thagen2 Skrevet Februar 12, 2009 Skrevet Februar 12, 2009 skikkelig kjedelig når slikt skjer får jo håpe det ikke er store greiene og fikse. har automat på min e36, og tør nesten ikke bruke den pga livredd den forbanna kassa skal begyne og kødde he he. får følge med videre her og se åssen det går
sveinis Skrevet Februar 12, 2009 Skrevet Februar 12, 2009 Forferdelig historie dette her! Noen får bare all dritten... Håper det viser seg å ikke være noe fryktelig dyrt denne gangen. Forstår godt at du er i tvil om du orker å beholde en sånn bil. Vet du hvilken kasse som sitter i bilen? Er det GM-kassa her også, som i E39 530d?
caaatooo Skrevet Februar 12, 2009 Skrevet Februar 12, 2009 Men men, får se. Noen kommer seg jo gjennom forhold hvor ene parten har vært utro, kanskje jeg og 7ern gjør det også... Må si at jeg lo godt av denne sammenligningen Det er uansett utrolig surt å være nødt til å plages så mye med en bil som du har vært til nå, og særlig når det er snakk om en såpass kostbar og ny bil. Medregnet den reparasjonen som står for døra så kan man vel si at bilen har anslagsvis kostet deg +/- 400 lapper, og det får man mye fint for, f.eks. en tidlig utgave av E60 530d. Jeg føler virkelig med deg, og håper at det bare er snakk om en bagatell som har medført feilen, selv om det kanskje er for mye å håpe på...
viplash Skrevet Februar 12, 2009 Skrevet Februar 12, 2009 Så du har fått deg en 7er til slutt ja, godt å høre. Er jo fantastiske biler å kjøre rundt i dette her, er bare vedlikeholdet underveis som er litt verre med. Jeg fikk meg en 7'er til slutt. en E32 730. Du kan jo klikke på link i mailen min, så kan du jo se litt på den
wicky124 Skrevet Februar 12, 2009 Skrevet Februar 12, 2009 kjipt med så fin bil!!Men om det er noen trøst..bytta girkassa 5ganger på min:) og det er heller ikke så veldig kostbart..dog ikke i 60tusen kroners klassen..hmm..og snart må jeg bytte diff og drivaksler..og tåkelys og ute-temp-måler...nedtur med store biler.... Men lykke til...
Christian Nyegaard Skrevet Februar 12, 2009 Forfatter Skrevet Februar 12, 2009 Begynner å kjenne på at dette begynner å bli litt mye på kort tid ja.. Har tross alt bare hatt bilen siden august 2008. Er samme GM kasse ja, THM4L30E / AR25 heter den vel. RATS skal vel ha rundt ~20.000 for å bygge opp kassa på nytt dersom det skulle være der problemet ligger. Men hopper jo til litt konklusjoner her nå.. Synes det er jævla rart om det er girkasse siden den ikke har gått i noe nødprogram, ikke gav noen som helst form for feilkode og det teknisk sett hørtes ut som den klarte å gire. Men gudene vet.. Alt er mulig.
740d Skrevet Februar 12, 2009 Skrevet Februar 12, 2009 Christian. Leit å se hvor uheldig du har vært For å unngå misforståelser så kan jeg klargjøre en ting vedrørende girkassen i din bil. Det er ikke en GM-kasse men ZF (A5S 440Z).
Ellingsen B. Skrevet Februar 12, 2009 Skrevet Februar 12, 2009 Dette høres ut som girkassen ja (som dessverre har tendens til å ryke) Du kan sende meg en PM hvis du finner ut av om det er kassen. Jeg kjenner en som kan bygge opp kassen/overhale den for en laaangt hyggeligere pris enn hva det koster for en ny kase. Min far gjorde dette selv da kassen på hans tidligere 99 740iA tok kvelden.
Christian Nyegaard Skrevet Februar 12, 2009 Forfatter Skrevet Februar 12, 2009 Jeg fikk meg en 7'er til slutt. en E32 730. Du kan jo klikke på link i mailen min, så kan du jo se litt på den Jepp har tittet, ser jo bra ut det der. Grattis vertfall Må si at jeg lo godt av denne sammenligningen Det er uansett utrolig surt å være nødt til å plages så mye med en bil som du har vært til nå, og særlig når det er snakk om en såpass kostbar og ny bil. Medregnet den reparasjonen som står for døra så kan man vel si at bilen har anslagsvis kostet deg +/- 400 lapper, og det får man mye fint for, f.eks. en tidlig utgave av E60 530d. Jeg føler virkelig med deg, og håper at det bare er snakk om en bagatell som har medført feilen, selv om det kanskje er for mye å håpe på... Man får jævla mye pent for denne pengesummen ja.. Men noe sier meg at neste bilen med en viss sannsynlighet ikke har opprinnelse i bayeren . Uansett uflaks jeg har hatt her klarer jeg liksom ikke å sitte igjen med en kjempeopplevelse av kvalitetsprodukt om du skjønner hva jeg mener.. Blir uansett spennende å se hva pokkern dette er for noe. kjipt med så fin bil!!Men om det er noen trøst..bytta girkassa 5ganger på min:) og det er heller ikke så veldig kostbart..dog ikke i 60tusen kroners klassen..hmm..og snart må jeg bytte diff og drivaksler..og tåkelys og ute-temp-måler...nedtur med store biler....Men lykke til... Hehe, høres ikke akkurat bra ut med 5 girkassebytter . Men takk for det . Christian.Leit å se hvor uheldig du har vært For å unngå misforståelser så kan jeg klargjøre en ting vedrørende girkassen i din bil. Det er ikke en GM-kasse men ZF (A5S 440Z). Ugh, har hørt så mye forskjellig her ang girkasser på disse. Noen mener med sikkerhet å vite at det er GM og noen mener med sikkerhet at det er ZF. Men takk for innspillet, dersom det er girkasse blir det nok å bare få taua faenskapet til noen som uansett tilfelle bygger det opp igjen og har peiling på hva de gjør (som f.eks www.rats.no). Dette høres ut som girkassen ja (som dessverre har tendens til å ryke)Du kan sende meg en PM hvis du finner ut av om det er kassen. Jeg kjenner en som kan bygge opp kassen/overhale den for en laaangt hyggeligere pris enn hva det koster for en ny kase. Min far gjorde dette selv da kassen på hans tidligere 99 740iA tok kvelden. Høres bra ut, rats.no skal vel ha 16k+moms for full overhaling innkludert converter pluss transportkostnad av bilen inn i indre østfold. Er virkelig utrolig spent på hva det er som har feilet. Dersom det er girkassen stiller jeg vertfall store spørsmålstegn ved fornuften i å foreta oljebytter på dem; det har i så fall ikke hjulpet denne kassen noe som helst. Men men, får se hva bilia finner ut. Får håpe de kan se feilkilde relativt fort så jeg slipper å bruke masse kroner på å bare få avklart hva som er feil. Snakket med dem tidligere i dag og de håpte de skulle få tid til å se på bilen i dag.
Richie85 Skrevet Februar 12, 2009 Skrevet Februar 12, 2009 ordentlig surt dette her.. men 740d har rett, sjekket opp girkassen din i henhold etter ch.nr, og fikk opp ZF jeg også. dette skal vel være en bedre kasse enn GM etter hva jeg har forstått. Men la oss ikke trekke noen konklusjoner før det er avdekket hva feilen faktisk er.. Håper du får vite noe snart! Richard
Gunnar Skrevet Februar 12, 2009 Skrevet Februar 12, 2009 Dersom det er girkassen stiller jeg vertfall store spørsmålstegn ved fornuften i å foreta oljebytter på dem; det har i så fall ikke hjulpet denne kassen noe som helst. I så fall er jeg meget interessert i å høre hvor olja ble byttet, og hva slags olje som ble puttet på... har hørt om flere ras rundt et år etter oljebytte hvor uoriginal olje har blitt brukt. Den originale fås som kjent egentlig ikke kjøpt på literflasker, så mange bruker uoriginalt.
