Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kjøpte en adapter på E-bay for å få brukt en ekstern wastegate. og fant ut at eneste måten vi kunne få montert wastegate adapteren var med gjennomgående bolter ned i manifolden. Men adapteren var ikke konstruert sånn at bolter kunne være gjennomgående. Det var rett og slett ikke plass til bolten. Klaus måtte da blåse støvet av bestefars gamle selvkonstruerte fresemaskin, den fungerte som en drøm smiley-smile.gif

frese-wastegate.jpg

Klaus freser

Litt fresing, boring, og banning senere kunne vi bolte på turboen

turbo-bolted.jpg

Turboen montert

Sånn ser det ut da en har original manifold fra en Escort cosworth og vil ha ekstern wastegate..

wategate-flange.jpg

Adapteren på

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

vil IKKE anbefale grå dyser til en slik motor.. da vil du bare ha fusking og masse bensin forbruk.. kjøp siemens 3102 dyser til denne.. de er på 600cc og har ett HELT annen sprutebilde en de gråe og er MYE bedre...

Face motorsport skaffer dette.. eller send meg pm så får je ggod pris på det..

Skrevet
foresten så står kamdrevene deres feil vei.. ;)

feil vei :? , hmm, toppen er satt sammen av en dreven motorbygger, så det høres merkelig ut..Mulig det ikke har en dritt å si da. hehe

Skrevet

Mye mulig eg tar feil, men korleis har dokke tenkt å feste wg nå? er det gjenger i wg flensen, eller skal dokke ha gjennomgåandes bolter der og ? i så tilfelle ser det ut for meg att boltene som holder turbo på plass står i veien for "wg-boltene" då...

klokka er 4 om natta og eg er trøtt, så eg tar helt sikker feil....

y7w0hkg668aqya3i7shs.jpg

  • 3 weeks later...
Skrevet

Nå er det en god stund siden siste update, men det er fordi jeg ikke har hatt tid til å oppdatere. Grunnen til det er at vi heller har jobbet med bilen..

Så her følger en god del nyheter..

----------------------

Siden vi jobber og studerer på hver vår front, så fant vi ut at å flytte bilen nærmere der vi er i uka hadde vært lurt..

Derfor måtte vi få den transportabel, og få montert det aller meste av ting som krevde mye fabrikasjon av deler.

Begynte med å lage motorfester og girkasse fester, å det kunne boltes i bilen..

motor_ferdig_montering.JPG

Den bunnpanna vår skulle vise seg å lage litt hodebry, og kreve litt modifikasjoner.

Sånn den opprinnelig var, måtte vi slippe med traversen for å få motoren og girkassen inn og ut.. Det var ikke en holdbar løsning, så lengen på utstikket ble redusert med ca 5cm, da gikk ting så meget bedre.

downpipe_fab.JPG

Begynte så smått å fabrikkere downpipe'n, siden det krever mye sveise arbeid. Flenser er hjemmelaget og rørene er fra biltema.. Trenger ikke være dyrt og fancy, bare det funker..smiley-smile.gif

bakrute_fab.JPG

Det er jo kjekt å ha bakrute når en skal ut på veien, så mal lages for å skjære den ut i lexan.

Så nå er det ut på veien og til Ås for å ferdigstille vogna.

første dagen på Ås.. Takker universitetet for lån av verksted hehe

Dashbordet er ferdig, og ble ikke så verst egentlig, synes vi selv..

dashbord_done.JPG

Reservoarene til pedalboksen ferdig montert, samt dere kan se bensin slangen også..

bremse_reservoar_montering.JPG

Og rørene til wastegaten er påbegynt

wastegate_flens.JPG

For noen uker tilbake var avtalen i boks, og vi sendte fjærbena våre til KW i tyskland. Og nå har de kommet tilbake ombygd til et KW Competition 2Way kit.. Competition er den "verste" serien KW lager, og er laget kun for racing, og må ikke forveksles med de vanlige Inox variant 1 2 3 settene. Dette her er myye grommere smiley-cool.gif

Vi fikk en meget gunstig avtale med KW, og kan vel betraktes som spons fra deres side. Det var vår gode venn Stian Sørlie som fikset dette for oss, så det skulle jo bare mangle at han ikke fikk være den som monterte det

Gutta er veldig fornøyde med det, som du kan se

stian_klaus_kw.JPG

Stian og Klaus

Noen flere bilder av godsakene

kw_competition2.JPG

KW Competition 2

KW_frontsett.JPG

Fjærbein foran

Her har Stian vært flink gutt å montert det

KW_forran.JPG

Montert Foran

KW_taarn.JPG

Støtdemper tårn

KW_bak5.JPG

Montert bak

KW_bak2.JPG

---

En venn av Klaus kom over en kveld og hjalp til med å få M5 radiatoren til å passe.. Ikke helt trivielt siden den er 11cm for bred til bilen. Men han fikset og ordnet, laget nye fester, pluss at han også monterte viftene. Kjempe bra jobba smiley-smile.gif

Flink_dude_radiator.JPG

her er en dyktig venn av Klaus på radiator detail

Denne bamsen var litt for stor for E30'n , men skulle nok klare å holde den lille søte cossie motoren kald nok håper vi.

M5_radiator.JPG

BMW E34 M5 radiator

Eksosanlegget er ferdig fra downpipe til bakpotte, en potte bra bilrema, og en krommet sak fra thorsov.. fett som faen smiley-tongue-out.gif

bakpotta er en mongus sak, som visstnok skal være bra følge merke freakene..

eksos_anlegg.JPG

Eksos anlegg ferdig

Girspaken er inne, passet ikke helt i det originale hullet så det måtte kappes litt i tunnelen.

girspak.JPG

Girspak

Føreplassen tar form, det elektriske nærmer seg slutten, håndbrekket er på plass.. ting flasker seg.

Alt det elektriske på bilen er lagt på nytt, ingenting av det originale er igjen..

forer_miljo.JPG

---

Ting skjer fort da en "gunner" hardt, og nå er stolene, beltene ++ på plass. og ledningsnettet på motoren påbegynt.

Stian og Klaus sitter i drømmer seg bort, lager motorlyder og er helt med.. hehe stian_klaus_provesitting.JPG

Stian og Klaus

Ting begynner å ta form, intercooler rørene er snart på plass, de blir en god blanding mellom samco, rustfrie bend, biltema rør og originale slanger fra en sliten passat. Poenget er å få driten kjørbar, lage noe fancy kan vi gjøre senere.

narmer_seg.JPG

Begynner å ta form

Lednings nettet til motoren jobbes med.. Vi bruker en Megasquirt2 ecu, med EDIS tenning.. så det gamle slitende nettet fra Ford kastes så langt det kommer, for det er jo bare dritt likevel. Har mer tro på å lage nytt med nye ledninger og det hele..

wireing_motor.JPG

Ledningnettet til motoren skjer

Stian er en ivrig fan av prosjektet og hjelper til med å få det ferdig, takk skal du ha Stian!

Stian_skrur.JPG

Stian skrur

To sett med OMP 4-punkt seler er på plass, som er levert av Stian, Vi synes det er greit å ikke spare på sikkerhets utstyr, disse er FIA godkjente og virker meget bra..

seler.JPG

Stoler og belter på plass

Var innom høggern og snappet med meg en ekspansjons tank til kjølesystemet. Nærmeste jeg fant var ei kule fra en golf.. den passer jo helt ypperlig i bimmer'n..

ekspansjonstank.JPG

Golf ekspansjonskule

Nye felger og Dekk på.. Dekkene er sponset av bridgestone..

Felger.JPG

Nye felger og dekk

---

Endelig var det dags for å fyre den, og den startet på første forsøk, uten å gjort noe annet enn å legge inn standard software i megasquirten.. Dog noe feil var det jo, men den ble betraktelig bedre når en fikk stokket litt på pluggledningene

http://www.birgerg.com/images/stories/bil/e30c/video/E30Cosworth_firststart.wmv

men etter å ha lagt inn et map fra en kompis Toyota Celica gikk den som et skudd smiley-cool.gif

Filmen under er fra en prøvetur vi hadde på Dokka gatebil's høsttreff.. det gikk bra helt til en trykkslange blåste av.. Noen barnesykdommer må en regne meg når den fyret for første gang kl 2 natta før.. hehe

http://www.birgerg.com/images/stories/bil/e30c/video/E30Cosworth-vinjarmoen-firstlaunch.wmv

Skrevet

Motoren er kanskje ikke av riktig opphav for orginal politiet her på forumet, men den entusiasmen dere har er vertfall ekte og på plass :)

har lest gjennom en annen prosjekttråd dere har, husker ikke hvor men jeg syns dere har fått til mye. Stå på videre, dette var gromt gutter!

mvh Lars

Skrevet

Herr Sørlie kunne vel "bare" skaffet en "oppbrukt" S54 løpsmotor til dere? ;)

Men uansett, morsomt prosjekt, og det ser definitivt gjennomført og bra ut. Blir spennende å se/høre det på en bane...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...