Gå til innhold

M20B27 turbo eller M50B25 turbo?  

31 stemmer

  1. 1. M20B27 turbo eller M50B25 turbo?

    • M50B25 turbo
      18
    • M50B25 turbo
      13


Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg selv har ikke undersøkt så mye ang dyser. Skal selv kjøre orginale. Trenger ikke å gjøre noe med motor hvis du tenker ett moderat bygg. e-bay turboene fungerer fint. Min anbefaling er: fikse karrosseriet skikkelig. Fri for rust osv. Slik at DU er 100% fornøyd med karosseriet og understell. Bygger du et moderat turbo bygg. Så er det forholdsvis kurrant å få dette godkjent med turbo. Når du har fått godkjent turbo. Da er det bare å bygge så det holder. For dette vil aldri bli oppdaget på en eu-kontroll da det står i vognkort at turbo er godkjent. Med evt datasprut kan du også justere ned effekt på en evt. kontroll. Dette er mitt tips.

Holder org. dysene noe lenge når turboen begynner og lade da?

Jaja, begynner ikke i feil retning med og kjøpe turbo osv først, skal gjøre meg mest mulig ferdig med understell, interiør, å først og fremst rusta før det blir turbo. Men det er jo greit og orientere seg litt før man begynner og da..

Men jeg har en 84 modell, er vel jet-tronic ledningsnett, som ikke går ann og chippe, mener jeg. Så da må jeg justere tenninga på fordeleren. Hvordan tror du biltilsynet vil se på dette da?

Med orginal motor og dyser kan du lade trykt med o,7bar trenger ikke å gjøre noe med tenning. Men veldig viktig å øke bensintrykket. Med bensintrykkregulator får du justert opp til ca 4 bars trykk med orginal pumpe. Men du må være obs på tenningsbank. Dette er det viktigste.. Unngå tenningsbank for alt i verden. Den er døden.

Tror det heter L-jettronic hvis jeg ikke tar helt feil. Min erfaring med chip på en suge motor er som å kaste penger ut av vinduet. Jeg selv har ALDRI merket effekt økning ved chip. Men på en turbo bensin og turbo diesel er det mye å hente på chip.

  • Svar 286
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Hmm, fikk sagt at jeg måtte ha større dyser og måtte justere tenning.

Hvordan skjer tenningsbank? Noen grunner?

Tenkte ikke på chip til sugemotor, men hvis jeg skal eventuelt montere turbo, så må jo tenninga senkes mener jeg..

Skrevet
Hmm, fikk sagt at jeg måtte ha større dyser og måtte justere tenning.

Hvordan skjer tenningsbank? Noen grunner?

Tenkte ikke på chip til sugemotor, men hvis jeg skal eventuelt montere turbo, så må jo tenninga senkes mener jeg..

Hovedårsaken til tenningsbank i en turbomotor er forlite drivstoff. Forlite drivstoff = dårlig kjøling. Dårlig kjøling kan og vil ofte medføre deformasjon av stempel og ventiler. Metallet smelter.

Ang chip etter turbo monterin er kanskje vanskelig å få tak i. I og med at dette er en bil du har bygd. Alternativt er å programmere den orginale styreenheten. Dette er en enkelt og billig alternativ. Pris på dette er ca 5000-8000,-. Kan også bruke data sprut, men dette noe mere arbeid og noe dyrere. Men med en motor med orginal innmat er ikke noe av dette nødvendig så lenge du holder deg under 0,7 bar.

Skrevet

Hmm, da tror jeg at jeg blender vacuumen på tenningsforskyveren til fordeleren. Tenninga styres av ei vacuumklokke på fordeleren, så derfor må jeg vel blende av begge slangene som går inn på den. Men da kan jeg vel bare kjøre på max trykk på 0,5 ibar mener jeg og ha lest.

Hva tror du om den løsningen der?

Skrevet
Hmm, da tror jeg at jeg blender vacuumen på tenningsforskyveren til fordeleren. Tenninga styres av ei vacuumklokke på fordeleren, så derfor må jeg vel blende av begge slangene som går inn på den. Men da kan jeg vel bare kjøre på max trykk på 0,5 ibar mener jeg og ha lest.

Hva tror du om den løsningen der?

Tror jeg er en dårlig løsning. På fordeleren er det 2 ting som regulerer tenningen. Vacum via disse slangene. 2 Sentrifugal kraft som sitter inne i fordleren. Det som skjer når du blender denne vil du få veldig dårlig tenning på lave turtall med høy belastning. Får vell bare en forsterket "ketchup" effekt. Altså all effekt kommer på engangn. Ganske inviklet å forklare her. Men skal mann ha 100% idiell tenning på den programmeres på hele turtalls registret.

Men igjen på en motor med orginal innmat har ikke jeg/skal jeg ikke gjøre noe med tenningen.

Jeg regner med at på det oppsettet jeg skal ha kan jeg på en god dag få max 60hk. Noe som gir ca 230. Dette er max.

Skrevet

Tror jeg er en dårlig løsning. På fordeleren er det 2 ting som regulerer tenningen. Vacum via disse slangene. 2 Sentrifugal kraft som sitter inne i fordleren. Det som skjer når du blender denne vil du få veldig dårlig tenning på lave turtall med høy belastning. Får vell bare en forsterket "ketchup" effekt. Altså all effekt kommer på engangn. Ganske inviklet å forklare her. Men skal mann ha 100% idiell tenning på den programmeres på hele turtalls registret.

Men igjen på en motor med orginal innmat har ikke jeg/skal jeg ikke gjøre noe med tenningen.

Jeg regner med at på det oppsettet jeg skal ha kan jeg på en god dag få max 60hk. Noe som gir ca 230. Dette er max.

Men det er vel smak og behag, mange som liker og få den ketchup effekten og :)

Se her.

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=9 ... ght=m20b20

Skrevet

Tror jeg er en dårlig løsning. På fordeleren er det 2 ting som regulerer tenningen. Vacum via disse slangene. 2 Sentrifugal kraft som sitter inne i fordleren. Det som skjer når du blender denne vil du få veldig dårlig tenning på lave turtall med høy belastning. Får vell bare en forsterket "ketchup" effekt. Altså all effekt kommer på engangn. Ganske inviklet å forklare her. Men skal mann ha 100% idiell tenning på den programmeres på hele turtalls registret.

Men igjen på en motor med orginal innmat har ikke jeg/skal jeg ikke gjøre noe med tenningen.

Jeg regner med at på det oppsettet jeg skal ha kan jeg på en god dag få max 60hk. Noe som gir ca 230. Dette er max.

Men det er vel smak og behag, mange som liker og få den ketchup effekten og :)

Se her.

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=9 ... ght=m20b20

Skommet igjenom tråden. Jeg personlig har ikke kommet til å bruke den patenten, Men det er min mening. Når jeg først skal bruke noen kroner på motor så skal det også holde i noen mil. Dette tror jeg er en dårlig løsning.

Skrevet

M3 fangeren solgt, blir heller og sandblåse den orginale bakfangeren, å få tak i noe mtech-1 eventuelt fram. :)

Så har han karen ovenfor kanskje fått meg til å velge turbokonvertering :D

Skrevet

org dysene holder til max 0.45!! tror ærlig jeg ikke ville ha kjørt så mye engang. få isåfall tak i lmm og dyser fra 535. dysene der er 192cc kontra 125cc eller nå hva det er som er org i 320'n..

Skrevet
org dysene holder til max 0.45!! tror ærlig jeg ikke ville ha kjørt så mye engang. få isåfall tak i lmm og dyser fra 535. dysene der er 192cc kontra 125cc eller nå hva det er som er org i 320'n..

Blir vel og kjøre max 0,5 bar hvis det eventuelt blir turbo konvertering.

Har du en bedre oppskrift på turbokonvertering enn han ovenfor da? Er intr. i og se hva andre folk har gjort, og mener hva man må gjøre for at det skal bli bra. :)

Skrevet

En bra turbo konvertering.. Kan være så mangt det...

Men har du en motor med orginal innmat, så har jeg uten tivil gjort følgene...

Monter turbo. Husk det er viktig å få en lav retur til oljen slik at turboen får kastet av seg oljen uten problem.. Jeg selv sveiset inn en liten rørstubb i bunnpannen. På høyre side av motoren. Oljeturen kan foreksempel hentes enkelt og greit fra oljetrykksbryteren. Sett inn en bensintrykkregulator. Slik at du får juster opp trykket ca 4bars bensintrykk.

Turbo trykket på en orginal wastergate er som regel 0,5 bar, bruker du denne kjører du med god margin.

På grunn av orginal programvare ville jeg IKKE ha byttet dyser. Med grunnlag av åpningstider på dysene osv. Får du større dyser , har du fortsatt samme åpningstid. Du vill få inn mye mere drivstoff. Dette vil igjen føre til at bilen soter, blir tungstartet og gå veldig dårlig på tomgang.

Hvis du skal bytte dyser må du kanskje programere styreenheten. Og da begynner det å koste litt. Så da kan du like gjerne kjøpe datasprut........

Skrevet
En bra turbo konvertering.. Kan være så mangt det...

Men har du en motor med orginal innmat, så har jeg uten tivil gjort følgene...

Monter turbo. Husk det er viktig å få en lav retur til oljen slik at turboen får kastet av seg oljen uten problem.. Jeg selv sveiset inn en liten rørstubb i bunnpannen. På høyre side av motoren. Oljeturen kan foreksempel hentes enkelt og greit fra oljetrykksbryteren. Sett inn en bensintrykkregulator. Slik at du får juster opp trykket ca 4bars bensintrykk.

Turbo trykket på en orginal wastergate er som regel 0,5 bar, bruker du denne kjører du med god margin.

På grunn av orginal programvare ville jeg IKKE ha byttet dyser. Med grunnlag av åpningstider på dysene osv. Får du større dyser , har du fortsatt samme åpningstid. Du vill få inn mye mere drivstoff. Dette vil igjen føre til at bilen soter, blir tungstartet og gå veldig dårlig på tomgang.

Hvis du skal bytte dyser må du kanskje programere styreenheten. Og da begynner det å koste litt. Så da kan du like gjerne kjøpe datasprut........

Hmmm :-k Hvor mange bar på turbo kan jeg kjøre da? Blir vel ikke mer enn 0,4 ca? Hmm, så jo veldig greit ut det der da...

Det blir eventuelt turbo hvis jeg får godkjent søknaden min hos Biltilsynet :)

Edit: Du mente vel at oljereturen skal plasseres høyt?

Skrevet

Nei for all del oljerturen må være lav. Oljereturen må ikke ha noe motstand. Kommer returen for høyt kommer bilen til å bruke olje og ryker. Får også lekasje på turboen..

Så nei oljereturen må være lav,men ikke for lav slik at den kommer under olje nivået i bunnpannen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...