Gjest Skrevet Juli 25, 2008 Skrevet Juli 25, 2008 Stemmer nokk dette ja. Prøv og se hva dem sier er mitt råd.
Martins Skrevet Juli 25, 2008 Skrevet Juli 25, 2008 Problemet dereser at TUV og Dekra ikke lenger lovlig til godkenning av bil i Norge, etter 1/1-08.Det står i veitrafikk loven at det kun er bil produsenten eller annet uavhening labratorium som kan legges til grunn for tekniske forandringer på kjøretøy som skal reg. i Norge. TUV m.fl. er ikke et slikt labratorium, dette har nå Norske myndigheter (SEFOR) funnet ut og sagt at ingen biler med eller uten TUV godkjenning skal godkjennes i Norge uten at dette er vurdert av SEFOR. Teknisk leder BMW 02/Classic klubb snakket med SEFOR og de sier at det fra 1/1-08 vil bli langt vanskligere og forandre bilens tekniske oppbygging en tidligere. Det lokale biltilsyn har altså ikke lenger myndighet til og foreta noen form for godkjenning av en ombyggd bil som de hadde tidligere. Så det å dra til tyskland å kaste ut tusenvis av kroner på godkjenning er liten vits... Lykke til sier jeg bare, men jeg anbefaler dere å lese regelboken før dere reiser.. dette er bare tull,har selv vert hos tuv i tyskland.og sko det du sier stemme,vil man ikkje fåt gokjent så mye som et senkesett lengre,tuv har et stort labretorium.dette har eg sett med egne øyner,og spiller du på lag med bt i norge kommer du langt,har i flere år bygget om å gokjent 4x4 biler.det lureste du gjer,er og sende meail til bt,med det du øsnker og gjere,be dem sende deg reglene på di aktuele tingene,og hva dem forlanger av papirer osv osv.og ikkje minst,hold deg til en person.har selv måtet vist en bil eg bygget om hele 7 ganger hos bt før den var ok,eg gotok alt dem forlangte hele vegen,kranglet ikkje på det.og fikk den gokjent.det hanler ikkje om antall hk i bilen,det haler om bremser demper og understel samsvare med det antal hk du har.i ei av nabo bygden her går det ford granada med 1700 hk på kvite skilter godkjent hos bt.så ikkje sei det ikkje går,alt gåt bare man gjer det etter lov og regler. Tro du har missforstått det mesta i denne tråden. De reglene vi/jeg skriver gjelder får ombygging av biler. Man bygger ikke om en blil med å sette på et senkesett eller et sett med breie felger.. Denne super granadaen som naboen din har og som hele norge kjenne til ble ikke godkjent etter 01.01.08. Helge Vik sin E30 316i(m3) er også godkjent med S38B38 Turbo, men den ble også godkjent før 2008... De lovene og reglene du mener bør følges ble endret 01.01.08.. Om ikke du tror på det så er det din sak, men når det står skrevt i den nye veitrafikklov boka så er det lite du eller vi kan gjøre med det. eg vet like godt som deg hva som står der,men eg vet og at det er mulig.smyg les det,så ser du kansje muligheten du og:)det du kan låse deg fast på etter mine erfaringer er vekta.hadde eg skolla starta et slikt prosjekt ville eg brugt mindre motor pga vekta foreksempel en 3,0 eller 3,2 m3 dem veger mindre. elelr en evo motor,dem er jo lette,koffer skal alle bruge en sver tung m5 motor?bare pga Helge vik har det??? men nokk om dette da lite vits og sitter og skrive til verandre oss to i mello da..
Ola. Skrevet Juli 26, 2008 Skrevet Juli 26, 2008 tuv ER et godkjent uavhengig laboratorium, men biltilsynet kan underprøve deres anbefalinger uansett.. 1. Tlf til biltilsynet, å spørre seg til råds før en skriver søknad 2. skriv skriftlig søknad om det dere ble enige om 3. om nødvendig, og om det ble anbefalt, ta turen til TUV.. 4. Biltilsynet er plutselig din venn.. Problemet er punkt nr 1.. De har kommet med regler, som hovedsaklig handler om dokumentering om avgasser, som må være på plass.. Uorginale motor oppsett , med datasprut f.eks, er blitt MYE vanskeligere nå..
Ola. Skrevet Juli 26, 2008 Skrevet Juli 26, 2008 Du kan ikke ha mer effekt enn hva en org e30 kom med, ifra fabrikk. Slik er reglene nå, jeg får heldighvis godkjent min M535i turbo med e34 nurnberg understell og turbo ifra 745, så lenge jeg ikke er over 330hk (og kun bruker org bmw deler, som ikke trenger ombygging, spes i chassi.), da dette er det mest e28 kom med. (alpina).Sånn er det idag......... Pass på å få det skriftlig fra Mr Gundersen og co... Forandrer reglene seg til du er ferdig, så er du føkt. Det har skjedd flere her irundt de siste årene.. Men Helge er iallefall imøtekommende! Var der jeg godkjente min M535T og for noen år siden.. Nå fikk jeg blankt nei, pga avgassregler, motor ombygging, og datasprut.. Da måtte jeg ha med dokumentasjon på avgasser, som kan koste 50k+... Da tror jeg heller jeg kjøper R-dekk, å james bond skiltholder Mvh
S.Hafsmo Skrevet Juli 26, 2008 Skrevet Juli 26, 2008 det skal ikke være enkelt.. men om jeg monterer komp på min, og reduserer trykket til et minimum, så jeg holder meg under 340hk (M5), og viser benk papirer på det. kan det da godkjennes? selvfølgelig da med oppgraderte bremser osv.
Deep Dish Skrevet Juli 26, 2008 Skrevet Juli 26, 2008 Det er IKKE kommet nye regler ang ombygging 01.01.08, siste lovendring i kjøretøyforskriften som omhandler ombygging og godkjenning var 06.12.06 med ikrafttredelse 01.01.07. De som ikke tror det, kan selv gå inn på lovdata.no og gå igjennom endringene som er gjort i kjøretøyforskriften....
Ole@Automote Skrevet Juli 26, 2008 Skrevet Juli 26, 2008 Lukta negativ synsing fra noen kanter i denne tråden ja. Lovdata stemmer som regel
Martins Skrevet Juli 26, 2008 Skrevet Juli 26, 2008 det skal ikke være enkelt.. men om jeg monterer komp på min, og reduserer trykket til et minimum, så jeg holder meg under 340hk (M5), og viser benk papirer på det. kan det da godkjennes? selvfølgelig da med oppgraderte bremser osv. du må ha bremser som tåler det dempere og fjører som tåler det.du må stive av karseriet riktig,bytte alt av foringer osv osv hjelper lite med bremsing i benk.du må ha papirer på alt.bremsing i benk viser kun maks effekt ved et vist turtal på hjullan.har ingenting med en godkjending hos bt og gjer.da må du nokk til tyskland og ordne det formele.det koster ca 20-30 000 kr
Tsbusa Skrevet Juli 26, 2008 Skrevet Juli 26, 2008 Du kan ikke ha mer effekt enn hva en org e30 kom med, ifra fabrikk. Slik er reglene nå, jeg får heldighvis godkjent min M535i turbo med e34 nurnberg understell og turbo ifra 745, så lenge jeg ikke er over 330hk (og kun bruker org bmw deler, som ikke trenger ombygging, spes i chassi.), da dette er det mest e28 kom med. (alpina).Sånn er det idag......... Pass på å få det skriftlig fra Mr Gundersen og co... Forandrer reglene seg til du er ferdig, så er du føkt. Det har skjedd flere her irundt de siste årene.. Men Helge er iallefall imøtekommende! Var der jeg godkjente min M535T og for noen år siden.. Nå fikk jeg blankt nei, pga avgassregler, motor ombygging, og datasprut.. Da måtte jeg ha med dokumentasjon på avgasser, som kan koste 50k+... Da tror jeg heller jeg kjøper R-dekk, å james bond skiltholder Mvh Kjenner Helge godt, han er onkeln til en kompis av meg. Har snakket med han flere ganger om dette, han var positiv til det han. Men jeg snakket med de i tr.Heim også, det er dem som skulle fikse papirene osv til meg. Håper jeg får de snart, men slikt tar vel litt tid...
