iittala Skrevet Juli 27, 2008 Skrevet Juli 27, 2008 Slitne foringer i trailingarmene vil føre til feil hjulvinkel og slik slitasje. Dersom en skal senke kan disse foringene byttes med justerbare i poly for å redusere/eliminere problemet.
Ingebrigtsen Skrevet Juli 27, 2008 Forfatter Skrevet Juli 27, 2008 Slitne foringer i trailingarmene vil føre til feil hjulvinkel og slik slitasje. Dersom en skal senke kan disse foringene byttes med justerbare i poly for å redusere/eliminere problemet.Har du noen linker som viser hvilken foringer du mener og til de justerbare polyforingene?
iittala Skrevet Juli 27, 2008 Skrevet Juli 27, 2008 Foring nummer 2 her; http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=33&fg=30 Gå på www.koed.no og søk etter www9660 så finner du nederst K-mac justerbare foringer. Men hvis du ser på linken til realoem finnes det også eksentriske originalforinger som knapt koster penger. Det jeg har brukt å gjøre er å erstatte den originale gummiforingen med m5/750-foring. Det er ikke en vanlig foring, men et smørefritt lager. Jeg er da sikret korrekt hjulvinkel samtidig som jeg beholder komforten ved original høyde som jeg kjører. Ulempen med denne løsningen er prisen på m5-foringene...
Ingebrigtsen Skrevet Juli 27, 2008 Forfatter Skrevet Juli 27, 2008 Høres jo veldig greit ut med den m5 foringa da Ville du vært snill og funnet delenr på den til meg så jeg vet den blir riktig? Isåfall blir du denne trådens helt hvis du har løsninga på dette
iittala Skrevet Juli 27, 2008 Skrevet Juli 27, 2008 Fortsatt nummer to; http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=33&fg=30
Ingebrigtsen Skrevet Juli 27, 2008 Forfatter Skrevet Juli 27, 2008 Takk så mye Da skal jeg se og få byttet dem Er vel grei jobb det eller?
S.Hafsmo Skrevet Juli 27, 2008 Skrevet Juli 27, 2008 men hvordan kan det bli slitasje på en del av dekket som vanligvis ikke er borti asfalten i det hele tatt? Granada'n jeg hadde DEN var kalvbeint den. kan ikke sammenlignes med noen bmw jeg har sett. der fikk man og en meget skjev dekkslitasje, men denne gikk tydelig over nesten hele dekket. ikke bare 2-3 cm på innerkanten som her.
iittala Skrevet Juli 28, 2008 Skrevet Juli 28, 2008 Tja, det er et godt spørsmål. Jeg kjører originalsenket 540 med m5 foringer og 265/35/18" bakdekk og den sliter så jevnt som en kan håpe at en e34 gjør. Den har også friske originaldempere/fjærer. Mye arbeid? Det kommer helt an på hvilket verktøy du har tilgjengelig. Med rett verktøy er det ikke så mye arbeid. Men det er viktig at foringene plasseres på rett plass i hylsa. Hvis ikke belastes dem unødig. Uten rett verktøy er det nok mye arbeid...
Ingebrigtsen Skrevet Juli 28, 2008 Forfatter Skrevet Juli 28, 2008 Tja, det er et godt spørsmål. Jeg kjører originalsenket 540 med m5 foringer og 265/35/18" bakdekk og den sliter så jevnt som en kan håpe at en e34 gjør. Den har også friske originaldempere/fjærer.Mye arbeid? Det kommer helt an på hvilket verktøy du har tilgjengelig. Med rett verktøy er det ikke så mye arbeid. Men det er viktig at foringene plasseres på rett plass i hylsa. Hvis ikke belastes dem unødig. Uten rett verktøy er det nok mye arbeid... Kanskje du vil ta på deg en liten svartjobb eller?
S.Hafsmo Skrevet Juli 28, 2008 Skrevet Juli 28, 2008 hva slags verktøy mener du en bør ha? skal se i mårra om jeg får tatt bilde av slitasjen på bilen mens hjula står på.
iittala Skrevet Juli 31, 2008 Skrevet Juli 31, 2008 Tja, foringene er jo presset så å få dem ut uten hydraulikk er ikke så enkelt. Jeg klarte heller ikke å få lenkearmene inn i ei hydraulisk presse for å presse ut foringen så jeg endte opp med å ta utgangspunkt i et hydraulisk rettesett og lage hylser for å trekke ut gamle foringer og å trekke inn nye. Vet jeg har bilder av verktøyet og av hvor stor forskjell det var melllom ny foring og gammel, slitt foring. Kan se om jeg finner hvis det er interesse for det.
Ingebrigtsen Skrevet Juli 31, 2008 Forfatter Skrevet Juli 31, 2008 Ja helt sjef hvis du gidder det Har du noen tips ang bytte storforingene og? Faen var under bilen i dag og fant ut at dem var helt gåene
iittala Skrevet Juli 31, 2008 Skrevet Juli 31, 2008 De to første bildene viser hvor "segen" den ytterste originalforinga var i forhold til frisk foring. Hvor mye det utgjør på hjulvinkelen aner jeg ikke, men noe må det være. Særlig når innerste foring også er "segen", men motsatt vei(innerste siger på langt nær like mye). Bildet av verktøyet viser det i bruk mens jeg holder på å montere ny foring. Hvis noe er uklart kan jeg forsøke å forklare etter beste evne..
iittala Skrevet Juli 31, 2008 Skrevet Juli 31, 2008 Ja helt sjef hvis du gidder det Har du noen tips ang bytte storforingene og? Faen var under bilen i dag og fant ut at dem var helt gåene Bytte av disse er i grunn veldig enkelt. Jeg bruker følgende verktøy; - Jekk - Bukker til å sette bilen på - Pipesett - Stor hammer - Varmluftpistol - Selvlaget verktøy for utpressing av foring - Diverse treklosser Forbruksmatriell; - Sitrusrens - Sandpapir Jeg har laget meg et verktøy for denne jobben. Til dette trenger du ei passelig tykk stålplate og noen mellomlegg i stål som har mindre diameter enn minste diameter på de nye foringene. Stålplata skal passe oppå ny foring mellom de to "gummiørene" som stikker opp samtidig som den skal ligge på stålringen som går rundt foringa. Bilde av mitt verktøy nederst. For å bytte foringene jekker du opp bilen og setter den på bukker på jekkfestene. Så løsner du plata som er festa med tre bolter/mutter i foringa og karosseriet på begge sider. Så tar du ut baksetet av bilen og finner frem den store hammeren. Med den dunker du opp bolten som går gjennom foringene. Denne vil da komme opp gjennom en asfaltmatte under baksetet dersom den ikke er byttet før. Når dette er gjort legger du den tilpassede stålplata oppå foringa og kiler mellom så mange mellomlegg som mulig mellom stålplata og hylsa som festebolten til foringa går gjennom. Så finner du frem et passende antall treklosser og legger mellom jekken og traversen så nærme traversforinga som mulig. Du skal nå jekke opp traversen slik at bilens vekt plasseres på traversoforinga. Når dette er gjort vil, dersom du er heldig traversforinga løsne. Men normalt gjør den ikke det. Da må du frem med varmluftspistolen og varme traversen til foringa løsner. Pass på at bukken ikke flytter seg fra jekkfestet.. Bilen detter plutselig ned når foringa løsner. Når foringa er ute finner du frem sandpapiret og pusser rent inni traversen. Så sprayes den nye foringa med sitrusrens(det jeg har funnet som smører best samtidig som det fordamper), et passende antall treklosser brukes mellom jekk og foring for å jekke foringa opp i traversen. Du må også bruke et passende antall treklosser mellom travers og karosseri slik at ikke traversen ligger mot karosseriet der foringa skal opp. Da får du den ikke helt på plass slik den skal være. Det er her en fordel og prøve litt for å finne rett antall treklosser før du begynner å presse inn foringa. Så er det bare å gjøre det samme på andre siden og vente til sitrusrensen er helt fordampet før du monterer sammen bilen og belaster foringene. Jeg har gjort denne jobben noen ganger nå og bruker ikke mange timene på den. Tror jeg bruker kortete tid enn mange verksteder fakturerer selv om de har spesialverktøy. Og for ordens skyld; Det er absolutt en fordel å forsikre seg mot at bilen ikke stikker avgårde mens den er jekket opp.... En femmer er tung når du ligger under den!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå