Jump to content

Recommended Posts

Posted

På oppfordring fra noen her inne, lager jeg en prosjekt tråd her..

Jeg kommer ikke til å legge opp alt fra begynnelsen her, men dere som vil kan finne ut det dere vil her http://e30cosworth.birgerg.com

Litt generelt om prosjektet:

Vi er tre kompiser som har et prosjekt gående i et verksted på Dokka.

Vi skal bygge oss en sladde bil for bane bruk Vi bygger den etter bilsport

reglene så vi kan få lisens på den senere.

Planen er som følger:

- ta en 89model BMW E30, og sett inn en Cosworth 2.0 turbo motor.

- Gearkasse fra E36 3.0 M3

- E30 325 understell med powerflex foringer

- KW Competition - 2way understell

- Større turbo Garret T04/T3

- Megasquirt EFI

- Portet og overhalt topp. Nye styringer og freste ventil seter

- Bur,

- Komplett M3 evo glassfiber kit..

- Pedalboks,

- hydraulisk håndbrekk

++++

Til Nå har vi gjort en god del til bilen, Den har gått i fra dette

DSC00143.jpg

Til dette

IMG_3129.JPG

jeg skal prøve å komme med informasjon om det er noen som skulle lure på noe.. Men som sagt, det meste står på nettsiden.

Jeg er litt spent på hvordan dere merke gutta mottar en BMW med Cosworth motor.. hehe

• Replies 41
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
hmm, det var en snodig fremskjerm.... Hvorfor er den så høy fremme?

framskjermen er litt spesiell, er laget sånn for å få plass til ennå større hjul, når bilen er lav.

Og den er høy fordi det ikke er noen motor under panseret.. :lol:

Posted

Rått prosjekt! Ikke noe galt med cosworth (sev om en S50/S38 er enda råere 8) ). Ligna litt på en rallycrossbil akkurat nå, men blir sikkert bra til slutt :)

Posted

Cosworth motoren har stort trim-potensiale og er meget holdbare, så kan bli kult dette ;) Motor-specs?

Posted

Dere må ikke være så firkanta gutter :)

Cossiemotoren er kanskje ikke det mest driftsikre, men den er lett å trimme uten at det koster skjorta pga deletilgangen.

Posted
Cosworth motoren har stort trim-potensiale og er meget holdbare, så kan bli kult dette ;) Motor-specs?

Motoren vår er overhalet, og toppen har vært til ettersyn og mira-fresing hos ringspeed på gran. sjekket alle deler, byttet styringer og målt og byttet ventiler, samt at ventil setene er frest. Toppen er også portet på innsug siden. Motor duden mente den burde holde til ca 600 gamp, men mangler litt på bundelen for en sånn effekt. Det er original bundel, blokka er planet og har pianotråd. litt større snurre (T3/T04E AR 60 og 57trim). spacer på innsugs plenumet, RS500 bensintrykk regulator. Dyser trenger vi større, de vi har er ca 360ccm og det duger ikke til snaut 300hester. Noen som vet om noen større så send en PM..

Motor styring bli Megasquirt, med directfire.

Men Nye dyser så går vi for ca 350 ærlige og sikre hester.. Men så klart mye vil ha mer.. :twisted:

Posted

Lika ikkje Cossie i E30! Men, men blir sikkert fin denne for det, litt greiere da å vite at cossie blir rævkjørt og ikke BMW maskineri :-)

Posted

Motoren vår er overhalet, og toppen har vært til ettersyn og mira-fresing hos ringspeed på gran. sjekket alle deler, byttet styringer og målt og byttet ventiler, samt at ventil setene er frest. Toppen er også portet på innsug siden. Motor duden mente den burde holde til ca 600 gamp, men mangler litt på bundelen for en sånn effekt. Det er original bundel, blokka er planet og har pianotråd. litt større snurre (T3/T04E AR 60 og 57trim). spacer på innsugs plenumet, RS500 bensintrykk regulator. Dyser trenger vi større, de vi har er ca 360ccm og det duger ikke til snaut 300hester. Noen som vet om noen større så send en PM..

Motor styring bli Megasquirt, med directfire.

Men Nye dyser så går vi for ca 350 ærlige og sikre hester.. Men så klart mye vil ha mer.. :twisted:

205 eller 200 blokk? Vil du ha 350 ærlige hester ville jeg gått for grå Bosch 402 dyser, de skulle holde. Jeg kjørte Siemens 550 dyser på min, den bremset 440,4hk. Jeg ville portet eksosen også, ellers vil du antakelig få mottrykk tidligere.

Høres ut som et tøft prosjekt, skal følge med her ;)

• 2 weeks later...
Posted

På tide med en liten update her nå kanskje..

Ting går litt tregere nå, som vi bare har helger å jobbe på, men vi gjør så godt vi kan.

Bunnpannen vi har er ifra en 4x4 og passer ikke i det hele tatt i E30

Traversen på E30'n sitter langt tilbake i bilen, og gir ikke mye rom for bunnpanne sump i lengde retning. så da passer sierra pannen utrolig dårlig..

Så da var det ikke annet å gjøre enn å finne fram vinkelsliper og hørselvern og kappe den opp så den passet.

bunnpanne-kappet.jpg

Kappet opp

siden sumpen nå ble mye kortere, måtte vi justere pickupen så den passet i vår nye konstruksjon

oil-pickup.jpg

Oljepickup justeres

Det var mye jobb å sveise alt, mange plater som måtte lages og sveises sammen. Vi brukte 5mm aluminium plater.

bunnpanne-tiging.jpg

så var det masse sveising..

Her det er ferdige resultatet, vi var egentlig litt fornøyd med det, tatt i betraktning at ingen av oss hadde sveiset TIG før.

Men det skulle vise seg vi jublet litt fortidig.

bunnpanne-done.jpg

Ferdig bunnpanne

Vi prøvde i motoren med den nye pannen, og den kom nå mye lenger med i motorrommet, og med nok klaring til traversen.

bunnpanne-engine.jpg

Nå kom motoren lenger ned

Et godt tips, ha alle delene da dere skal lage noe nytt, vi hadde ikke starteren, før etter bunnpannen var laget. Og det viste seg at den ikke passet helt med pannen på.

Da ble det litt "kirurgi" på vår nye konstruksjon, og det ser ut som det ble ganske vellykket.

bunnpanne-starter.jpg

Laget plass til starteren