528i Skrevet August 19, 2008 Skrevet August 19, 2008 tar spm her jeg så vidt jeg vet er det krav til fløyte i bilen, men må det være på rattet? hadde en Dodge van en gang, med montert lite sportsratt uten fløyte på. hadde fløyta på en liten knapp på dasjen på den. og den ble godkjent. var og styrekule på den når den ble godkjent. kan jeg gjøre det på en personbil også eller har et 30 år gammelt astrali ratt uten tute liggende et spm til i farta er det regler for å montere mindre ratt i bilene? kan dem kikke på det på fks eu?
tmice Skrevet August 19, 2008 Skrevet August 19, 2008 Finner ingenting i forskriftene om at denne må være på rattet...
Boen Skrevet August 19, 2008 Skrevet August 19, 2008 På peugeoten til fruen er hornet på blinklyshendelen, så den må nok ikke være på rattet.
Der Barockengel Skrevet August 19, 2008 Skrevet August 19, 2008 I riktig gamle dager - dvs. på 70-tallet tror jeg det var ganske vanlig med lydhornknappen ytterst på blinklyshendelen. Der ble den værende på noen PSA-produkter. Jeg mener at Citroën Xsara ble introdusert med fløyten på blinklyshendelen, men måtte flytte den over til rattet etter få år, fordi et nytt EU-regulativ dikterte at der måtte den være. Dette vil sannsynligvis ikke ha noe å si hvis man kommer med et ettermontert ratt på en eldre bil. Det beste hadde nok vært med fløytefunksjonen på et annet "vanlig" sted - dvs. på blinklyshendelen. Hvordan det reageres på en mer uortodoks plassering - som en knapp på dashbordet - avhenger nok fullt og helt av dagsformen til den som skal godkjenne den hos Biltilsynet.
Dr_S Skrevet August 19, 2008 Skrevet August 19, 2008 Dæven jeg lurte i ca 4 sekunder når jeg leste denne overskriften,hehe. Tenkte på noe helt annet jeg..
528i Skrevet August 19, 2008 Forfatter Skrevet August 19, 2008 Dæven jeg lurte i ca 4 sekunder når jeg leste denne overskriften,hehe. Tenkte på noe helt annet jeg.. hehe tut tut
Morty999 Skrevet August 20, 2008 Skrevet August 20, 2008 sierra har jo også denne på blinklys hendelen..
BreitBau Skrevet August 20, 2008 Skrevet August 20, 2008 Ratt krever Selvfølgelig TUV godkjenning som alt annet ettermontert.. Om Rattet er tuvgodkjent uten tute på det så kan du bare montere det inn, men da må du sørge for å ha tuten en annen plass.. Du kan ikke bare bytte til hvilket som helst ratt.. Som regel må også Rattnavet (hvis du bytter dete) også være TUV godkjent..
528i Skrevet August 20, 2008 Forfatter Skrevet August 20, 2008 hmm. sjønner folks, tanx. hvordan finne ut om et 30 år gammelt ratt er tuv godkjent da?
316 Skrevet August 20, 2008 Skrevet August 20, 2008 Hadde et helvete med dette da vi skulle godkjenne russebilen. Måtte plukke fra hverandre hele rattstammen (Var noen løse deler der nede, så man kunne tilte rattet hele tiden). Byttet også ratt i sammen slengen, fant et treratt som Chevrolet hadde levert orginalt som ekstrautstyr i disse bilene. Det var selvsagt ikke godt nok for perfeksjonistene på biltilsynet, som på død og liv mente at dette rattet var "ALT FOR LITE" for en Chevrolet, selv om vi hadde plukket det ut av en Beauville på dynga. Makan...
Bmwfanatic Skrevet August 20, 2008 Skrevet August 20, 2008 jeg hadde bilen min på biltilsynet (en gammel rekord) og denne hadde selvsagt ett sportsatt.. fikk mangel på det, samt tute, og måtte montere originalrattet.. fikk jo da ikke tuta til å fungere for det manglet den fjæra og stiften som gjør att det blir kontakt, så jeg monterte tuta på en trykkbryter i midtkonsollen.. dette var ifølge han på biltilsynet vel og bra, men knappen måtte merkes sånn att andre som brukte bilen også visste hva dette var.. så jeg fikk en lapp av han der det sto "horn" som jeg klistret på
528i Skrevet August 20, 2008 Forfatter Skrevet August 20, 2008 bare meg som har språkvansker eller eksisterer det ikke en hjemmeside til Astrali ratt etc? finner bare mye annet rart:( tenkte å kontakte dem ang tuv:)
ChrZZ Skrevet August 20, 2008 Skrevet August 20, 2008 Blæh... når jeg tenker ratt uten horn, så tenker jeg straks på Torshov-ratt à la superkebabtralle versjon E36 318..
528i Skrevet August 20, 2008 Forfatter Skrevet August 20, 2008 http://www.astrali.co.uk/ ? etf hvem hva hvordan tanx
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå