Gå til innhold

Motor havarert 1 / 1.5 mnd etter kjøp... trenger råd.

Anbefalte innlegg

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet
5 Lapper vs en havarert motor? Jeg var så pass grei med han og gikk med på å hjelpe han med å prøve å selge bilen noe som ikke gikk bra, så havarerer motoren så fort etter salg.

For det første; jeg ba om å få bytte den inn igjen og kunne krevd å få tilbake pengene mine, men prøvde å være grei. For det andre at en motor havarerer 1.5 mnd etter ett salg når selgeren står der og garanterer deg at bilen e strøken og alt e bra med bilen det er vell ikke i langt ifra svindel vil jeg si.

1. Hvordan vil du bevise at han visste den var i ferd med å ryke?

2. Du var så grei å hjalp ham å selge? Det er jo DIN bil. DU har kjøpt den, og har veldig lite du skulle ha sagt med mindre du kan bevise at selger visste om dette.

3. Vet du i det hele tatt hva som er galt med motoren, eller er dette bare synsing og troing?

No offence altså, og det er mulig han er en av de forbanna mange j..... sleipingene som finnes der ute, men det er for pokker meg også opp til kjøper å sjekke bilene man kjøper. Så fort du har betalt og trilla ut fra gården hans, så er bilen din og ditt ansvar. Han kan ikke vite hva du har gjort med den motoren. Kjørt tom for olje, ikke fulgt med på vanntemp, hardkjørt den, you name it.

Skrevet
1. Hvordan vil du bevise at han visste den var i ferd med å ryke?

2. Du var så grei å hjalp ham å selge? Det er jo DIN bil. DU har kjøpt den, og har veldig lite du skulle ha sagt med mindre du kan bevise at selger visste om dette.

3. Vet du i det hele tatt hva som er galt med motoren, eller er dette bare synsing og troing?

No offence altså, og det er mulig han er en av de forbanna mange j..... sleipingene som finnes der ute, men det er for pokker meg også opp til kjøper å sjekke bilene man kjøper. Så fort du har betalt og trilla ut fra gården hans, så er bilen din og ditt ansvar. Han kan ikke vite hva du har gjort med den motoren. Kjørt tom for olje, ikke fulgt med på vanntemp, hardkjørt den, you name it.

1. Blir veldig vanskelig å bevise selvfølgelig, samtidig motbevise så blir ord mot ord på den biten.

2. Leste du i det hele tatt resten? Jeg ville ikke ha bilen, man har 2 ukers angrefrist på bilkjøp. Jeg kom der fikk dårlig samvittighet ovenfor han pga han nettopp hadde fått en ny bil, så da laget vi den avtalen får å prøve å gjøre det best for begge parter. Det gikk jo ikke slik jeg skrev tidligere.

3. Om jeg kan si deg nøyaktig hva som er gale med motoren? Nei langt ifra, men har opplevd og kjørt ett par BMWer i mitt liv med motor som holder på å gi opp og utifra de erfaringene + det at motoren ikke er kjørbar, røyker og fusker totalt(var sikkert mer også som jeg ikke husker i farten).

Selvfølgelig er det også opp til kjøper å sjekke bilen, men hvor godt kan man sjekke en bil uten 100% mekaniker kompetanse? En bil som NETTOPP ble EU ok. Jeg sjekket det jeg kunne sjekke kjøre egenskaper og slikt og den virket veldig bra i begynnelsen, men etter 1-2 dager begynte mistankene å komme. Etter 1 uke så møtte jeg han og ville ikke ha bilen mer pga jeg fryktet det som skjedde i går. Jeg trenger en bil som faktisk overlever en stund, var derfor jeg kjøpte den, nettopp eu ok og selger garanterte standen. Hvis du hadde lest det jeg skrev i begynnelsen så ser du det står at jeg sjekket; Olje, Vann vær dag (noe jeg alltid gjør med BMW før jeg starter dagens bil kjøring) i og med at jeg har dårlig erfaring fra det området på BMW.

PS. Ikke meningen å høres frekk ut hvis det virker sånn.

Skrevet

1. Blir veldig vanskelig å bevise selvfølgelig, samtidig motbevise så blir ord mot ord på den biten.

Husk at i et slikt tilfelle er "tiltalte" uskyldig helt til det motsatte er bevist. Det er imidlertid reagerer på er at du skal selge bilen for han, mot at du fikk 5000 av han - dette har dere laget en avtale på. Dette er jo helt greit, men om du skal selge bilen, så blir det jo til at du må selge bilen i den stand den var når dere inngikk denne avtalen - men motoren havarerte først 1 måned etter dette igjen?

Om man skal selge en bil for noen andre, bruker den før den blir solgt, og ødelegger den (den har tross alt havarert når du brukte den, selv om jeg ikke mistenker deg for å ha misbrukt den) i mellomtiden, så må jo det bli den nye selgers ansvar!?

Eks: Jeg leverer inn bilen min til en forhandler som skal selge den for meg. Eieren av sjappa syns bilen min er steinrå og bare mååå prøve den en tur, men var maks uheldig og skar motoren. Ikke fan om jeg hadde betalt for dette :wink:

Slik jeg har forstått det så er det en tilsvarende avtale som er gjort - du skal selge bilen for ham, har brukt den i mellomtiden og vært maks uheldig... Slik jeg ser det så er du ansvarsbeliggende, denne gangen desverre for deg. Slik ser i alle fall jeg saken.

Skrevet

Tror du må sette deg litt inn i kjøpers og selgers ansvar her.

Med mindre han visste om at motoren var i ferd med å ryke så er dette ditt problem.

Og om han visste at den var i ferd med å ryke, så må du bevise dette for å stille han til ansvar.

Hvis han går med på en deal der han betaler noe for motor eller gir deg penger imellom for et videresalgsopplegg så synes jeg han tar ansvar, og du skal være takknemlig for at han strekker seg så langt.

Skrevet

er nok desverre slik at, kan du ikkje bevise at han visste om at motoren er et vrak, så stiller du dårlig. det er veldig kjipt i ditt tilfelle, men i mange andre tilfeller, er det veldig fint at det er sånn!!

dette er vel manges mareritt når man selger bilen sin.

du kan jo alltids klage det inn for konfliktrådet, men eg er redd du blir rådet til å gi deg der altså... :roll: slik eg ser det hvertfall..

Skrevet

At en bil nettopp er EU-godkjent har INGENTING å gjøre med hvordan stand motoren er i. Så lenge det ikke "renner" olje og kjølevæske av den står den. En EU-kontroll beskriver bilens tilstand akkurat den dagen, ikke 1 uke eller mnd etterpå.

Har selv kjøpt bil med div feil som jeg er ganske sikker på at selger viste om, men var MIN feil at jeg ikke sjekket nøye nok. Det som ifølge selger var et løst eksosfetse var en gåen katalysator...

Skrevet
2. Leste du i det hele tatt resten? Jeg ville ikke ha bilen, man har 2 ukers angrefrist på bilkjøp. Jeg kom der fikk dårlig samvittighet ovenfor han pga han nettopp hadde fått en ny bil, så da laget vi den avtalen får å prøve å gjøre det best for begge parter. Det gikk jo ikke slik jeg skrev tidligere.

Hvor har du fått 2 ukers angrefrist ved kjøp av bruktbil mellom private??

Så vidt meg bekjent er eneste rett til heving av kjøp, tilbakebetaling hvis selger kjente til grove feil/mangler og unlot og opplyse om disse. Noe som senere, i mange tilfeller er utrolig vansklig å bevise.

Skrevet

Dersom det ikke var rare lyder i bilen når du kjøpte den kunne vel ikke selgeren vite om dette. Dette må du nok ta på egen kappe. Ting kan brått skje med en motor, f,eks kan oljepumpen ryke eller noe, så skjærer den seg. Det ville jo være skummelt å selge en bil om man måtte ta hensyn til slike ting. Hvordan kan han vite om du har kjørt den varm eller grisekjørt? Jeg ville ikke gitt noe til kjøperen etter 1,5 mnd om jeg solgte en bil jeg mente var ok.

