Gå til innhold

problem med radiator/sirkulasjon!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt meg en bmw 320i 91 mod. i Oslo forige helg.. så skrudde ut termostaten pga. han eieren sa den begynte og koke.. så tenkte det var den som var i stykker! så skrudde den ut.. men den ble fortsatt for varm.

Så fylte på med nok vann igjen og fikk kjørt den til en kompis.. så nå har jeg skrudd som en gærning og skiftet vannpumpe og prøvd og spyle radiator.. så isted så ble den fortsatt overopphetet :roll:

Så er ikke helt sikker på hva som er grunnen.. det jeg trur er at radiatoren som er tett!? ser ikke at det kommer noe vann oppi ekspansjonstanken når motoren går heller.. det begynner og boble og sprute opp vann fra ekspansjonstanken når det blir ganske hett nedi der.. har dere noe tips og triks? kjøpe eventuelt ny komplett radiator? så ville gjerne fikset den i helgen siden jeg bor i kragerø...

er vel ikke noen som har en som jeg kunne kjøpt for en fin pris?

Skrevet

hmm, får du trykk i slangene etter kort tid og blir den veldig fort varm? Høres skummelt ut for def toppakning som slipper igjennom til en kjølekanal. Hadde selv et tilfelle hvor dette skjedde, trykk i kjølesystem og bobling i ekspansjonstank var symptomene mine..

Skrevet

Kan også være mye "grums" i kjølesystemet. Noe som blir hvis det sjeldent eller aldri er skiftet kjølevæske på den. Det første som tetter seg er radiator. Og hvis den tetter så sier det seg selv at det blir hett nedi der. Og det som skjer hvis motoren blir veldig varm er at den blir deformert. Blant annet toppen som kan "vri" seg, og da går topp pakningen...:(

Skrevet

Prøv å hell på radiator rens og kjør motoren litt med det og se hvordan temp'n oppfører seg da.

Med flaks så har motoren og topp pakningen overlevd. Spørs hvor varmt det har vært.

Skrevet

bobling i ekspansjonstanken kan jo alltids vere ett tegn på gåen toppakning også.. Er der noe tegn til vann i olja di?

Skrevet

Harde slanger kan være en luft lomme som du ikke har fått ut også. Vann sirkulerer ikke gjennom luft , og da blir det stopp.Disse sitter som regel i det høyeste punktet i systemet ditt. Det er spvidt jeg vet varmeregisteret.

Jeg ville kjøpt ny frostveske (4liter) tappa hele anlegget , tatt ut radiator, spylt igjennom alt for å sjekke sirkulasjon , spylt anlegget med tenninga på og varmeapparatet på full varme. Skifta termostat hvis du har det. Fylt på igjen veske , lufta på nytt og testa.

Husk å ikke blande rød kjøleveske med blå / grøø. Da blid et bare en graut inni der.

Litt jobb er det , med kanskje lurt og ihvertfall bedre enn å vente på at toppen ryker.

Dette er ting du bruker en god kveld på , og som du kan ha mye igjen for.Ikke minst spare en del penger på hvis toppen din skulle ryke....

Lykke til .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...