Gå til innhold

Mitt lille leketøy m. M-maskin(Nye A,B og C deskler)

Anbefalte innlegg

• Svar 155
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Rå lyd... Er det bare bolt on? eller må det til med sveising? For på orginal eksosen går det jo litt opp forann mot manifolden og det gjør det vel ikke på denne?

Det er bolt-on med flenser,så er bare å skru sammen :wink: Men i mitt tilfelle må det tilpasses da dette er til E36 M3 coupe, så er for langt til Compacten.Samitidig så hadde Scorpionen 63mm rør, mens Supersprint hadde 60mm.

At det går opp mot manifolden er nok avhengig av motoren du har :wink:

Spiritus Sancti

Diff olja er Castrol SAF-XJ for sperrediff kjøpt hoss GS :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen bilder av org. M3 eksos og den nye. Tipper det nye eksosanlegget veier ca 1/3 av det originale :)

wbb95fqwl24o282qj4vv.jpg

Her kan det sees at bakpotte "boksen" er lengere som gjør at den er skummelt nærme drivakselmansjetten

25rai3iiz005mfw00m07.jpg

Skiftet plugger i dag, her er coilene tatt ut

muwvtx1w24fomw2s9xcu.jpg

Og M-maskina

6f5dcq93rdcds3onz4ny.jpg

Lakkerte også bremsecaliperne foran i dag, samt skiftet innerskjerm og monterte kjølekanaler til bremsene

eyfm2jct5klty4rnbz6i.jpg

erabjoe9od978ilghinj.jpg

Ble "litt" penere med lakkerte calipere

1x6lmye9cmanbkr5ri6s.jpg

Og et bilda av vogna tatt forleden dag

7qtxhg6vkgssod3fmk1e.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :)

Fikk målt støynivået på eksosen i dag, har 85dB på tomgang og 103dB ved 4200 o/min. Og er vel som regel 100 dB som er maksgrensa ved banekjøring :cry:

Så må gjøre et eller annet med eksosen, så enten erstatningskatten eller bakpotta skal skiftes ut til annen variant. Disse 2 til sammen ble litt vel LOUD :!:[-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våler har 90dB på vanlige kjøredager. Men det måles med en måler langs banen, ikke 1 meter bak og 45° opp eller hva som er vanlig. Uansett knuser du nok den.

Gatebil har vel en av de få tildelte "race-weekendene" Våler er tildelt hvert år, så der får du sikkert kjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har da høyere støynivå på tomgang enn jeg har på 4500rpm. :wink:

#-o Ble nok litt vel tøff kombinasjon med den rustfrie erstatningskatten og den rustfrie Scorpionpotta som i utgangspunktet lager en god del lyd.

Så har derfor bestemt meg for å selge Supersprint erstattningskatten.

Selv om jeg egentlig ikke har lyst til å selge den :cry:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=87491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt at det ble så mye lyd, men er jo heller ikke noe behagelig med for mye heller da :wink: .

Få ut noen bilder med eksos montert da 8) .

Lyden er helt rå den, men feilen var vel at jeg kjøpte meg først en bakpotte som skulle lage en god del mer lyd enn normalt, så da ble denne erstatningskatten uten dempere litt for røff for min smak.

Her er et litt dårlig bilde, som du ser så henger potta ca. 10 cm for lavt pga drivakselen. Dette skal selvfølgelig justeres inn/opp, men ville ikke begynne å bøye noe av eksosen før jeg hadde fått kjørt og hørt litt på lyden :wink:

Mulig lyden er helt ok sammen med en original bakpotte, men det har jeg ikke og festene på Scorpion bakpotta passer faktisk ganske bra på Compacten på tross av at den er til Coupe.Så derfor beholder jeg den.

le15mh6thcqj2m2sbpjd.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Da ble det ny toppdekselpakning på lørdag ettersom det kom olje inn til pluggene, noe som ikke ga spesielt god tomgang :lol:

Pakningen av gummi var stiv som kjeks, så blir nok bra nå :D

Her er noen bilder fra demont,ble kun 28 skruere/muttere å demontere...

a5i08gxnecx6yi3dqlwi.jpg

qd6ifuq9oxuc0gvup2t7.jpg

020eu6uhnyb3y8ghdder.jpg

03ie8vnnvhnis6fn9ncc.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...