Skrevet
begrepet strøken i bil verden betyr at bilen ikke har en eneste feil og ikke er "utslitt".

Hva vet du om hva jeg sjekket/ikke sjekket?

Er ikke alltid like lett å vite om en motor er strøken eller ikke bare ved å ta en prøve tur/dra den på turtallet og høre etter u - lyder, spesielt for en person som ikke er bil mekaniker enda.

Når en bil er garantert strøken så skal den ikke havarere etter 1.5 mnd, og jeg har ikke skamm kjørt den heller.

At en motor i en bruktbil havarerer etter 1,5 mnd er helt umulig å forutse. Mange 2008 modeller som skifter motor også. Ting kan skje med motorer og ellers mekaniske ting generelt uansett hvor mye man steller med det og hvor lite turtall man drar.

Skrevet

3. Om jeg kan si deg nøyaktig hva som er gale med motoren? Nei langt ifra, men har opplevd og kjørt ett par BMWer i mitt liv med motor som holder på å gi opp og utifra de erfaringene + det at motoren ikke er kjørbar, røyker og fusker totalt(var sikkert mer også som jeg ikke husker i farten).

Selvfølgelig er det også opp til kjøper å sjekke bilen, men hvor godt kan man sjekke en bil uten 100% mekaniker kompetanse? En bil som NETTOPP ble EU ok. Jeg sjekket det jeg kunne sjekke kjøre egenskaper og slikt og den virket veldig bra i begynnelsen, men etter 1-2 dager begynte mistankene å komme. Etter 1 uke så møtte jeg han og ville ikke ha bilen mer pga jeg fryktet det som skjedde i går. Jeg trenger en bil som faktisk overlever en stund, var derfor jeg kjøpte den, nettopp eu ok og selger garanterte standen. Hvis du hadde lest det jeg skrev i begynnelsen så ser du det står at jeg sjekket; Olje, Vann vær dag (noe jeg alltid gjør med BMW før jeg starter dagens bil kjøring) i og med at jeg har dårlig erfaring fra det området på BMW.

PS. Ikke meningen å høres frekk ut hvis det virker sånn.

:shock:

Jeg er helt sjokkert over alt det rare du skriver... Lurer nesten på om hele tråden en god gammaldags spøk?

2 ukers angrefrist på bruktbilkjøp?? Hvor i alle dager har du fått det fra? Har dere skrevet kontrakt på det? Det er iallfall ikke normal praksis. Bilen er som jeg skrev din og kun ditt ansvar så fort du har betalt, signert salgsmelding og trilla ut av gården til selger.

Den ENESTE måten det finnes angrerett eller begrunnelse for kjøpsheving er ved GROVE feil selger beviselig må ha visst om som han i tillegg unnlot å informere deg om. Her kan det dessuten bli ord mot ord, og DU må bevise at selger visste om feilene.

Og nei, du får ikke sjekket alt uten å være flink, men da er det ditt problem at du ikke får sjekket bilen du kjøper godt nok. Ingen andre sitt! Du må enten A) slutte å kjøpe bruktbil, B) handle KUN fra forhandlere MED garanti, eller C) finne noen som kan hjelpe deg med bilhandelen.

Skrevet

Finn ut eksakt hva som er galt med bilen. Gå til bestilling av en evt tilstandsjekk hos bmw, så får du heller ta det der i fra. Selv om du har kjørt mange høkrevne bmw`er opp gjennom og syns denne gir deg flashbacks til gamletralla, vet du fortsatt ikke hva som er galt.

Du har forsåvidt ikke mye å stille opp med her, og 2 ukers angrerett er bare tull, som sagt.

Innse at du ikke sjekket bilen ordentlig, og heller innfinn deg med at slik kan skje, og kom deg videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...