Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk problemer med navigasjonen etter bilen gikk tom for strøm. Layouten ble helt anderledes og navigasjonen viser ikke lenger på sjermen. Hva kan dette være? må jeg inn for å programere den om til ny versjon? har skandinavia cden... Dette er dvd navi som står i 02modell e46 16*9 sjerm..

På forhånd takk :)

Skrevet

Når du sier at layouten er forskjellig mener du da i hele kjørekomputer"greia" på hovedskjermen? For navi'en vil kunne bytte rundt på det der.. uten navi faller du tilbake til "next best thing" som gjerne har mye kjipere grensesnitt.

Virker ikke som navien din starter opp skikkelig om det er tilfellet.. popp den ut bak og forsøk å ta ut kabelne og inn igjen for å se om den i det hele tatt begynner å "leve" ?

Worst case må vel bmw inn å kode den inn igjen men rart om det bare skal ha fallt ut.

Skrevet

Ja, stemmer, mye kjipere grensesnitt, sjermen har en stygg blåfarge, samme som den gode gamle blåsjermen til windows, huff.. PLUSS at hele fuckings navigasjonen har falt ut...Det står ikke navi i menyen. hjelper ikke å hverken sette inn orginalcden eller skandinavia cden.... men skal prøve det du sier, hvis jeg klarer å få ut enheten da... hehe

Edit. Computer, tv og radio/cd veksler er der, men som sagt, mye kjipere menyer osv....

• 3 months later...
Skrevet
Ja, stemmer, mye kjipere grensesnitt, sjermen har en stygg blåfarge, samme som den gode gamle blåsjermen til windows, huff.. PLUSS at hele fuckings navigasjonen har falt ut...Det står ikke navi i menyen. hjelper ikke å hverken sette inn orginalcden eller skandinavia cden.... men skal prøve det du sier, hvis jeg klarer å få ut enheten da... hehe

Edit. Computer, tv og radio/cd veksler er der, men som sagt, mye kjipere menyer osv....

Har samme problemet på min e39, irriterende!!
Skrevet

Ser ut som om video-modulen har tatt over bildesignalet.

Den skal gjøre det dersom det ikke er navi-modul tilkoblet, og en feil med en av modulene/kontaktfeil/ledningsbrudd kan sikkert gi utløp i dette.

Har navi-modulen spenning?

En diagnose vil nok hjelpe på hær..

Skrevet

Jeg har samme problem (skal fikse det etterhvert, har bare ikke brydd meg om det enda) etter at jeg forsøkte å innstallere ny programvare til navien som jeg lasta ned fra nettet. Da den ikke funket, så ble programvaren slettet, og cdn fra navi-enheten vil ikke ut igjen. Derfor har jeg dette blå bildet som du har.

Hvis du skal prøve er å ta ut dvd-spilleren bak og ta ut kontakten, og plugge den i igjen, så trenger du to stk "nøkler" som egentlig er en slags ståltråd bøyd i u-form med tagger i endene. Disse stikker man inn i hullene i fronten på enheten, og klemmes sammen som "pølseklype" og pga disse taggene så følger hovedenheten med når du drar den ut.

Det er på en måte klips inni der som låses opp når du stikker noe inn i der. Du kan sikkert klare å gjøre dette ved å bruke litt tykk ståltråd eller spikere, men da må du kanskje lirke ut enheten med hendene. Kan hende den sitter litt hardt fast i ramma.

Vet ikke om dette var forståelig.

Skrevet
Lysdiodene som viser om CD-plata står inne/ute virker iallefall.

Tar den imot plater, og kommer de ut ved bruk av eject knappen?

Som nevnt over kan det være en ide å få koblet navien fra og til igjen.

Jeg regner med det er en mk3 du har, å da er det svært viktig at enheten har gått i dvale før spenningen fra den fjernes.

Det er en kjent sak at disse dør på seg dersom spenningen fjernes mens navien arbeider.

Likeså må ofte bilen få gå i dvale etter en ny enhet er montert for å oppfatte denne. Dvs ta nøkkel ut av tenningslås, evt. låse bilen og la den stå urørt i 2(?)min.

Skrevet
Ørjan: Så det betyr at man trenger en ny enhet hvis man har kobla ut strømmen mens den prøver å lese plata f.eks?

I verste fall....(dersom dette resulterte i en død navi)

Dersom saken er at enheten virker død og ikke vil ut med plata har jeg lest både i teknisk dokumentasjon og på diverse fora at det er mulig å tvangskjøre enheten på en eller annen måte.

Husker jeg ikke mye feil var det å holde inne eject-knappen leeenge helt til plata kom ut for så å forsøke å flashe-navien med ny firmware med en cd som inneholder navi-programvare.

Med forbehold, dette er skrevet fritt etter hukommelsen med ett par tomme pils i nærheten... :lol:

Skrevet

Joda, det stemmer nok det... Jeg har prøvd dette, men fikk ikke installert ny programvare med ny cd jeg brente fra nettet, så har ikke fått somlet meg til å prøve mer enda.. Jeg måtte imidlertid ta av dekslet, og skru på et tannhjul for å få ut cdn manuelt. (Kreves et lite "spesialskrujern" for å løsne på den motoren som driver dette tannhulet, for å komme til).

Skrevet
Lysdiodene som viser om CD-plata står inne/ute virker iallefall.

Tar den imot plater, og kommer de ut ved bruk av eject knappen?

2(?)min.

Ja ejectknappen virker som den skal og platene kommer raskt inn og ut.

Har prøvd følgende: Tok ut cd'n, skrudde av -polen på batteriet, plukket ut navienheten, koblet den fra, koblet den til, satte på -polen på batteriet, satte inn cd'n, konstaterte at tilstanden var fortsatt uendret:(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...