Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en E90 318d touring med Eff. dynamics. Følger med glede med på småbilforbruket til denne bilen. Når jeg skiftet fra vinterdekk (205/55-16) til sommerdekk (225/45-17) la jeg merke til at forbruket steg med rundt 10%, fra ca. 0,55 i snitt til rundt 0,6. Byttet nylig til 18' (255/35-18 bak) og mener at dette har medført ytterligere økning i forbruket, nå ligger jeg nærmere 0,65 i snitt. Regner med dette handler om rullemotstand, men vi forsikre meg om at det ikke er motoren som ikke er i form. Noen som har tilsvarende erfaringer?

Skrevet

Brede dekk = høyere rullemotstand. Merker det svært godt på min E39 ved overgang fra vinter (205/65-15) til sommer (235/40-18). Forbruket stiger 10-15%.

Skrevet

Kanskje en idé å eksperimentere litt med lufttrykket og siden økningen ble så stor?

Men noe økning vil jo være naturlig.

Skrevet

Det høres rart ut drivstofforbruket skal stige med hele 10% pga 3 cm bredere dekk. Det aller meste av den totale motstanden er luftmotstand, ikke rullemotstand.

En annen ting er at bytte av dekk til større omkrets vil narre kjørecomputeren til å beregne et høyere gjennomsnittsforbruk enn reelt.

Skrevet

I følge utregningen på linken "Dekkdim." på denne siden er økningen i dim. under 0,5%, så det kan ikke bety mye. Men mulig at dekkene også har høyere rullemotstand i seg selv. Kjører med luftrykk 2,5 foran og 3,0 bak. Det er det instruksjonsboka anbefaler for fullastet bil. Følger her rådet om å bruke høyere lufttrykk enn normalt, særlig i lavprofildekk.

Skrevet

Burde kanskje høre med forhandleren.

Når jeg tenker meg om er det ingen merkbar forskjell på forbruket mellom sommerdekk og vinterdekk på Carinaen, der jeg har størst forskjell på hjulene (215/40-17 mot 175/70-14)

Skrevet

Jeg opplever også økning på rundt 10% på kjørecomputeren når jeg går fra vinterdekk (piggfrie 215/65-16") til sommerskoene, som er 245/40-20" og 275/35-20". Men her hører det også med til historien at sommerdekkene har rundt 2% større rulleomkrets, så økningen er mindre enn kjørecomputeren tror.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...