-Anders- Skrevet August 12, 2008 Share Skrevet August 12, 2008 Har i lang tid irritert meg over forskjellig camber på høyre og venstre bak. Har hatt bilen på 4 hjulskontroll, men var ikke mye å utbedre der. Ble fortsatt et avvik. Er vel en halv grad til En grad forskjell, så man ser det lett. Spm er da, hva f. kan man gjøre? Sette på camberjusteringsstag og justere inn camber mer på venstre side? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stratos Skrevet August 12, 2008 Share Skrevet August 12, 2008 Tja, bruke den på ovalbaner med kun venstresvinger? ;-P Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet August 12, 2008 Share Skrevet August 12, 2008 Det jeg gjør er å montere en 10.9 bolt i øverste feste nede på demper under 4-hjulskontroll, den gjør at du kan justere, men ikke en grad mener jeg å huske. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet August 12, 2008 Share Skrevet August 12, 2008 Noe burde vel være skakt eller slitt her? For og ta ett eksempel, selvom det ikke er snakk om samme understell. En BMW med BMW 2002 understell, E30, E36 compact og Z3. er bærearmen bak blitt skjev, ja da ser du det på hjulstillingen med engang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet August 12, 2008 Share Skrevet August 12, 2008 Så nå at det var bak... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Anders- Skrevet August 12, 2008 Forfatter Share Skrevet August 12, 2008 Det at noe er skjevt/slitt har slått meg også. Kanskje bærearm ja. Får sjekke opp dette nærmere. Skal se på målingspapirene i morra og finne ut av hvor mye avvik det er på camberen, så legger jeg det ut her. Men, kan dette kun komme av en evt skjeiv bærearm, eller kan andre elementer også spille inn her? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet August 12, 2008 Share Skrevet August 12, 2008 kan resonere litt her, så får noen andre se om de er uenige. Ved slitt hjullager så kan stillingen bli gal, men dette ville du selvfølgelig merket på annet vis og. den grusomme støyen er jo ett hint.. Slitte foringer i bakstilling kan selvfølgelig spille inn, men dette ville du jo sett lett ved en visuell inspeksjon. Tårnlager til støtdemper bak har jeg fått høre før, men får ikke dette til og stemme med at det kan spille inn. Det er jo fleksibilitet i dette fra før. Truer ikke hjulet til og holde seg i sin faste stilling på noen måte. Jeg sitter da kun igjen med skjeve deler som ett alternativ. Skjev senking kan selvfølgelig gi utslag, men at bilen din er mye lavere enn på andre siden hadde tråden heller dreid seg om da. : ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Anders- Skrevet August 12, 2008 Forfatter Share Skrevet August 12, 2008 Greit ressonement. Hjullager er nettopp byttet, ergo kan vi eliminere det. Derimot, er ene drivakslingen på den utsatte siden klar for utbytting. Er også denne som mest sannsynlig har tatt livet av hjullageret. Tårnlager er speller nytt. sammen med dempere og fjærer. Så om drivaksel kan ha noe med camber og gjøre, så kan man jo gå nærmere inn på det evt. Eller da, skjeive ting baki der. Foringer er greie. Eneste er, traversforingen på utsatt side begynner å nærme seg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet August 12, 2008 Share Skrevet August 12, 2008 drivakslingen burde ikke ha noe med dette og gjøre, jeg ville sett på øvra og nedre yttre og indre kuleledd da disse slites med tiden (mest de ytre). hvis disse slites vil man få klunkelyder i bakstillinga og men vill kunne kjenne svak løshet i bakhjulet hvis man jekker opp baken, og hvis cambern er så mye som en grad feil burde du vel merket den slitasjen nå siden den høres og merkes under kjøring, da sitter vi vel igjen med at noe er skjevt eller kanskje en svak blanding av disse. det er disse kuleleddene jeg mener: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=33&fg=30 nr 2,3,6 og 8 på bilde. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet August 12, 2008 Share Skrevet August 12, 2008 olelink skrev: drivakslingen burde ikke ha noe med dette og gjøre, jeg ville sett på øvre og nedre, yttre og indre kuleledd da disse slites med tiden (mest de ytre altså nærmest hjulet).hvis disse slites vil man få klunkelyder i bakstillinga og men vill kunne kjenne svak løshet i bakhjulet hvis man jekker opp baken, og hvis cambern er så mye som en grad feil burde du vel merket den slitasjen nå siden den høres og merkes under kjøring, da sitter vi vel igjen med at noe er skjevt eller kanskje en svak blanding av disse. det er disse kuleleddene jeg mener: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=33&fg=30 nr 2,3,6 og 8 på bilde. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet August 12, 2008 Share Skrevet August 12, 2008 -Anders- skrev: Foringer er greie. Eneste er, traversforingen på utsatt side begynner å nærme seg. Er vel et greit sted å starte uansett det? Uansett skal man få det så og si likt orginalt - gjør du ikke det er noe feil. Sette på uorginale stag for å korrigere det er jalla-løsning imo. Hva er målene? For mye positiv på en side? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Anders- Skrevet August 12, 2008 Forfatter Share Skrevet August 12, 2008 Ja helt enig at det er en jalla løsning. Skal se om jeg ikke får utbedret de tingene som kan forårsake avviket, så får vi se an da. Har ikke papirene her. Men det dreier seg om for mye negativ camber. Legger ut tall imorgen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai-P. Skrevet August 13, 2008 Share Skrevet August 13, 2008 Sjekket traversforinger? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet August 13, 2008 Share Skrevet August 13, 2008 Kan vøre en ørliten skjevhet du ikkje ser med det blotte øye. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BreitBau Skrevet August 13, 2008 Share Skrevet August 13, 2008 Etter alle firehjulskotroller jeg har, og alle papirere jeg har så ka jeg ikke annet enn å konkludere med at det skal være forskjell på camber på høyre og venstre side. Alle papirene jeg har tilsier en forskjell mellom passasjersiden og førersiden. Lurer på om dette primært har med at bilen skal være riktig når fører kjører bilen? De regner vel med at det som oftest bare er en persoN i bilen og at bilen da må stilles opp for dette? vet ikke om noen fra ett verksted kan svare på dette? Når det gjelder foringer osv, så er alt, absolutt alle slitedeler som påvirker dette, Alle bolter, foringer, kuleledd og diverse byttet til nytt. Forstatt ble det stilt feil. Feilen er faktisk ca 5 mm i lengde på camberstagene (Nedre bærearmer).. Dette er nok til at du ser forskjellen ja.. Kan ikke annet enn å konkludere med at det skal være slik, siden jeg har hatt bilen på flere forskjellige verksteder og alle lappene min tilsier omtrent akkurat det samme på "Etter" feltet.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå