Gå til innhold

Vurderer kjøp av E36


dingo84
 Share

Anbefalte innlegg

Tenker litt på å skaffe en original ca 93 modell til max 30.000 kr

Den må ikke være noe feil med (smådetaljer greit). Kansje eid av et eldre par. For jeg vil være meget forsiktig når det gjelder kjøp av BMW igjen. Har hatt fire E30 med mer eller mindre hell, og vil ha bruksbil som jeg kan stole på nå.

Har lyst på 318i, siden den er en firer og ikke bruker spesielt mye bensin.

Har lyst til å pynte bilen opp litt selvfølgelig... originalt er kjedelig :)

Men det blir ikke no mer en M optik isåfall. Liker å dille litt selv, men hater å overdrive.

Hva bør jeg se etter.. og hvor langt burde burde bilen ha gått for å være sikker på at utbytte av slitedeler og service er alerede gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velkommen!

hmmmm... da må du ha sedan (4 dører)

sjekk for rust i hjulbuer, jekkfester, motorrom?, servicehefte, slitedeler som har blitt byttet, tikking (alle 4ere i bmw tikker, men noen mer enn andre), jekk bilen opp, se etter diversesmåfeil... hmmm... men en 93 mod 1.8 til ca 30 har nok godt ett stykke, med mindre du klarer å lure et eldre ektepar :lol:

over 220 så må mye ha vært byttet... m optikk er "nesten" ikke verdt å koste på en så "billig" bil... men fint blir det ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke lure noen, kjøpte selv en slik bil, dønn strøken til 30k for flere år siden. Hadde da gått 226k km. Har nå gått langt over 300k km. Tikker som et uvær, ja, men det gjør stort sett alle!

Var ingen rust eller skjønnhetsfeil på den. Siden da har jeg kun trengt å byttet startmotoren og et par foringer til støtdemperne bak! (ser bort fra normale slitedeler selvfølgelig). Sørg som sagt over her for at serviceheftet er jevnlig skrevet i. Rust i hjulbuene, på bagasjeluka og i kanalene kan være greit å se etter. Og M40 motoren er ikke noe BMW er særlig stolt av selv... Ville sett etter en bil nyere enn 94´

Sjekk gjerne også om instrumentpanelet har vært byttet. Det er desverre meget enkelt å jukse km stand på disse bilene. Slikt kan man enkelt se på interiøret, om km stand virker overraskende lav.

Det er mine erfaringer, lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 91 318i med m40 som nesten ikke tikker.. 315 på telleren men motor har vist blitt byttet ifølge tidligere eier. Skulle nesten tro det siden tikkingen ikke er værre, men til 30 kan du kanskje finne en 320 men muligens er den litt sliten.

Og til det med m-optikk på en 318 er ikke nødvendig på en så gammel bil da man kanskje bruker 15k på settet og 10k på å lakere så er det 25k i minus på en bil som er verdt 30k og kanskje du får solgt den får 35k så et tap på 20k det er litt dumt med mindre du planlegger å ha bilen i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  ///Mysild skrev:
ja vel? det jeg mente er at, hvis man kjøper m optikk og lakker dette for en 15k, så får man ikke de pengene tilbake ved et salg... seff, bilen er kanskje steget 10-15 k i verdi, men man tjener ikke på å selge den med det på...

Til dels enig med deg der.

Men, disse pengene får man ikke igjen uansett hvilken motor det står i bilen? Desverre tror noen det.

Og om trådstarter har lyst å ettermontere M-tech, må han da få lov til det.

Jeg syns så absolutt at en E36 blir mye penere med M-tech, fullstendig uavhengig av motor :? At man taper penger på det, sier seg jo selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Torbjørn H skrev:

Men, disse pengene får man ikke igjen uansett hvilken motor det står i bilen? Desverre tror noen det.

joa, en 325 coupe med mye utstyr og med grå fangere, kan tjene mye på dette... men en 318 sedan er ikke den bilen som stiger i pris akkurat :-P

men da er vi enige ;-) var det jeg hentydet til...

seff er m-tech penest... er jo en grunn til at JEG har komplett m3 utvendig da ;-) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nå kostet på bilen litt slik at den såg ut slik jeg ville ha den, selv om det evt ikke hadde noe for seg i forbindelse med evt videresalg..

Med mindre man kjøper en bil bare for å ha en bil å kjøre på butikken med.. Men da er det jo ikke så nøye å kjøpe bmw i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  ///Mysild skrev:
ja vel? det jeg mente er at, hvis man kjøper m optikk og lakker dette for en 15k, så får man ikke de pengene tilbake ved et salg... seff, bilen er kanskje steget 10-15 k i verdi, men man tjener ikke på å selge den med det på...

Uansett får man ikke penger tilbake for at man har satt på M-pakke, om det er en 96 eller en 92 modell BMW ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe :)

Det er verdt å påkoste for min egen del. Kommer til å ha bilen noen år.. Tar ikke akuratt opp lån for å kjøpe styling og lakkere. Penger taper man uansett, er vandt til det.

Har nå en Galant av typen som faktisk har samme designer som designet noe BMW... Var en kamerat som hevda dette. Bilen har 136 hk, feilhjulsdrift, og er helt grei.. Men syns ikke den er gøy nok. Orker ikke ha 100k i gjeld på en bil jeg er lei av :P Så derfor vurderer jeg kontantkjøp av en billigere bil. BMW er jo noe man ikke blir lei av med en gang :)

Fire dører ja, dette skal bli bruksbilen. Så fire dører er jo greit.. Selv om coupe'n er myyye finere. Kommer til å ha et leketøy vedsiden av senere, så hvor sprek er ikke så nøye denne gangen. Sålenge den klarer å dra en henger med litt flyttelass.

Trodde M43 motoren kom sent i 93 ? hvordan kan man sjekke dette i VIN nr ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...