86000 olje lampen begynte å lyse... hvilken olje som ble brukt da vet jeg ikke, var ikke på jæger servicen ble tatt. Så da tenkte jeg at får bare bytte olje til noe skikkelig siden jeg ikke visste var som var på til å etterfylle.
marius325i Skrevet Juli 19, 2008 Skrevet Juli 19, 2008 Kan vel trygt kalle dette unormalt mye ?? Di sugemotorene der skal nesten ikke bruke olje i det hele tatt ? Bruker samme olje som deg, og kjører 10.000km mellom hvert skift, og på den intervallen beveger oljestreket seg fra maks og ned til 3/4. Dette er en m52b20 som er gått 183.000km nå.
bad_ip Skrevet Juli 19, 2008 Forfatter Skrevet Juli 19, 2008 Ja hadde samme motoren som deg sist bil og merket ikke noe som helst... synest dette er merkelig. Har ikke lagt merke til noen lekasjer heller... Hva er det som kan foråsake dette da?
Dirty Skrevet Juli 19, 2008 Skrevet Juli 19, 2008 kjørt 5 tusen nå siden oljeskift, står dønn der jeg fylte den på. men min første 318is brukte litt olje, vis den ikke lekker. ville jeg sjekka om det var noe guffe i vannet. eller så er det vel stempelringene , men på en slik ny bil , hadde jo det vært latterlig
bad_ip Skrevet Juli 20, 2008 Forfatter Skrevet Juli 20, 2008 Noen som har noen formeninger på ka som kan feile bilen? Noe må det være
todleif Skrevet Juli 20, 2008 Skrevet Juli 20, 2008 Er du sikker på at det vart fylt olje opp til max ved siste oljebytte? Står bilen beint når du måler? Fyll opp olje og mål ofte. Da vil du finne ut kor mykje olje bilen bruker.
bad_ip Skrevet Juli 20, 2008 Forfatter Skrevet Juli 20, 2008 Ja... Bilen hadde vært på service på rundt 82000km .. kjøpte den når den var gått 84 ca.. lampen begynte å lyse rundt 86. Siden jeg ikke visste hvilken olje det var på den byttet jeg til castrol... og nå trengs det påfyll igjen på 89000km. Den har brukt 1 liter på ca 3000km og det er for mye på en så ny bil syns jeg. Bmw sider det ikke er noe unormalt så lenge den ikke bruker mer enn 1 l på 2000km. Men uansett skal ikke være sånn som dette. Kjenner en bmw mekaniker som skal sjekke etter lekasje idag... håper vi finner ut av det Stempelringene kunne det ikke være, hadde aldri opplevd dette på biler som hadde gått under 250.000km. Sist jeg sjekket var det ingen lekasje fra motoren når jeg hadde motordekselet nede under bilen.... var ingen gris på bunnpannen. Så skal få sjekket veivhus etter eller annet... var under motordekselet i motoren. Har ikke helt greie på dette
bad_ip Skrevet Juli 22, 2008 Forfatter Skrevet Juli 22, 2008 Har nå lest igjennom en tråd på e46fanatics og fant ut at det mest sannsynlig e slitte ventiltettninger! Var opptil flere som hadde samme problem som meg... ca 1 l på 3000km. Var en som med samme bil 01 330ci som ble kvitt problemet vet å bytte de slitte ventiltettningene... Den hadde vel gått rett over 100.000km så da tenker jeg at problemet er det samme som på min. De mente at dette var en overkommelig jobb for en som ikke var mekaniker, men riktig utstyr var alfa omega. Har ikke særlig lyst å begynne på dette selv. Noen som vet hva en slik jobb vil koste på et verksted? Får ta kontakt med bmw jæger i morgen for et prisoverslag. Dette er også noe jeg synes bør være garantisak!
ehrnst Skrevet Juli 22, 2008 Skrevet Juli 22, 2008 ingen morsom jobb! prøv deg på en garanti/goodwill sak
bad_ip Skrevet Juli 22, 2008 Forfatter Skrevet Juli 22, 2008 Greit da har jeg vært hos bmw jæger og snakket litt med en fyr der. Han anbefalte meg å skifte veivhusventilasjonsfilteret først for å se om det hjalp. Å skifte slitte ventiltetninger blir fort jævlig dyrt pga arbeidet. Mener det var en på e46.com som hadde fått vite at det tok ca 10-12 timer. Så da blir det fort 10000kr for å skifte noe som jeg ikke er sikker på er årsaken! Men synes fortsatt det er forjævlig å få oljeforbruk problem når en bil er gått 89000km... så synes dette her burde vært garanti\goodwill\reklamasjon ! Virket ikke som jæger var villig til å ta dette på garanti... Tror dere det er noe hjelp i å sende en mail til bmw norge og forklare situasjonen? Bilen er impotert også så stiller vel enda svakere.
Rayb Skrevet Juli 22, 2008 Skrevet Juli 22, 2008 Er nok helt sikkert noe på veivhusventilasjonen din! -Oljeutskilleren (som skal kjøre olje tilbake til motor via peilepinnrøret) -Filteret...!? (trodde det bare var veivhusfilter på diesel bilene...!?) -osv. -osv. Jeg har en 330XI 02 modell, kjørt ca. 95.000 som går på Castrol 10W60 R olje (litt trimmet) og jeg fyller på ca. 1 liter olje på 10-12.000Km
bad_ip Skrevet Juli 22, 2008 Forfatter Skrevet Juli 22, 2008 Okei... mener det var filteret han sa, men er ikke 100% sikkert. Var iallefall nokke med veivhusventilasjonen. Håper det kun er den! Fikk et servicetilbud på 2800kr med arbeid... var litt arbeid med det. Delen kostet vel 355kr så kommer moms. Får bytte den først og viss ikke det hjelper får jeg heller prøve å kontakte bmw norge for å muligens få bytte av ventiltetningene på garanti.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå