Fairlane36 Skrevet August 22, 2008 Share Skrevet August 22, 2008 I forbindelse med kjøp av en 03 modell 520DAT betalte jeg et BMW verksted i Østfold for gjennomføre en IF Bruktbiltest og ba samtidig om at de sjekket bilen GRUNDIG for eventuelle feil/mangler. Bilen gikk gjennom uten mangler og vedkommende som foretok testen mente bilen fremsto som strøken og i meget bra stand. Kjøp kunne anbefales. Siden jeg selv ikke hadde anledning til å sjekke bilen så grundig selv tok jeg dette for god fisk og skrev kontrakt. I ettertid viser det seg at de har oversett en del punkter som medfører ekstra kostnader for å få bilen i topp stand. 1.Bilen hadde fått en smell i ene hjørnet bak, i felt mellom skjerm og lykt. Skaden var tydelig forsøkt utbedret, men lite profesjonellt utført, med det resultat at det boblet i lakk og var begynnende rustangrep. 2. 3 av 8 sensorer til PDC er defekte. 3. Pixelfeil i Businessanlegget/kjørecomputer, helt døde pixler på flere felter. Kom for så vidt til enighet med selger angående utbedring av skaden, men likevel fryktelig irriterende at et autorisert BMW verksted overser slike ting når man betaler for det som skulle være en grundig test! Bilen skal inn til samme verksted for utbedring av (omfattende)rustskader på garanti, men man blir jo litt skeptisk når verksmester i tillegg uttaler at det blir vanskelig/umulig å få til et bra resultat uten tydelige fargeforskjeller....(Det skal byttes 3 dører, panser og bakluke) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MariusW Skrevet August 22, 2008 Share Skrevet August 22, 2008 Nå skal du høre! Jeg kjøpte en bil i stavanger hos en forhandler for en måned sia. Jeg sa til han at når jeg kom hjem kom jeg til å ta en NAF bruktbiltest. Greit sa han. Jeg kom hjem til Tromsø, tok testen og de fant en del feil men ingenting som skulle koste skjorta og ræva. Så han jeg kjøpte bilen av skulle betale det men jeg måtte få en takst på reperasjonene. Når jeg fikk vårt lokale BMW verksted til å se over bilen så fant de ENDA mer og reperasjonene havnet på ikke mer enn 55 000 norske kroner. Dette giddet ikke forhandler å betale for så jeg fikk hevet kjøpet. Kommer aldri til å kjøpe av noe annet enn forhandlere. Kjøpte du din privat? Om du har kjøpt den av forhandler så skal de betale for evt feil du ikke ble opplyst om! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spiritus Sancti Skrevet August 22, 2008 Share Skrevet August 22, 2008 Åssen er det mulig at en 2003 modell ruster på 3 dører, panser og bakluke? E30'n min (1987 modell) hadde rust på en hjulbue og et hull på 4x8 cm i bakplata.. Kan være (u)heldig gitt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martins Skrevet August 22, 2008 Share Skrevet August 22, 2008 Åssen er det mulig at en 2003 modell ruster på 3 dører, panser og bakluke?E30'n min (1987 modell) hadde rust på en hjulbue og et hull på 4x8 cm i bakplata.. Kan være (u)heldig gitt.. hørtes mye ud ja,kan jo vere gamle skader som er drlig reparert på da?eller barse sår i lakken?men uansett så er det etetr norsk kjøpslåv at du har rett til og heve kjøpe dit eller selger tar ansvare for deilene på bilen.hadde noe av det samme på min gamle bil.det var foringer dempere osv osv.da dekket forhanler 70% av kostnaden.så det ble ikkje så galt dem dekket 70 % eller heving av kjøp.du har nokk det meste på din side her forløpig,om ting er som fortalt over Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fairlane36 Skrevet August 22, 2008 Forfatter Share Skrevet August 22, 2008 Det at bilen skulle inn til garantireparasjon av rustskadene var jeg klar over før kjøpet, så det er greit nok. Det er det typiske E39 problemet, med rust i falsene. Ikke synlig med mindre man leter litt. Det som er kjedelig i denne sammenheng er at det trolig blir store fargeforskjeller etter reparasjon, med mindre man lakker opp hele bilen, eller tilstøtende områder, skal jeg tro verksmester.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spiritus Sancti Skrevet August 22, 2008 Share Skrevet August 22, 2008 På en såpass ny bil tror jeg ikke det blir store fargeforskjellen.. Poler opp det som ikke er lakkert så skal du se.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CS Skrevet August 22, 2008 Share Skrevet August 22, 2008 Faren min har byttet ut panser, dører og bagasjeluke på sin BMW, dette gikk på garantien. Han fikk da helt nye deler. Han sin bil er titansilber metallic. Der er det ingen fargeforskjell i det hele tatt, uansett vær og vinkler. Så bilen ble så god som ny. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fairlane36 Skrevet August 22, 2008 Forfatter Share Skrevet August 22, 2008 Det var jo litt oppmuntrende. På verkstedet nevnte de nettopp titansilber og sterlinggrau (som på min bil) som noen av de verste fargene mht fargeforskjeller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CS Skrevet August 22, 2008 Share Skrevet August 22, 2008 Ja de sier det er den værste fargen. Men det ble 100% i dette tilfelle i hvertfall. Kan være det har litt med hvordan lakken har vært tatt vare på siden den var ny? Bilen hans står i garasje så sant han ikke er ute å kjører. Han har også polert den minst 1 gang i året. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Titansilber Skrevet August 22, 2008 Share Skrevet August 22, 2008 Tror det kommer veldig an på hvem som lakkerer. Jeg har sett begge deler. Hadde en titansilber E46 som hadde lakkert sidedør. Der var det tydelig forskjell. Kjenner til en annen E39 titansilber som ble omlakkert i fronten pga skade, og der var det ikke merkbar forskjell. På min egen E39 titansilber er panser og bakluke byttet på rustgaranti. Ser der at det er litt forskjell, men du må nesten vite det for å se det. Sørg for at det er et seriøst lakkfirma som tar prøve av eksisterende lakkfarge før de lakkerer, så går det nok greit. Forresten, det er ikke et verksted i Østfold som begynner på T du sikter til? Har i hvertfall blandede erfaringer med de for min del. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fairlane36 Skrevet August 22, 2008 Forfatter Share Skrevet August 22, 2008 Jeg har ingen erfaring med det aktuelle verkstedet fra tidligere, så jeg har i grunn ingen ønske om å henge de ut her. Jeg har på en høflig måte formidlet mine synspunkter til verkstedet, så jeg avventer og ser hva det resulterer i. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Titansilber Skrevet August 22, 2008 Share Skrevet August 22, 2008 så jeg har i grunn ingen ønske om å henge de ut her. quote]En hederlig mann du. Er enig med deg i det der, men noen ganger fortjener verkstedene en spark i baken for slapp holdning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fairlane36 Skrevet August 22, 2008 Forfatter Share Skrevet August 22, 2008 De fortjener definitivt et spark bak ja. Fikk klart inntrykk av at tidligere eier også var relativt misfornøyd med servicen han hadde fått der tidligere. Jeg gir dem imidlertid en mulighet til å rette opp, så får vi se om det blir gapestokken eller pallen etter det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wolfeh Skrevet August 22, 2008 Share Skrevet August 22, 2008 Tronrud Bmw i Hønefoss skulle etter en påkjøring bakfra når den gamle eieren sveise på en ny bakskjerm. Studerte litt på bakskjermen etter at jeg hadde fått den, har funnet rust igjennom skjermen et par steder + rust i nesten alle sveise skjøtene. Hull bak i bagasjerommet i sveisen deres osv osv osv. Jeg har ikke tenkt til å sende bilen til sveising der hvis noe skjer med bilen min nå iaff. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fairlane36 Skrevet August 22, 2008 Forfatter Share Skrevet August 22, 2008 For ordens skyld, dette tilfellet dreier seg ikke om Tronrud... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå