Gå til innhold

Det evinnelige AC-problemet på E38en min!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg har altså trøbbel med å få AC-kompressoren på 7ern min til å gå. Den har dobbelt automatisk klima, og selv om jeg stiller tempen helt ned og vifta på fullt, så starter ikke kompressoren. Har slitt med dette lenge, og håpet at problemet skulle løse seg da den var hos Vestfold Elektrodiesel i Tønsberg i dag, men de fant ikke ut av det og må ha den inn igjen senere, tidligst om 3 uker. Er bare drittlei nå, og må få løst det, så det får bli en ny runde på egenhånd.

Anlegget er fullt av gass (1210g R134a). Reima er på og magnetclutchen bare slurer. Gir jeg den 12V gjennom multimeteret, så låser den opp og kompressoren kjøler. Altså et elektrisk problem. Leser av diagnose med Carsoft og får opp "4 Heater sensor, right", eller siden den engelske oversettelsen noen ganger er rar; "4 Heizgerätefühler rechts". Ingen av de gir noe særlig med treff på Google. Det eneste jeg har klart å finne er noe informasjon på en Bulgarsk (!) side:

HKL:

$F4

4 Heater sensor, right

$H4

4 Heater sensor, right

Please check the connection of the blue component plug

PIN 22 to the heater sensor, right. Please measure the unplugged

temperature sensor which should have at least a voltage of 5 volt.

Replace the heater sensor if necessary.

HKL2:

$F4

4 Heater sensor, right

$H4

4 Heater sensor, right

Please check the connection of the white component plug

PIN 2 to the heater sensor, right. Please measure the unplugged

temperature sensor which should have approx. 5 volt voltage. You might

have to replace the heater sensor.

Jeg vet ikke om jeg har HKL eller HKL2. Noen som vet forskjellen?

Og først av alt må jeg finne ut hvilken sensor "heater sensor, right" i det hele tatt er. Det sitter to sensorer inn bak multidisplay/klimaenhet i midtkonsollet, men jeg får de ikke ut. Kan det være den høyre av disse? Hvordan fås de løs?

Jeg har ikke kabeldiagram på bilen, så jeg finner ikke ut hvilken ledning som er på pin 22, og kontakten er av "lukket" type. Noen som har?

Og hva menes med disse forklaringene over? Skal sensoren mao. generere 5 volt uten å være tilkoblet noe?

Håper noen har tid/ork/peil til å hjelpe litt. Det hadde vært herlig å få det i orden før 50-milstur både onsdag og søndag.

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg tror den høyre her er synderen:

lzjephsu6h603686hh2s.jpg

0k189y1mjy0bc6ms5pw3.jpg

Men jeg finner ikke ut hvordan den tas løs, og ikke hvordan jeg måler om den er OK. Noen som vet?

Skrevet

Kjappt forslag: plugg ut den venstre og se om du får en trigger på "left sensor" i carsoft :).

Edit; på audi'en var de der slik at du roterte selve den hvite pluggen som går inn i den sorte plasten der forøvrig. Kan jo selvfølgelig være anderledes på bmw :shock:

Skrevet

Ville også prøve å dra den venstre ut og kjøre diagnose igjen.

Ville også måle den venstre for å se om den har samme verdi som den højre.

På E34 med full aut. klima sitter der også sensore ute ved beina, må gjøre det på E38 også.

Ellers kan det jo vere et rele eller trykk sensor på gas siden som er defekt.

Disse burde jo da ligge feil i ECU, men Carsoft er ikke alltid 100% i de versjoner som de fleste her inne bruker, så kanskje det hadde vert lurt å få diagnose hos BMW?

Skrevet

Takk for tips. Men jeg har prøvd å bytte om pluggene før - da ble det bare ball. Den begynte å preike om engine speed sensor og greier. Skjønte ingenting.

Skrevet

Du skriver at magnetclutchen bare slurer, betyr det at den går i inngrep og slurer, eller går den ikke i inngrep i det heletatt ?

Når den er i inngrep mener jeg at den "stillestående" delen på kompressoren trekker seg inn til reimhjulet når du skrur den på.

For den skal ikke kunne slure da det er en elektromagnet. Den går eller går ikke.

Skrevet

"Slurer". Dvs. at den bare spinner løst uten å dra med kompressoren. Så fort jeg gir den 12V så låser den opp og drar kompressoren i gang, og i følge madammen så kjøler den da som bare juling.. så jeg får vel ta henne på ordet.

Skrevet

Nei, men jeg tipper 150-200,-. Det er ikke kronene det står på, men jeg får de ikke ut. Er det ingen som har tatt ut disse før, og vet hvordan de skal dras ut? Føler jeg bruker mer makt enn hva som er ment på den plastikken der, og tør ikke ta i mer.

Skrevet
Nei, men jeg tipper 150-200,-. Det er ikke kronene det står på, men jeg får de ikke ut. Er det ingen som har tatt ut disse før, og vet hvordan de skal dras ut? Føler jeg bruker mer makt enn hva som er ment på den plastikken der, og tør ikke ta i mer.

Hva er problemet?

Knekker rammen er det bare å lime nye på plass, så er dama fornøyd med temp og alt.

Skrevet

Tror jeg har nevnt det før men trykksensor på røret ved tørkeflaske er en kjent feilkilde uten riktige verdier fra denne starter ikke ac kompressor.(anlegget må da tømmes ved reprasjon)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...