Christian Nyegaard Skrevet Februar 12, 2009 Forfatter Skrevet Februar 12, 2009 ordentlig surt dette her.. men 740d har rett, sjekket opp girkassen din i henhold etter ch.nr, og fikk opp ZF jeg også. dette skal vel være en bedre kasse enn GM etter hva jeg har forstått. Men la oss ikke trekke noen konklusjoner før det er avdekket hva feilen faktisk er..Håper du får vite noe snart! Richard Spennende! Når jeg sjekker chnr på realoem får jeg jo strengt tatt opp: RMFD AUTOMATIC TRANSMISSION EH A5S 440Z - ST Og det er jo på alle måter den oppdaterte ZF kassa.. Så takk for det, ZF it is. I så fall er jeg meget interessert i å høre hvor olja ble byttet, og hva slags olje som ble puttet på... har hørt om flere ras rundt et år etter oljebytte hvor uoriginal olje har blitt brukt. Den originale fås som kjent egentlig ikke kjøpt på literflasker, så mange bruker uoriginalt. Fant frem kvitteringen her nuh. Spennende nok er det ingen firmalogo eller navn på kvitteringen, men står vertfall navnet til daværende eier så kan vel i teorien kontakte ham for å få navnet på verkstedet. De fleste andre kvitteringene med denne eiers navn er fra Biltreff AS i førde med en BMW logo på seg og på denne står det "kopi verkstedsfaktura" så ikke godt å si altså. Anyway, her er beskrivelsen av arbeidet direkte fra kvitteringen: LEST OG SLETTA FEILMINNE. KONTROLERT LUFTTRYKK. DEMONTERT OG JUSTERT HANDBREMSE. DEMONTERT OG SKIFTA ENDELEDD BEGGE SIDER FORAN. DEMONTERT BUNNPANNE GEARKASSE OG SKIFTA FILTER. MONTERT SAMMEN OG SKIFTA OLJE. TATT TESTMODUL PÅ ASC/ABS. Hmm.. Delespesifikasjon som er relevant utover oljerenare (?), o-ring & packning (sic) er da: 45LT LIFE TIME OLJE - mengde 7. Er vel strengt tatt noe rundt 14 liters kapasitet på denne om man gjør jobben riktig......? Edit; glemte å nevne... dette ble gjort for 2 år siden. Glemte at vi var i 2009 . 02. februar 2007... så ganske nøyaktig 2 år og ~25.000 km siden, give or take.
740d Skrevet Februar 12, 2009 Skrevet Februar 12, 2009 Mine erfaringer: 1. Glem all synsing om girkassetyper til E-38 730d. Denne bilen er en "annen klasse" og er kun levert med A5S440Z (5HP24-variant.) Hva som står i 530d,X5-3,od og 330D er litt forskjellig men ingen av disse har A5S440Z. ETK gir en brukbar oversikt. 2. A5S440Z er utviklet og fungerer kun 100% med Esso LT71141 olje. De som kjenner til converter clutch systemet (5 trinns clutch.) vil se at det ikke er uten grunn at ingen andre oljer er kvalifisert/BMW-ZF approved til denne gearkassen. Valvoline har en olje som er sammenlignbar som kan brukes, men den er ikke blandbar med Esso LT 71141. Noen bruker Valvoline oljen ved fylling av ny-overhaltkasse, kjenner noen som har kjørt slik i ca 50000km nå, men som nevnt er ikke denne oljen BMW/ZF-approved. I BMW-systemet selges denne Esso-oljen i 20L kanner og 5L kanner. Via andre leverandører får man 1L flasker. Kjøpte senest i går et brett med 12 stk.1L flasker. 3. Et stort parti 1999 modeller hadde fabrikasjonsfeil på A5S440Z. Det var recall i BMW-systemet på dette. 4. Når det oppstår problemer slik Christian beskriver her er det viktig at man lar kvalifisert personell stille diagnose. Har sett alt for ofte at disse kassene blir byttet uten at det er kassen som er problemet. Et autorisert BMW-verksted byttet gerakasse på en 2001 mod. 730d hvor man i ettertid (når den nye girkassen ikke fungerte bedre enn den originale,,,,,,)fant ut at isolasjonen på en ledning var "gnisset vekk" og hele girkasseproblemet kunne løses med en bit isolasjonstape
Christian Nyegaard Skrevet Februar 12, 2009 Forfatter Skrevet Februar 12, 2009 Mine erfaringer:1. Glem all synsing om girkassetyper til E-38 730d. Denne bilen er en "annen klasse" og er kun levert med A5S440Z (5HP24-variant.) Hva som står i 530d,X5-3,od og 330D er litt forskjellig men ingen av disse har A5S440Z. ETK gir en brukbar oversikt. Se der ja.. Beklager at jeg tvilte, dette har du åpenbart meget god kontroll på . 2. A5S440Z er utviklet og fungerer kun 100% med Esso LT71141 olje. De som kjenner til converter clutch systemet (5 trinns clutch.) vil se at det ikke er uten grunn at ingen andre oljer er kvalifisert/BMW-ZF approved til denne gearkassen. Valvoline har en olje som er sammenlignbar som kan brukes, men den er ikke blandbar med Esso LT 71141. Noen bruker Valvoline oljen ved fylling av ny-overhaltkasse, kjenner noen som har kjørt slik i ca 50000km nå, men som nevnt er ikke denne oljen BMW/ZF-approved. I BMW-systemet selges denne Esso-oljen i 20L kanner og 5L kanner. Via andre leverandører får man 1L flasker. Kjøpte senest i går et brett med 12 stk.1L flasker. Dette er jo sånn typisk som jeg er litt usikker på om verkstedet som byttet oljen over er klar over... 3. Et stort parti 1999 modeller hadde fabrikasjonsfeil på A5S440Z. Det var recall i BMW-systemet på dette. 4. Når det oppstår problemer slik Christian beskriver her er det viktig at man lar kvalifisert personell stille diagnose. Har sett alt for ofte at disse kassene blir byttet uten at det er kassen som er problemet. Et autorisert BMW-verksted byttet gerakasse på en 2001 mod. 730d hvor man i ettertid (når den nye girkassen ikke fungerte bedre enn den originale,,,,,,)fant ut at isolasjonen på en ledning var "gnisset vekk" og hele girkasseproblemet kunne løses med en bit isolasjonstape Høres jo helt sprøtt ut. Spørsmålet da blir jo egentlig hvem som er kvalifiserte til å se på saken. RATS? Andre spesialistverksteder? Ser uansett på det som naturlig at Bilia tar en titt nå siden de akkurat har skrudd på bilen, men skjønner at jeg virkelig må ha tunga rett i munnen når det gjelder veien videre her. Vet du noe om dette med feilmelding i display ved nødmodus osv? For kassa har ikke sagt fra om noe via den kanalen og ingen av girene fungerte.. Verken forover eller bakover.
740d Skrevet Februar 12, 2009 Skrevet Februar 12, 2009 Et enkelt tips kan være å "nappe ut" el-kontakten på gear-kassen for å se hvordan den fungerer i nød-modus. Da kan man få en indikasjon hvordan den fungerer rent mekanisk i gear-3...........så kan man diagnostisere videre utfra dette..............som nevnt anbefales det sterkt å la noen med erfaring stille diagnose.......det er kjappere og bedre enn all verdens synsing og "forum diagnostisering". Jeg kjenner ikke bilia-gutta, sikkert flinke karer. Ole Ringstad(Rats) har jeg kun gode erfaringer med. Har gått direkte til ZF i noen tilfeller, det har fungert 100%. feilmelding i kombiinstrumentet hadde ikke jeg villet fokusert så mye på i denne saken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå