Gå til innhold

Bytte Toppakning M52-B25 - 523


Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal bytte toppakning på min Bmw e39 523, da jeg har olje i vannet og den koker :( , gått 200 akkurat. Jeg trenger Slipesett og momentnøkkel, noe annet? er det Torx i toppen? Noen som har oversikt over hvor mye moment jeg skal bruke osv, og Er det lurt å bytte strammere på kjedet?

PS: en tråd med bilder hadde ikke vært å forrakte :)

Skrevet

Her har du utklipp fra autodata.

Du bør også planslipe toppen din.

Det å time registeret slet jeg med.. trenger speisialverktøy for å time register og VANOS riktig.

Ble til at jeg sendte bilen til Tronrud i Moss og fikk timet den der etter jeg skifta toppakningen og sånn selv...

Skift ut boltene.

1: Trekk til 40 NM i rekkefølgen vist på bildet.

2: Trekk til 90 grader i rekkefølgen vist

3: Trekk til 90 grader igjen i vist rekkefølge

Ellers er jo haynes boka veldig kjekk å ha til sånt ;)

z01dky6ju676dixob90l.jpg

Skrevet

Rettelse: Jeg har ikke Olje i vannet og ikke vann i Olja! Det har just vært byttet termostat, radiator og vannpumpe, og jeg sliter så syyklt med luft i systemet, luftet i 3 timer nå og fortsatt problemer med temp og koking :x

MEN kan da toppakninga være gåen når ikke vannet går i olja og motsatt ??

Skrevet

lufter du den på riktig måte da?

Motoren skal IKKE gå når du lufter den!

Er en elektrisk pumpe som pumper vannet rundt når du setter på tenninga.

  • 2 weeks later...
Skrevet

Jeg har nå byttet viskosekobling og luftet den ordentlig, mener det ikke skal være luft igjen nå, etter jeg gjorde dette så har den funket fint i nesten en uke i vaaarmen, temp slik den skal osv, meeen så i kveld så kjørte jeg helt normalt så begynte den å bevege seg opp mot kokepunktet :(

Nå skjønner jeg ingenting, bilen går normalt og det er ikke vann i olja og motsatt, kan toppakninga da være gåen fordiom? :(

Byttet:

- Vannpumpe

- termostat

- radiator

- viskosekobling

Den vifta foran i grillen har jeg allrid fått til å svive, når tid skal den starte?

Skrevet

Hei, jeg hadde samme problemet med min E39, skiftet Vannpumpe, termostat, radiator, men ikke viskosekobling... noe jeg skulle ha gjort.. for det tok toppen min for andre gang etter det igjen...

Toppen hadde sprukket, å det var en mikroskopisk sprekk, men de fant den til slutt og vips så var bilen ok :)

Jeg luftet bilen i 2 uker uten å få ut "lufta"... så sjekk toppen :)

Skrevet

Men kan toppakningen være gåen når det ikke er antydning til vann i olja eller motsatt? Må topp byttes om sprekk eller kan det repareres?

Den skal på komptest i morgen...

Skrevet
Men kan toppakningen være gåen når det ikke er antydning til vann i olja eller motsatt? Må topp byttes om sprekk eller kan det repareres?

Den skal på komptest i morgen...

Den kan være gåen for det ja, tror den kan repareres ja, men det er nok ikke billig, sikkert billigere å gå til høggern, men da vet du jo egentlig ikke helt hva du får, prøv med en komp test først du.

Skrevet

Kokte i dag også da jeg kjørte så toppen er nok gåen, deilige biler men for noe DRIT når det kommer til topp og alt det går vann igjennom :evil:

Noen som har noen DIY på toppakningsskifte ? har haynes , men greit om noen har en tråd med bilder og tekst osv!

Skrevet

Koster 20 lapper på bmw å bytte pakning pluss eventuelt sprekt topp da snakker vi 30 :( jeg har byttet toppakning før på en ford, men det jeg lurer på er kan man liksom demontere og montere ny pakning og alt ferdig også frakte den til et verksted å få justert vanos?

Eller kommer dette i et tidligere stadie, slik man ikke får montert ferdig alt før justering? som kjede osv, er enkel vanos på den....

Skrevet

Ja er bare å demontere topp, slipe, sette på ny pakning og skru på toppen igjen.

Så sender du den inn til timing.

Når jeg sendte den inn så var toppdekselet det eneste som ikke var montert nesten så det skulle minst mulig jobb på de og ergo minst mulig regning til meg :D

Når jeg hentet bilen igjen fikk jeg en regning på kr. 2700,-

På regningsa stod det at de timet register og VANOS. De tok en komp-test som var OK. De fylte opp og luftet kjølesystemet og kjørte den varm og sjekket at alt var OK.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...