Gå til innhold

Hva er galt med kjølesystemet på min e34?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bilen er en e34, -91 mod. 520.

Vifte og radiator er skiftet for 2 år siden.

Problemet startet for 6-7 uker siden. Var i Oslo på vei til Bergen da bilen begynte å gå varm, fikk stoppet og da viste det seg at det nesten ikke var vann på bilen. Fylte på vann og kjørte tilbake til Bergen. Måtte stoppe noen ganger og fylle på vann til det stabiliserte seg.

Hadde bilen inn på mitt lokale verksted her i Bergen. Der fikk jeg beskjed om at toppakningen var gåen og måtte skiftes. Han var litt usikker, nevnte blant annet at trykket i kjølesystemet var svært høyt og at det forsvant vann. Han var usikker på om det var vann i eksosen.

Ettersom det lokale verkstedet skulle ha ca 12000 kr for jobben, så fikk jeg tak i en mekaniker som kunne gjøre det privat. Mekanikeren som skulle bytte toppakning sier han ikke finner noen tegn til at toppakningen er gåen, men fikk luftet ut all luften av systemet og fylt opp med vann. Etter dette har jeg kjørt bilen 1200km siste ukene, mest langkjøring.

Men:

- Temperaturmåleren heller 1 mm over "normalen" mot høyre/varmt.

- Når jeg kjører i motbakker/høyt turttall stiger temperaturen enda mer, men synker igjen etter 4-5 min.

- Det har fosvunnet 2 dl vann på 1200km.

- Etter at mekanikeren luftet systemet har slangene vært svært harde. Og når jeg skrur av lokket på ekspansjonstanken når bilen er varm, virker det som det er mye trykk i systemet og vannet stiger i tanken.

Noen som vet hva som er galt?

Takker for svar!

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Sjekket vannpumpa og termostat også?

Ellers så kan det jo være ny sprekk i kjøleveske tanken på nytt eller mere lufting må til.

Skrevet

Tror du skal prøve få sjekket på nytt for mekanikeren kan jo ha oversett noe selv om han ikke skulle det. Tenker iallfall litt slik.

Er det varmt begge sider av termostaten?

Har du noen ulyder fra vannpumpa?

Om du legger en avis mot vifte bladene dine , stopper vifta veldig enkelt? (viskosen).

Prøvd lufta en ekstra gang?

Sjekket ekstra etter lekasjer selv?

Skrevet

Leste igjennom første innlegget ditt igjen

og du bør være på vakt for temp og om eksos f,eks skifter farge. Men sjekk forøvrig forrige innlegget mitt også. Kansje viskosen tar kvelden.

nålen 1mm er jo ikke mye da.

kjører i motbakker/høyt turttall stiger temperaturen enda mer, men synker igjen etter 4-5 min. Det virker jo normalt syntes jeg.

- Det har fosvunnet 2 dl vann på 1200km.

Kan jo vært varmt og kjenner ikke til din kjørestil sånn sett heller men det kan være greit sjekke.

Og når jeg skrur av lokket på ekspansjonstanken når bilen er varm, virker det som det er mye trykk i systemet og vannet stiger i tanken. Jepp men det er vel normalt på de fleste biler vil jeg tro ellers kan du jo ha luft i systemet.

Skrevet

Det er varmt på begge sider av termostaten.

Kan ikke høre noen ulyder fra vannpumpen.

Har ikke testet viften, den er 1.5 år gammel, men kan gjøre det i dag.

Anlegget er luftet skikklig ut.

Før dette oppstod har temperaturen alltid vært normal.

Skrevet

Vannpumper på E36 og E34 er jo forbruksvarer, så skift til en ny som har skovl-hjul av metall.

Om den du bruker nå, fortsatt er brukbar... så har du en i reserve, og du trenger det...

Skrevet

har akuratt det samme på bilen min (e36) som du beskriver du har med bilen din jeg har byttet alt bortsett fra vannpumpa.

den skal jeg bytte i morgen.

så tyder på at det kan være vannpumpa som er gåen ;)

det jeg har byttet er , radiator, vifte, termostat, slanger.

vet ikke om du har aircondition eller klima men hos meg blåser det kun kjølig ikke varmt.

Skrevet
har akuratt det samme på bilen min (e36) som du beskriver du har med bilen din jeg har byttet alt bortsett fra vannpumpa.

vet ikke om du har aircondition eller klima men hos meg blåser det kun kjølig ikke varmt.

Jeg har forholdsvis ny vifte, radiator og termostat, ingen lekkasjer på slangene. Hos meg er det varmluft i varmeapparatet. Du må si fra hvordan det går etter vannpumpeskiftet!

Skrevet

Jeg har forholdsvis ny vifte, radiator og termostat, ingen lekkasjer på slangene. Hos meg er det varmluft i varmeapparatet. Du må si fra hvordan det går etter vannpumpeskiftet!

det skal jeg gjøre ;)

høres ut som vi har samme problem i grunn ;)

Skrevet

Testet viften i kveld når jeg kom hjem fra jobb. Da var motoren varm, og det var ikke noe problem å stoppe viften og holde den igjen. Det tyder vel kanskje på at den er gåen, den skal vel ikke stoppe så lett?

Skrevet

Jeg kan vel kaste meg inn i denne tråden tror jeg.

Sliter med akkurat det samme, pluss minus noen småting.

-Motoren drikker lite vann (innimellom)

(med dette mener jeg at jeg kan kjøre på tusenvis av km uten at det forsvinner en dråpe, og så plutselig er det nesten tomt).

-Varmeapparatet funker så lenge motoren ikke går på tomgang

(dette forvirrer meg mye! - er det sirkulasjonssvikt?)

-Viskosekoblinga ER gåen

-Vannpumpa mistenkes å være gåen, da det er en skjærende metallisk lyd ved 800--2000 rpm, og ved "feil" valg av gir (for lavt turtall) i oppoverbakker.

Lyden stammer forøvrig fra enten siste sylinder mot front, eller fra vannpumpa. Dette skal uansett byttes, da reg.rem og vannpumpe har gått ca. 200.000 km nå :shock:

-Motoren koker dersom jeg ikke holder litt gass i køkjøring, eller kjører varmeappratet på fullt.

....motoren har gått 320.000 km, og byttes gjerne ut dersom noen har en m20b20/m20b25 til salgs.

Skrevet

Kaster meg innpå her. Jeg har hatt maken bil/motor selv og de samme symptomene. Regner med ettersom du har en 91 mod at du har m20 motoren. Dvs 12ventiler utgaven med kamreim istedenfor kjede.

Denne motoren sliter litt med trange kjølekanaler i toppen som kan tette seg til med dritt i årenes løp. Tøm systemet og rens det. Kjør full rens. Mange midler å få kjøpt der.

MEN EN TING!!! IKKE skru av radiatorlokket da bilen er varm!! At vann nivået stiger og fosser ut litt da, det er normalt. Men lokket skal ikke skrues av da den er varm. Det er fordi kjølesystemet er et trykk system. Som gjør at kokepunktet er ca 120 grader da det er trykk på systemet. Derfor vil slanger kjennes harde ut. Og det er normalt. Så fort lokket skrues forsvinner trykket og kokepunktet faller plutselig til 100 grader. Da kan du fort sprenge et eller annet.

Vet det er mange som skrur av radiator lokk når motoren er varm...dumt..står advarsel i instruksjonsbok om nettopp dette..

Nok om det...at nivået synker kan være at det damper vekk litt rundt lokket, eller utett/sliten vannpumpe. Men sjekk også slangeklemmer...

Lykke til!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...