Gå til innhold

E38/E39, ombygging til TV/Navi?


Anbefalte innlegg

Er det noen her som har noe peiling på ombygging av TV/Navi i E38/E39?

Skulle gjerne hatt litt hjelp til hva jeg skal handle inn. Siden det er innkjøp i 12-15.000,- kronersklassen har jeg ikke lyst til å bomme for mye med hva som går overens med hverandre osv., av videomoduler, TV-tuner, naviboks, 4:3 og 16:9 skjermer, ledningsnett, osv.?

Er det TV-tuneren som er videomodulen? Som gir bilde uansett hvilken funksjon (TV/navi/OBC/telefon/stereo) som brukes? Eller er det en egen videomodul? Finnes det noen måte å skille videomodulene som støtter kun 4:3, 4:3 og 16:9 og kun 16:9? Eller er støtter alle 16:9 også 4:3-skjerm?

Forstår også at det finnes forskjellige ledningsnett med "ny" og "gammel" connector. Hvordan vet man hva man skal ha? Hva skiller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det lureste hadde vert å kontakte BMW-Norge, og få en komplett deleliste over hva som trengs for å få tv/navi i din bil :) så evt handle på ebay. De fleste auksjoner på ebay inneholder delenummeret til delen.

Da er du vertfall sikker på at det blir riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har TIS-ombyggingsgreia, men grunnen til at jeg gjør dette er at multidisplayet og stereon min har pikselfeil. Klimaen har jeg bytta til en faceliftutgave, så den er perfekt, men vil ha fiksa de to andre også. Men skjermen erstatter de på alle måter - både fysisk og funksjonsmessig, samtidig som den ser bedre ut. Det blir nok dyrere og mye mer jobb å sette inn den, men da får jeg iallfall noe nytt - istedet for å betale for akkurat det jeg har i dag.

Så greia er den at i utgangspunktet så har jeg ikke noe stor interesse for navien og TV-tuneren (funker jo ikke i Norge stort lenger uansett), så jeg kunne tenkt meg å preika med noen som har litt peiling. Skulle visst hva jeg trenger for å få stereo/telefon/BC på skjermen - eller om jeg må ha alt uansett. Sånne ting står ikke i TIS, der er det kun komplett 16:9-pakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det TV-tuneren som er videomodulen?Som gir bilde uansett hvilken funksjon (TV/navi/OBC/telefon/stereo) som brukes?

TV-tuneren sittier inni videomodulen som igjen gir bilde til skjermen.

Har man kun navigasjon og ikke videomodul, er det navi-modulen som gir bilde til skjermen.

(Dvs. at man trenger ikke videomodul for å få bilde foran, og vise versa)

Finnes det noen måte å skille videomodulene som støtter kun 4:3, 4:3 og 16:9 og kun 16:9? Eller er støtter alle 16:9 også 4:3-skjerm?

Det er som oftest mulig å kode om modulene til hvilken skjermtype de skal gi bilde til, men noen av de eldste støtter kun 4:3 skjerm.

Jeg har enda til gode å se en fullverdig oversikt over dette...

(Mitt tips må være å titte på ETK og se hvilke delenummer som er utgått og hvilke som er av nyere dato. Å kontakte bmw er alltids en mulighet, men så langt er jeg ikke imponert over den kompetanse som har fremkommet fra deres side. Da har det vært vel så mye, om ikke mer, å hente ved å studere litt selv...)

Forstår også at det finnes forskjellige ledningsnett med "ny" og "gammel" connector. Hvordan vet man hva man skal ha? Hva skiller?

Dette gjelder radiomodulen, den gamle har runde pinner i tilkoblingen, mens den nye har flate.

Når man oppgraderer til audiosystem med skjerm må man ha en ekstern radiomodul + forsterker som monteres i bagasjerommet.

(Dette fordi disse enhetene før satt inni spilleren foran, mens i skjerm-modulen sitter det minimalt med elektronikk - stort sett kun lcd-knapper-kasett/CD/MD)

Beklager at jeg ikke har noe komplett fasitsvar til deg, tenkte bare jeg skulle svare på noen av spørsmålene dine :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette var supert Ørjan! Takk skal du ha. Litt klokere ble jeg definitivt. Får hente litt info rundt forbi, og sette det sammen til en "pakke" til slutt...

Men med andre ord kan jeg velge å droppe NAVI-leser, GPS-antenne og de greiene der hvis jeg ikke vil ha navigasjon, og allikevel få OBC/telefon/stereo og TV?

Når det gjelder dette med forsterker og stereo, så tror jeg at jeg har forsterker bak (og CD-skifter) - ikke DSP, men jeg må kanskje ha radiomodul allikevel?

Finnes 16:9-skjermen kun med CD bak skjermen, eller har de kommet med forskjellig de også? 4:3 har vel kun kassett? Jeg har som sagt skifter bak - kan jeg også ha CD foran eller må jeg finne en med kassett?

8kry9d99ko67yesb397o.jpg

Det settet her, hva er den boksen bak der? Fyren skal ha 12 lapper for det - syns det virker mye.. (kun det på bildet, ikke kabling/braketter etc.).

Hva med navi-leseren, finnes den i både CD og DVD-versjon? Bør man ha DVD-utgaven? Er det noe spesielt jeg bør lette etter for å ha muligheten til nyest mulig navi (MKIII?)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant også en som har kabelsett og litt diverse.

Dette skal være en skjermholder, en holder til bagasjen, kabelnett E39 sedan (ny kontakt), deksel, kabelnett videomodul, diverse antenner/GPS, antenneforsterker, videomodul 4:3 og radiomodul. For 2500,-.

le8grt0mzcywfifb73dk.jpg

iiye3rwi8fnjnuxvngib.jpg

3tyl9jrwmkn4f2zhmamy.jpg

Jeg ser ikke noen videomodul på de bildene her, men ellers ser det jo greit nok ut, uten at jeg vet noe om kabelnettene. Men antar da, at siden både radiomodul og kablingen til radiomodulen kommer derfra, så skal de passe selv om det står "ny kontakt".

Eneste minuset her er at da kan jeg tydeligvis kun velge 4:3 skjerm, men det er egentlig ikke noen krise i og med at man får den billig.

Men nå merker jeg at det ble veldig mange spørsmål her nå, så jeg avslutter her for denne gang... :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette var supert Ørjan! Takk skal du ha. Litt klokere ble jeg definitivt. Får hente litt info rundt forbi, og sette det sammen til en "pakke" til slutt...

Men med andre ord kan jeg velge å droppe NAVI-leser, GPS-antenne og de greiene der hvis jeg ikke vil ha navigasjon, og allikevel få OBC/telefon/stereo og TV?

Når det gjelder dette med forsterker og stereo, så tror jeg at jeg har forsterker bak (og CD-skifter) - ikke DSP, men jeg må kanskje ha radiomodul allikevel?

Finnes 16:9-skjermen kun med CD bak skjermen, eller har de kommet med forskjellig de også? 4:3 har vel kun kassett? Jeg har som sagt skifter bak - kan jeg også ha CD foran eller må jeg finne en med kassett?

8kry9d99ko67yesb397o.jpg

Det settet her, hva er den boksen bak der? Fyren skal ha 12 lapper for det - syns det virker mye.. (kun det på bildet, ikke kabling/braketter etc.).

Hva med navi-leseren, finnes den i både CD og DVD-versjon? Bør man ha DVD-utgaven? Er det noe spesielt jeg bør lette etter for å ha muligheten til nyest mulig navi (MKIII?)?

På 16:9 skjermen er det kassett, minidisc og cd som man kan få. Fleste fra Tyskland har kassettspiller.. Boksen er vel gps/antenna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men med andre ord kan jeg velge å droppe NAVI-leser, GPS-antenne og de greiene der hvis jeg ikke vil ha navigasjon, og allikevel få OBC/telefon/stereo og TV?

Når det gjelder dette med forsterker og stereo, så tror jeg at jeg har forsterker bak (og CD-skifter) - ikke DSP, men jeg må kanskje ha radiomodul allikevel?

Jepp, så lenge du har video-modul.

Radiomodul må du ha ja, usikker på om du kan bruke eksisterende forsterker, men jeg vil tro det (En dags lesning i WDS vil hjelpe på :) )

Som Ellingsen skrev kommer 16:9 i kassett, cd eller md, og du kan ha cd foran og skifter bak.

Det settet her, hva er den boksen bak der? Fyren skal ha 12 lapper for det - syns det virker mye.. (kun det på bildet, ikke kabling/braketter etc.).

Hva med navi-leseren, finnes den i både CD og DVD-versjon? Bør man ha DVD-utgaven? Er det noe spesielt jeg bør lette etter for å ha muligheten til nyest mulig navi (MKIII?)?

Den boksen er video-modulen.

MKIII = CD versjonen

MKIV= CD/DVD versjonen (siste)

DVD er kjappere og har naturlig nok mer info tilgjengelig (DVD). Tar jeg ikke mye feil er det muligens bedre grafikk på MKIV også..

I tillegg må du ha GPS antenna som kobles til navi-leseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker gutter. Det begynner å hjelpe på nå, selv om jeg fortsatt har litt jeg lurer på. ;)

Ørjan, Du nevnte at både navi og TV-tuner har kan gi bilde, men er navienheten, hjernen liksom, selve DVD-spillerboksen? Slik at den boksen du sier er videomodulen også har TV-tuner?

Mao. vil jeg i så fall i tillegg til de tre enhetene der trenge radiomodul, antenneforsterker, GPS, kabling og en del braketter, så har jeg komplett pakke med MKIV-navi?

Apropos versjoner, det er en navi MKII-boks til salgs på Autopower for 600,- spenn, men det er da trolig så tregt og gammelt at det bare er bortkastede penger? Det er tydeligvis MKIV som gjelder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant (for første gang) noen helt komplette sett nå, med alt man trenger, deriblant hos ham du snakker om. :)

Enklere det enn å kjøpe del for del.. selv om jeg begynner å forstå hva som passer sammen etterhvert.

Fant ingen komplette sett med MKIV-navi, kun MKIII, og for det må man ut med nesten 12 lapper pluss moms. Noen sjanse i havet for at det øker verdien på bilen tilsvarende? :roll: Var han snill med pakkeverdien eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørjan, Du nevnte at både navi og TV-tuner har kan gi bilde, men er navienheten, hjernen liksom, selve DVD-spillerboksen? Slik at den boksen du sier er videomodulen også har TV-tuner?

Begge har hjerner :lol: og kan operere individuelt, og tv-tuneren er en del av videomodulen (de sitter inni samme boks)

Navienheten har ikke tv-tuner.

Slik er bildesignalet koblet opp i systemet:

Kun navigasjon:

NAV -> LCD skjerm

Kun videomodul/tv-tuner:

Videomodul -> LCD skjerm

Navigasjon og videomodul:

NAV -> Videomodul -> LCD skjerm

Så når begge er installert vil bildesignalet fra navienheten først gå inn til videomodulen, videomodulen vil legge på ekstra menyvalg (TV) og sende signalet videre frem til skjermen.

Mao. vil jeg i så fall i tillegg til de tre enhetene der trenge radiomodul, antenneforsterker, GPS, kabling og en del braketter, så har jeg komplett pakke med MKIV-navi?

GPS-antenne ja, på eldre modeller (MK1&2) er GPS'n en egen enhet.

Noe trøtt, men det burde være "alt" :)

(Men som sagt så trenger du ikke både nav og video for å få bilde)

Nå fåes jo ikke digitale tv-tunere (videomoduler) med standarden som blir sendt i norge, men jeg mener å huske at det er antenneforsterkere til tv-tuneren i videomodulen også (2 antenneinnganger)

Når det gjelder verdistigningen er den nok ikke så veldig stor mtp. at en tomtom til drøye tusenlappen slår den originale navigasjonen på det meste bortsett fra utseende og praktisk plassering.

(For min del ville jeg ha 16:9 skjerm for å kunne ha en pc med mye musikk i bilen, som var lett å betjene - jeg bruker stort sett tomtom'en til navigasjon.)

Nå blir jeg utenfor dekningsområde for det meste i en uke, så jeg kan ikke svare på oppfølgingspørsmål før da.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sjanse i havet for at det øker verdien på bilen tilsvarende? :roll: Var han snill med pakkeverdien eller?

Hadde jeg ikke vært helt klar for å gjøre noe slikt som dette selv og jeg så etter en e38 ville jeg definitivt vært villig til å betale mer for det.

Om du får igjen 1:1 kroner er jeg dog usikker på, men det er en slik ting som gjør at folk nok husker annonsen din i et hav av ellers "normale" 7'ere vertfall ;).

Ville vel heller vurdert om det er verdt pengene for din opplevelse og nytelse av bilen og hva du evt får igjen senere er bare en finfin bonus ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke du øker verdien betraktelig nei. Men litt kanskje.

Om ikke annet så får du nok flere mulig kjøpere med mer utstyr.

Og E38 har ikke flust med navi (16*9) i Norge, etter det jeg har sett av de bilene til salgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...