jensemann23 Skrevet Juli 31, 2008 Skrevet Juli 31, 2008 hvordan skal jeg gå frem for å fylle et tørt kjølesystem ? holder det å fylle i eksp.tank eller må jeg fylle direkte i noen slanger først for å unngå at motor går tørr og varm?
Haug530D Skrevet Juli 31, 2008 Skrevet Juli 31, 2008 Du blander først 50/50 med vann å kjølevæske, deretter heller du dette på bilen, du finner ut hvor mye det skal være i instruksjonsboken til bilen, du fyller bare på til det renner over, starter bilen og lar den gå til det kun blæser varm luft ut av kupe viftene, disse må stå på maks og maks varme, deretter går du frem å etterfyller vann, det er også noen lufte skruer rundt omkring, disse skrur du litt opp, når det kun kommer rent kjølevann ut av disse er motoren luftfri. Sånn i grove trekk, vann ekspanderer når det b lir varmt så det vil trenge seg ut der det kan, hvis du skjønner, tenker da på luftingen.
marararius Skrevet Juli 31, 2008 Skrevet Juli 31, 2008 Er det fler lufteskruer på kjølesystemet til M50, enn den skruen på radiatoren? Er ikke bare bare å få luftet det systemet, sliter med mitt selv.
Haug530D Skrevet Juli 31, 2008 Skrevet Juli 31, 2008 Er det fler lufteskruer på kjølesystemet til M50, enn den skruen på radiatoren? Er ikke bare bare å få luftet det systemet, sliter med mitt selv. Det er jeg ikke sikker på, du kan jo prøve å sette bilen i en bakke mens du holder på
jensemann23 Skrevet Juli 31, 2008 Forfatter Skrevet Juli 31, 2008 men helt i starten, når jeg har fylt opp eksp.tanken første gang, da har jo ikke motoren noe kjølevann. Tåler den å gå til det begynner å sirkulere? Har lite lyst på sprekk i toppen:(
Haug530D Skrevet Juli 31, 2008 Skrevet Juli 31, 2008 Den tåler det ja, den går uansett ikke helt tørt, dessuten har du vel olje på motoren? det er jo den som skal smøre motoren, ikke kjølevannet, men som sagt så etterfyller du hele tiden, når du starter bilen vil en del av kjølevæsken forsvinne inn i motoren.
jensemann23 Skrevet Juli 31, 2008 Forfatter Skrevet Juli 31, 2008 oki. har olje ja:) fylte 6,25 liter 5W40 helsynt i går.
MortenK Skrevet Mai 8, 2010 Skrevet Mai 8, 2010 Jeg skal kjøre inn renseveske i radiatoren som må tømmes etter jeg har fått renset den. Er det ett bestemt rør man bør ta av motoren for å tømme kjølesystemet slik at jeg slipper å koble av masse rør? Eller må jeg ta av flere koblinger?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå