Martins Skrevet Juli 24, 2008 Skrevet Juli 24, 2008 Problemet dereser at TUV og Dekra ikke lenger lovlig til godkenning av bil i Norge, etter 1/1-08.Det står i veitrafikk loven at det kun er bil produsenten eller annet uavhening labratorium som kan legges til grunn for tekniske forandringer på kjøretøy som skal reg. i Norge. TUV m.fl. er ikke et slikt labratorium, dette har nå Norske myndigheter (SEFOR) funnet ut og sagt at ingen biler med eller uten TUV godkjenning skal godkjennes i Norge uten at dette er vurdert av SEFOR. Teknisk leder BMW 02/Classic klubb snakket med SEFOR og de sier at det fra 1/1-08 vil bli langt vanskligere og forandre bilens tekniske oppbygging en tidligere. Det lokale biltilsyn har altså ikke lenger myndighet til og foreta noen form for godkjenning av en ombyggd bil som de hadde tidligere. Så det å dra til tyskland å kaste ut tusenvis av kroner på godkjenning er liten vits... Lykke til sier jeg bare, men jeg anbefaler dere å lese regelboken før dere reiser.. dette er bare tull,har selv vert hos tuv i tyskland.og sko det du sier stemme,vil man ikkje fåt gokjent så mye som et senkesett lengre,tuv har et stort labretorium.dette har eg sett med egne øyner,og spiller du på lag med bt i norge kommer du langt,har i flere år bygget om å gokjent 4x4 biler.det lureste du gjer,er og sende meail til bt,med det du øsnker og gjere,be dem sende deg reglene på di aktuele tingene,og hva dem forlanger av papirer osv osv.og ikkje minst,hold deg til en person.har selv måtet vist en bil eg bygget om hele 7 ganger hos bt før den var ok,eg gotok alt dem forlangte hele vegen,kranglet ikkje på det.og fikk den gokjent.det hanler ikkje om antall hk i bilen,det haler om bremser demper og understel samsvare med det antal hk du har.i ei av nabo bygden her går det ford granada med 1700 hk på kvite skilter godkjent hos bt.så ikkje sei det ikkje går,alt gåt bare man gjer det etter lov og regler.
ehrnst Skrevet Juli 24, 2008 Skrevet Juli 24, 2008 selv fikk jeg beskjed om at jeg måtte til lab fordi jeg hadde datasprut. Men som sagt, det er nye regler. ring å hør med bt. Skal du ikke bygge til en allerede typegodkjent bil kan du blir vidresendt til SFOOR
Martins Skrevet Juli 24, 2008 Skrevet Juli 24, 2008 selv fikk jeg beskjed om at jeg måtte til lab fordi jeg hadde datasprut.Men som sagt, det er nye regler. ring å hør med bt. Skal du ikke bygge til en allerede typegodkjent bil kan du blir vidresendt til SFOOR har altid fåt posetive svar fra bt,bare ver ok mod dem,ikkje svar dem frekt eller noe slikt.dem er som regel ikkje urealistiske i sine krav.og som han en på bt sa til meg.har dem gokjent en bil med samme oppset som du har på din bil,er dem pliktig til og gokjende din.ellers kan du gå til sag,dem har ikkje lov å gjere forskjel.dette har eg prøvd.eg dukumenterte at en bil var godkjent med samme tingene som på min bil understel motor osv osv.fikk kpi av vonkorte til personen og bilder og han stilte opp med bilen.da gav han seg til slutt.du har faktisk en del og stille opp med du og,tru det eller ei:)lyke til med bygge dit da
336mik Skrevet Juli 25, 2008 Skrevet Juli 25, 2008 har altid fåt posetive svar fra bt,bare ver ok mod dem,ikkje svar dem frekt eller noe slikt.dem er som regel ikkje urealistiske i sine krav.og som han en på bt sa til meg.har dem gokjent en bil med samme oppset som du har på din bil,er dem pliktig til og gokjende din.ellers kan du gå til sag,dem har ikkje lov å gjere forskjel.dette har eg prøvd.eg dukumenterte at en bil var godkjent med samme tingene som på min bil understel motor osv osv.fikk kpi av vonkorte til personen og bilder og han stilte opp med bilen.da gav han seg til slutt.du har faktisk en del og stille opp med du og,tru det eller ei:)lyke til med bygge dit da Er jo helt vannvittig at dem ikke skal gi seg øitt før da,men er det noe dem kan,så er det å være vrange.
Spiritus Sancti Skrevet Juli 25, 2008 Skrevet Juli 25, 2008 3,5l (m30b35) burde vel kunne godkjennes i Norge vel? Siden Alpina kom med den motoren eller?
Øyvind L. Skrevet Juli 25, 2008 Skrevet Juli 25, 2008 Problemet dereser at TUV og Dekra ikke lenger lovlig til godkenning av bil i Norge, etter 1/1-08.Det står i veitrafikk loven at det kun er bil produsenten eller annet uavhening labratorium som kan legges til grunn for tekniske forandringer på kjøretøy som skal reg. i Norge. TUV m.fl. er ikke et slikt labratorium, dette har nå Norske myndigheter (SEFOR) funnet ut og sagt at ingen biler med eller uten TUV godkjenning skal godkjennes i Norge uten at dette er vurdert av SEFOR. Teknisk leder BMW 02/Classic klubb snakket med SEFOR og de sier at det fra 1/1-08 vil bli langt vanskligere og forandre bilens tekniske oppbygging en tidligere. Det lokale biltilsyn har altså ikke lenger myndighet til og foreta noen form for godkjenning av en ombyggd bil som de hadde tidligere. Så det å dra til tyskland å kaste ut tusenvis av kroner på godkjenning er liten vits... Lykke til sier jeg bare, men jeg anbefaler dere å lese regelboken før dere reiser.. dette er bare tull,har selv vert hos tuv i tyskland.og sko det du sier stemme,vil man ikkje fåt gokjent så mye som et senkesett lengre,tuv har et stort labretorium.dette har eg sett med egne øyner,og spiller du på lag med bt i norge kommer du langt,har i flere år bygget om å gokjent 4x4 biler.det lureste du gjer,er og sende meail til bt,med det du øsnker og gjere,be dem sende deg reglene på di aktuele tingene,og hva dem forlanger av papirer osv osv.og ikkje minst,hold deg til en person.har selv måtet vist en bil eg bygget om hele 7 ganger hos bt før den var ok,eg gotok alt dem forlangte hele vegen,kranglet ikkje på det.og fikk den gokjent.det hanler ikkje om antall hk i bilen,det haler om bremser demper og understel samsvare med det antal hk du har.i ei av nabo bygden her går det ford granada med 1700 hk på kvite skilter godkjent hos bt.så ikkje sei det ikkje går,alt gåt bare man gjer det etter lov og regler. Tro du har missforstått det mesta i denne tråden. De reglene vi/jeg skriver gjelder får ombygging av biler. Man bygger ikke om en blil med å sette på et senkesett eller et sett med breie felger.. Denne super granadaen som naboen din har og som hele norge kjenne til ble ikke godkjent etter 01.01.08. Helge Vik sin E30 316i(m3) er også godkjent med S38B38 Turbo, men den ble også godkjent før 2008... De lovene og reglene du mener bør følges ble endret 01.01.08.. Om ikke du tror på det så er det din sak, men når det står skrevt i den nye veitrafikklov boka så er det lite du eller vi kan gjøre med det.
Øyvind L. Skrevet Juli 25, 2008 Skrevet Juli 25, 2008 3,5l (m30b35) burde vel kunne godkjennes i Norge vel? Siden Alpina kom med den motoren eller? Det går hvis du kan skaffe papirer ifra Alpina på at karrosseriet de brukte var likt de du skal bruke..
Spiritus Sancti Skrevet Juli 25, 2008 Skrevet Juli 25, 2008 3,5l (m30b35) burde vel kunne godkjennes i Norge vel? Siden Alpina kom med den motoren eller? Det går hvis du kan skaffe papirer ifra Alpina på at karrosseriet de brukte var likt de du skal bruke.. Ja, det er vel strengt tatt umulig vel?
Øyvind L. Skrevet Juli 25, 2008 Skrevet Juli 25, 2008 3,5l (m30b35) burde vel kunne godkjennes i Norge vel? Siden Alpina kom med den motoren eller? Det går hvis du kan skaffe papirer ifra Alpina på at karrosseriet de brukte var likt de du skal bruke.. Ja, det er vel strengt tatt umulig vel? Ja desverre. Nå du skal godkjenne en bil med dobbel så stor motor i en det den er typegodkjent for så er det ikke bare godt nok at bremser og drivverk er sterkt nok. Da skal de vite 110% at karosseriet faktisk tåler de kreftene som det blir utsatt for. Hvis ikke kan det jo være rene dødsfella de sender ut på veien og det har de ikke lyst til.
Spiritus Sancti Skrevet Juli 25, 2008 Skrevet Juli 25, 2008 Hm, da er det vel nesten bare til å gi opp da..
Øyvind L. Skrevet Juli 25, 2008 Skrevet Juli 25, 2008 Hm, da er det vel nesten bare til å gi opp da.. Helt ærlig så synes jeg du skal prøve. Send søknad og se hva de sier.. Så tar du det derifra. Får du avslag på søknaden så tror jeg at jeg selv ikke hadde giddet bruke tid å penger på en TÜV godkjenning.
Tsbusa Skrevet Juli 25, 2008 Skrevet Juli 25, 2008 Du kan ikke ha mer effekt enn hva en org e30 kom med, ifra fabrikk. Slik er reglene nå, jeg får heldighvis godkjent min M535i turbo med e34 nurnberg understell og turbo ifra 745, så lenge jeg ikke er over 330hk (og kun bruker org bmw deler, som ikke trenger ombygging, spes i chassi.), da dette er det mest e28 kom med. (alpina). Sånn er det idag.........
Gjest Skrevet Juli 25, 2008 Skrevet Juli 25, 2008 En kamerat av meg gokjente akurat en ombygd tuv gokjent bil på bt uten problemer. Dette var altså i år..
Gjest Skrevet Juli 25, 2008 Skrevet Juli 25, 2008 Min erfaring er att det ikke virker som biltilsynet har noen konkrete regler. Får jo forskjelig svar Uansett hvem man prater med.
Øyvind L. Skrevet Juli 25, 2008 Skrevet Juli 25, 2008 Min erfaring er att det ikke virker som biltilsynet har noen konkrete regler. Får jo forskjelig svar Uansett hvem man prater med. Det er sant, derfor bør han prøve.. Grunnen til at man for forskjellige svar er fordi de ikke kjenner reglene selv desverre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå