Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Noen som vet om det er noe spes som må holdes øye med eller passes på når det gjelder vedlikehold på denne bilen?

Hva slags olje anbefales? Den har tip-tronic kasse, må det byttes olje på den?

Bilen har bare gått 50 000km enda da, nettopp kjøpt den.

Hørt at motorfester på denne typen er en svakhet...?

Setter pris på noen tips :)

Skrevet

bmw sier at automat olja holder hele bilens levetid, men jeg ville nok ha byttet når den runder 100 000. de fleste bytter en eller annen gang, og som regel girer den og oppfører seg mye bedre etter dette er gjort.

Skrevet

Ifølge BMW i Tromsø anbefaler de oljebytte på automatkassa hver 100 000 km. Husk også å få byttet veivhusventilasjonen på tredje oljeskift, detter noe som skal ligge inne i servicen ifølge BMW i Tromsø.

Er det mye småkjøring kan EGR ventilen kokse igjen.

Skrevet

Er det vanskelig å skifte en såkalt "EGR" og hva er det?

Jeg hadde en 320 95 mod før som jeg fikk beskjed fra BMW at den ikke trengte byttes olje på, vel-den gikk til HELVETE! Så ja, da var jeg irritert! Men er vel kanskje det samme så E46 da, bør byttes etterhvert.

Noen spes olje på motor el er det samme som på bensin 6'er, castrol el mobil 1? Aldri hatt diesel før, kan ingenting om det...

Skrevet

EGR ventilen skal bare renses, da den kan miste sin funksjon når den blir full av koks. Men siden din bil er kjørt så lite trenger du ikke å tenke på den enda (tror jeg).

Siden du har så ny bil ville jeg tatt alt av servicer (oljeskift/inspeksjon) på et merkeverksted, de sørger for at du får rett olje på bilen din.

BMW i Tromsø bruker kun castrol sin olje. Denne er vertfall longlifebasert (tror det heter noe som BMW L04 eller noe lignende). Er hvertfall en 0-30 olje :)

Skrevet

Bilen er nettopp kommet fra BMW Tyskland og er en premium selectionbil og er nettopp hatt full service, regner med at alt slikt er i orden en stund nå da.

Skrevet
Da tror jeg ikke du har noe å bekymre deg over ;) Bare sørg for å følge serviceintervallene du, så tror jeg alt skal gå bra :)

Er det forskjell på intervallene på denne bilen, varierer det med hvordan den blir kjørt? Så i displayet når jeg starter at det står: "oilservice 28300km". Det virket da lenge....??

Skrevet

Vet ikke om oljeservicen endrer seg etter kjørestil, men jeg blir konsekvent å bytte olje hvert år om sommeren slik at det er frisk olje på motoren når lange varme sommerdager melder sitt innpass.

Skrevet
Vet ikke om oljeservicen endrer seg etter kjørestil, men jeg blir konsekvent å bytte olje hvert år om sommeren slik at det er frisk olje på motoren når lange varme sommerdager melder sitt innpass.

Men på min gamle bensin byttet jeg hver 10 000km, går diesel lenger på hvert oljeskift?

Skrevet
BMW kjører jo på denne såkalte longlifen, som i følge BMW skal holde i 30 000 km.

Jeg vil anbefale at du heller kjøper en vesentlig billigere olje og skifter oljen oftere (15-20000 Km)... dog må oljen ha den samme viskositeten og egenskaper. Bilprodusentene bruker lange intervaller som et salgsargument iom. at mange umdiddelbart kun ser på de faste totalkostnadene som viktige, men det er som kjent de variable kostnadene som kan gi store negative overraskelser. Motorolje er ferskvare og selvom den i dag kan lages til å holde lenge er det best for motoren at den ikke brukes i maksimalt antall kilometer. Ergo bør man etter min mening heller skifte olje med kortere intervaller med en billigere olje iom. at totalkostnaden blir mer eller mindre den samme... og samtidig får motoren en "ferskere" olje med alt hva det innebærer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...