Eirik Viste Skrevet Juli 28, 2008 Share Skrevet Juli 28, 2008 Har nettopp kjöpt en M52 motor fra 728i. Den har värt brukt sammen med aut.kasse, og er sikkert kjört forsiktigere enn en 328i. KAN SETTES RETT INN I EN 523 UTEN Ä BYTTE ECU. 20 hk og 35Nm mer. Med ombygd M50B25 innsug fär du ca 20 hk mer. 210 hk. Motoren er i utgangspunktet kjöpt som en rämotor. Topp, blokk og bunnpanne. Det er vel sänn en byttemotor ser ut. Uten innsug, manifoiler, servo, dynamo, starter, coiler, ledningsnett. Men har du en slitt motor, eller vil bytte fra en 520i/523 til 528/728, sä har du alle delene fra din motor. Denne motoren har betydelig mer bunndrag enn M50B25 motoren. Men jeg skal nok kunne skaffe alle delene i tillegg som jeg har fra andre motorer, hvis det er önskelig. Har ogsä ekstra bunnpanne mm for dere som tenker ä sette en slik motor inn i en 3 serie. Har du en slitt 325, tror jeg at denne motoren kann settes rett inn med M50 B25 innsuget pä. Da har du ca 215 hk. Men en chip skal det väre mulig ä fä ca 225 hk ut av denne motoren med M50B25 innsug. Den fär spesielt mer drag og fart oppover turtallsregisteret. Da er en ganske när kraften og effekten i en 330i Vurderes solgt for ca 11.000 kr/bud som rämotor + frakt. Mange kjörer med 320/325 kasse og 520 kasse sammen med M52B28 motoren. Det gär bra hvis en kjörer normalt, og ikke räkjörer . Da sparer en penger der. PS. Har ogsä girkasse til 325 E36 + eventuell mellomaksling og 325 eller 328 diff uten sperre. 328 E36 kasse har jeg ogsä. Men mä fä tak i mellomaksling. Eirik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet Juli 28, 2008 Forfatter Share Skrevet Juli 28, 2008 http://images.bimmers.no/viewer.php?fil ... iy3197.jpg MultiHoster Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet Juli 28, 2008 Forfatter Share Skrevet Juli 28, 2008 http://images.bimmers.no/viewer.php?fil ... bgrarr.jpg MultiHoster Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet Juli 28, 2008 Forfatter Share Skrevet Juli 28, 2008 http://images.bimmers.no/viewer.php?fil ... blui05.jpg MultiHoster Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet Juli 28, 2008 Forfatter Share Skrevet Juli 28, 2008 Fikk ikke til ä legge inn bildene annerleses fra PCen i Österrike. Det blem veldig smä bilder. En ser i alle fall at motoren ser ren og törr ut. Jeg kommer hjem til Norge 9. augsut. Denne motoren skal vissnok ha smidde stempler og väre forsterket i forhold til M50B25. Flere som setter pä kompressor foretrekker denne motoren. En bekjent har denne motoren med Vortech kompressor og moderat ladetrykk. Ca 300 hk. Han er veldig fornöyd med den jevne kraften fra bunn til topp pä turtallet. Ledningsnettet og nesten alle andre deler er like pä M52 motorene. Jeg har ogsä et ledningsnett fra E36 328i liggende. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet Juli 28, 2008 Forfatter Share Skrevet Juli 28, 2008 Kom akkurat pä at denne motoren passer ogsä i en E30. En kar i Tyskland jeg kjöpte en 328 bunnpanne av, hadde montert en slik motor inn i en E30. Siden bunnpannen er framme, gär den rett ned i en E30.Han gjorde et par forandringer med ledningsnettet, og sä var alt i orden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Juli 28, 2008 Share Skrevet Juli 28, 2008 Jeg har bygd om en 728 maskin til å passe i min 3serie e36, og skal love detg det ikke er gjort over natta. du kan ikke bruke 320 ledninsnett eller andre deler fra 320 siden dette bare er blokk og topp. må man nesten ha en komplett 325 maskin for at det skal bli noe maskin ut av denne. MÅ VÆRE VANOS donormaskin bunnpanne kan heller ikke brukes. alle følerer må byttes. og motorfestene må bygge om litt. siden 7 serie blokka ikke har samme boltsirkel som 3 serien. må også bårre inn en ekstra føler i toppen. for at man skal få tempmåler i bilen. må også kappe ut endel av bunnpanna for at den skal passe. på blokka. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet Juli 28, 2008 Forfatter Share Skrevet Juli 28, 2008 Takk for advarsler og dyrekjöpte erfaringer. Dirty Dicky. Trodde ikke at det var sä store forskjeller. Tenkte at ved ä bytte bunnpanne og oljepäfyllingsrör/sil mm fra 3 serie, sä var en langt pä vei. Men etter det jeg har forstätt sä skal 5 og 7 serien väre like med det meste inni motorrommet. Der tror jeg det meste er bolt on. Men korriger meg gjerne, om jeg tar feil. 5 serie eiere med 520 motor, trenger jeg enda mer sterkere motor enn E36/46 eiere siden bilen er 200 kg tyngre. Kjenner noen til om en kan bruke hjerne fra M50B25 med vanos pä en M52 B28 motor? I tilfelle for ä gjöre det lettere med EWS problematikken. Og er det mulig ä omprogrammere en styringsenhet fra f.eks M52B20 til M52B28? Tror en BMW mekaniker sa det til meg en gang. Hvis dette blir for vanskelig, bruker jeg kanskje denne motoren selv i en E36. Har en 325 motor som har lagerskader. Burde jo väre mulig ä fä bruke delene fra den motoren sammen med 2,8 literen. Sä denne motoren er nok best egnet for E39 eiere. Eller E38 728 eiere med därlig/höy km motor. Eirik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Juli 28, 2008 Share Skrevet Juli 28, 2008 må stikke,. så må rekker bare svare på noe i full fart. ja du må bruke 325 ECU , så vis du skal bruke 325 ledningsnett. da slipper man startsperren og alt. men er Ikke så mye jobb å bygge den om til å passe i en 3serie e36. problemet er bare at man må ha sykt med deler. og det koster jo sitt. den 325n du har liggende. vis det er vanos. er den helt konge å bruke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet Juli 29, 2008 Forfatter Share Skrevet Juli 29, 2008 Igjen takk for svar. Tror det ikke er sä ikke. Har jo en defekt motor med alle delene jeg trenger. Tenkte det samme for andre som har alle delene de trenger pä en slitt eller svak motor. Bare ä bytte alt over. Fikk en hyggelig melding fra en trivelig kar som satte en 528 motor inn og erstattet en 523 motor med ödelagt topp. Gjorde ingen forandringer med ECU eller startsperre. Fungerer helt topp. Han mente at en 520 bil ogsä kan brbrukes uten ä gjöre noe annet enn ä bytte motoren. Men det skal jeg sjekke opp i. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Juli 29, 2008 Share Skrevet Juli 29, 2008 Igjen takk for svar.Tror det ikke er sä ikke. Har jo en defekt motor med alle delene jeg trenger. Tenkte det samme for andre som har alle delene de trenger pä en slitt eller svak motor. Bare ä bytte alt over. Fikk en hyggelig melding fra en trivelig kar som satte en 528 motor inn og erstattet en 523 motor med ödelagt topp. Gjorde ingen forandringer med ECU eller startsperre. Fungerer helt topp. Han mente at en 520 bil ogsä kan brbrukes uten ä gjöre noe annet enn ä bytte motoren. Men det skal jeg sjekke opp i. Har en Kammerat som har prøvd seg på 320 ledningsnett og Ecu. det fungerte dårlig. men kan jo være det vil fungere. 325 med vanos fungerer iallefall topp. en 323 er jo en 325 som er strupa i innsuget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hoem Skrevet Juli 29, 2008 Share Skrevet Juli 29, 2008 Pris da ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet Juli 29, 2008 Forfatter Share Skrevet Juli 29, 2008 Som nevt ovenfor i annonsen tar jeg utgangspunkt i 11.000 kr for motoren. Den er mest interessant for 523 eiere, og kanskje 520 eiere som kanskje har defekt topp/slitt motor. Eller at de rett og slett vil ha mer krefter. 523 eieren som jeg henviste til, og som ikke gjorde annet enn ä bytte motoren til 2,8 l, sier det fungerer topp. Den bruker faktisk mindre bensin med aut.gir, sier han. Ellers er 325 biler med vanos ogsä aktuelle biler ä skifte motor i, ser det ut til. I alle fall en topp motor med fä kjörte km. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet August 1, 2008 Forfatter Share Skrevet August 1, 2008 For nye lesere. Motoren gär som nevnt rett inn i 523 uten ä tenke pä ECU/startsperre. Med motor som närmer seg 300.000 km /problemer med topp er det kanskje et godt alternativ ä bytte hele motoren. E36 325 eiere med Vanos kan her fä en motor med mye mer bunndrag. Der skal motoren passe helt topp med ledningsnettet /löse deler fra 325 Vanos motoren. Eirik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ArneG85 Skrevet August 22, 2008 Share Skrevet August 22, 2008 Har sendt mail! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå