Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare støtte Gunnar 100% her, en frisk E-38 med gode vinterdekk er

etter min erfaring noe av de bedre bakhjulstrekte bilene man kan kjøre på vinterføre. Fin balanse i bilen, som et "lokomotiv på skinner".

Håper Christian får i orden girkassen snart. Hadde vært kjekt å fått vite eller sett hva som er ødelagt i girkassen. Som nevnt tidligere kjenner jeg urovekkende mange saker hvor slike 730d-kasser er ønsket byttet unødig p.g.a feil diagnose, men med RATS-gutta på saken, slik som her, er vel det en lite sannsynlig problemstilling.

• Svar 365
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Og da var 18 sider lest.. hehe. Synd at du har problemer med bilen, men som mange andre har sagt.. nå er den blitt 100% og jeg synes du bør nyte bilen så mye du kan. Girkassen etter overhaling er nok bortimot, om ikke bedre enn ny.

Skrevet

Kjører Nokia Hakapelitta med firkantpigg på min. Kjempemessig. Har enda ikke stått fast, og synes 7eren er helt grei på vinterføre.

Skrevet
18" er kjedelig utseendemessig på E38, men for kjøregleden og komfortens del bør de absolutt ikke være større.

Forstår forresten ikke helt at du vegrer deg sånn til å kjøre E38 på vinterføre - tror dekkene dine må suge grundig. Jeg har ingen betenkeligheter med å kjøre 7ern uansett føre. Har sikkert sagt det før, men jeg kjører Michelin velbrukte X-Ice i 215/65-16". De er snart på 3mm, og må byttes, allikevel fungerer det fortsatt veldig bra. Isete bratte Oslo-bakker og elendige parkeringsmuligheter kan selvfølgelig være problematisk, men det er det jo med de fleste biler uten 4WD.

100% enig i at 18" ikke er det heeelt store når det gjelder utseende, selv om disse M-Parallel greiene egentlig ser ganske bra ut. Men at 20" BBS ser bedre ut er det virkelig ingen tvil om.

Ulempene er jo som nevnt av deg, meg og flere andre;

* Spiser endeledd til frokost

* Komfort går relativt ut av vinduet

* Dyre dekk (må begynne å tenke litt kostnader her nå ;))

Tror nøkkelen til din opplevelse av E38 på vinteren ligger her; 215/65-16".

Jeg kjører på 235/noe/18". Det er faktisk 20mm ekstra og det er strengt tatt ganske mye.

Også litt usikker på kvaliteten på piggfrie hankook eller hva de heter. Glad i Nokian RSI fra tidligere biler :). De jeg har på nå var nye i fjor, men hjelper ikke så mye. Prisen i seg selv er kanskje ikke noe kjempegodt tegn heller, rundt 4.000 for 4 nye dekk i en grei dimensjon... Ca det samme som Nokian koster i 16" ;).

Har klart å sette meg fast så jeg måtte få dyttehjelp opp en bakke i vinter. Det var flaut og ekstremt kjedelig. Hadde det ikke vært for et par naboer hadde jeg måttet rygge sidelengs inn i garasjen igjen og det hadde jo ikke vært superkult.

Må bare støtte Gunnar 100% her, en frisk E-38 med gode vinterdekk er

etter min erfaring noe av de bedre bakhjulstrekte bilene man kan kjøre på vinterføre. Fin balanse i bilen, som et "lokomotiv på skinner".

Håper Christian får i orden girkassen snart. Hadde vært kjekt å fått vite eller sett hva som er ødelagt i girkassen. Som nevnt tidligere kjenner jeg urovekkende mange saker hvor slike 730d-kasser er ønsket byttet unødig p.g.a feil diagnose, men med RATS-gutta på saken, slik som her, er vel det en lite sannsynlig problemstilling.

Skal nok absolutt bytte vinterdekk her og se hvordan det går. Usikker på om det blir nå eller til neste vinter dog, begynner å ha brukt ekstremt mye likvide penger på bilen nå.

Er veldig spent på girkassen selv. Rats gutta fikser nok opp det som er ødelagt, men er jo fortsatt litt usikker på nøyaktig hva det er som er ødelagt. Teorien deres når jeg snakket med dem sist før de hadde fått tatt alt fra hverandre var vertfall oljepumpe eller converter som jo høres ganske logisk ut mtp at den klarer å bygge opp nok trykk om den står stille litt til å få inn 1. eller revers men klarer ikke å dra seg opp i 2. gir.

Og da var 18 sider lest.. hehe. Synd at du har problemer med bilen, men som mange andre har sagt.. nå er den blitt 100% og jeg synes du bør nyte bilen så mye du kan. Girkassen etter overhaling er nok bortimot, om ikke bedre enn ny.

Tror du er inne på noe, jeg kjøpte jo bilen fordi jeg virkelig liker utstyr, utseende og kjørekomforten. Selger jeg får jeg ikke noe som minner om like god komfor og like bra utstyrt til samme prisen.

Kjører Nokia Hakapelitta med firkantpigg på min. Kjempemessig. Har enda ikke stått fast, og synes 7eren er helt grei på vinterføre.

Tror jeg skal forsøke meg på Nokian RSI på 16" felger i en litt mer komfortabel 215 dim neste gang. Piggdekk er dog også en tanke, men majoriteten av tiden burde jo strengt tatt piggfritt fungere fint i Oslo. Er heldigvis ikke ofte det er masse is og slikt her.

Skrevet
trist dette med bilen din og alle utgiftene

min 2005 mod Bmw ville kostet meg nykjøpet 449 tkr + alle reprasjoner som er gjort (tipper totalt langt over 100 t kr )

1 x automat

2 x converter

begge xenon, 2 x el. vindu, 2 x koffert lås, oppbrent styrings enhet for motor, nytt varmeapp, el uttak bak, automat styrings enhet +++

bilen er nå gått 56 t km.

kvalitet :shock:

Sorry for off-topic, men jeg har også fått min motorstyringsenhet svidd på min 99mod 323Ci! Gikk ikke bruke en som var brukt så måtte kjøpe ny.. kom på 8400 spenn.. :S Grunnen til at den gikk til hælvette var at jordingskabelen til enheten ikke var skrudd ordentlig fast (kunne skru den av lett med fingrene) så det ble dårlig kontakt til jordinga og strømmen tok andre veier inni der og svei av hele dritten!

TIPS: Sjekk at jordingskabelen til ECU sitter ordentlig!!!

Skrevet

Jeg synes, om du ikke skal ha bbs hjulene, at m-parallel er det mest kledelige en svart e38 m/shadowline kan ha! absolutt ikke et dårlig valg om du vil ha endeleddene dine litt lenger.. hehe

Skrevet

Så uhm.. snakket akkurat med Ole Ringstad hos RATS.

Han var langt fra overbevist om at vi snakker om en defekt girkasse her. Så nå skal han tappe oljen fra bakdiffen, om jeg bestemt mener å huske at vi har vært innom i tråden her tidligere, for å se hva som foregår der inne. Han hadde mistanker om noe ødelagte deler inne i bakdiffen vertfall.

Evt. kunne det være noe på vei ut et eller annet sted, men var vist ikke noe inngrep i bakdiffen.

Så den skulle de tappe til uka.. så får vi ta det videre derifra.

Ironien her er jo selvfølgelig at bilen står hos RATS, et automatgirverksted, med potensielt helt fin girkasse. Men selvfølgelig kan det jo være noe der OGSÅ, men det blir vanskelig å si 100% før diffen flytter kraften til bakhjulene (evt. at girkassa er montert ut men det gjør vi jo selvsagt ikke dersom det ikke er nødvendig).

Lurer på når jeg får bilen på veien igjen jeg da......

Skrevet

Kan virkelig bilia fornebu ha gjort en så dårlig feilsøkingsjobb?!

Mener å ha lest et annet sted her også om en skepsis rundt dem.. dog uten at jeg har noen kjennskap til dem..

Uansett bra RATS kan finne feilen for deg! Vi får krysse fingrene for at du snart får gliset ditt tilbake!

Se ironien i det hele, du syntes ikke noe om bilen på vinterføre med hjulene du har, kanskje du får bilen tilbake til sommerhjulsesongen :P

Skrevet

Egentlig en grei ordning det der, ha den på verksted hele vinteren.

Når den skal selges kan du si at den ikke er vinterkjørt ;)

Skrevet

Stemmer det ja. Var vel ikke gått stort mer enn 120k eller noe slikt den delebilen din heller.

Har sendt avgårde en mail til Koed for å se hva de kan skaffe en kliss ny for, men en brukt kan jo på mange måter være god stemning det også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...