Ola. Skrevet Juli 26, 2008 Skrevet Juli 26, 2008 Du kan ikke ha mer effekt enn hva en org e30 kom med, ifra fabrikk. Slik er reglene nå, jeg får heldighvis godkjent min M535i turbo med e34 nurnberg understell og turbo ifra 745, så lenge jeg ikke er over 330hk (og kun bruker org bmw deler, som ikke trenger ombygging, spes i chassi.), da dette er det mest e28 kom med. (alpina).Sånn er det idag......... Pass på å få det skriftlig fra Mr Gundersen og co... Forandrer reglene seg til du er ferdig, så er du føkt. Det har skjedd flere her irundt de siste årene.. Men Helge er iallefall imøtekommende! Var der jeg godkjente min M535T og for noen år siden.. Nå fikk jeg blankt nei, pga avgassregler, motor ombygging, og datasprut.. Da måtte jeg ha med dokumentasjon på avgasser, som kan koste 50k+... Da tror jeg heller jeg kjøper R-dekk, å james bond skiltholder Mvh Kjenner Helge godt, han er onkeln til en kompis av meg. Har snakket med han flere ganger om dette, han var positiv til det han. Men jeg snakket med de i tr.Heim også, det er dem som skulle fikse papirene osv til meg. Håper jeg får de snart, men slikt tar vel litt tid... Positiv ja.. Han var positiv til et stor bur bygg i en volvo til en kompis å for et par år siden.. Siden dette ikke ble gjort skriftlig, så satte kompisen igjen med et kaross med fullsveiset 10pkt bur, som aldri kunne godkjennes mere, pga endring i regler i ettertid.. Helge kan ikke klandres selvfølgelig, men hadde han gjort det skriftlig så hadde det gått igjennom. Ikke et vondt ord om mannen, han kjemper vår sak, men er styrt av regelboka slik den er skrevet..
S.Hafsmo Skrevet Juli 27, 2008 Skrevet Juli 27, 2008 det skal ikke være enkelt.. men om jeg monterer komp på min, og reduserer trykket til et minimum, så jeg holder meg under 340hk (M5), og viser benk papirer på det. kan det da godkjennes? selvfølgelig da med oppgraderte bremser osv. du må ha bremser som tåler det dempere og fjører som tåler det.du må stive av karseriet riktig,bytte alt av foringer osv osv hjelper lite med bremsing i benk.du må ha papirer på alt.bremsing i benk viser kun maks effekt ved et vist turtal på hjullan.har ingenting med en godkjending hos bt og gjer.da må du nokk til tyskland og ordne det formele.det koster ca 20-30 000 kr hvor mye kan man øke effekt uten å må godkjenne det da? virker jo som en tapt sak å få slikt godkjent.. men om man monterer foringer/dempere/bremser osv. fra E34 M5 og kjører med 340hk effekt, må det da være mulig? og må man innom Tyskland uansett faen? virker jo som om det er vare å drite i det, og heller nappe av beltet på PKK..
bård Skrevet September 14, 2008 Skrevet September 14, 2008 Snakket med de på biltilsynet når jeg var å godkjente m3'n. Og fikk da beskejed om at e30 var uaktuelt med mindre det var til en type bmw allerede hadde bygget, eks 325i eller m3 med s14. Bilen var ikke beregnet for en stor tung 6'er. Men er ikke helt enig, en m20 er da ikke så mye lettere enn en s50.. Men varierer selvsagt fra stasjon til stasjon, man kan sikkert være heldig oxo.. Lykke til med godkjenningen:)
ProGranny Skrevet September 16, 2008 Skrevet September 16, 2008 Er det noen her på forumet som har en E30 som er godkjennt i Norge uten å dra til TUV i Tyskland?
|Ole| Skrevet September 16, 2008 Skrevet September 16, 2008 Det skal gå å få godkjent E30 Med M5 motor på biltilsynet i norge, så lenge bil`n er skikkelig bygd og ikkje satt sammen på en låve!! eneste biltilsynet forlanger er at bil`n er av modell før 9/88....dette har med avgass å gjør! Bremser som kan brukes er E30 M3-E30-E30 B3 2.7 alpina-E36 M3 (3.0 og 3,2)-E46 330 og bak kan du bruke Standar E30 325-E30 M3 eller Z3 M Coupe! Om bilen er satt isammen på en låve eller på eit verksted er vel det samme så lenge personen som gjør det er kompetent til det? BT leiter vel ikkje etter halm strå rekne eg med
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå