Gå til innhold

NM vs HK i akselerasjon update V2.0

Anbefalte innlegg

Skrevet

skal vi fortsette diskusjonen på dette?

biler med mye nm på lave rpm er giret slik at man ikke trenger å skifte gir så tidlig som på bilerm ed lavere nm ved lavt rpm :)

så om en V12 motor hadde hatt normal giring sånn som på en M5 så ville den gått omtrent like bra fra 0 til 100km.t tross mere vekt!

BMW 850iA vs BMW M5 E34 :

man kan bruke differensialen fra en M5 på en 850iA bare ved å skifte ut en liten del på diff huset, da endrer man giringen slik at man må gire 2 ganger før 100 km.t (normalt på 850iA er at man ikke girer før 100 km.t).

dette gjør at bilen drar 0 til 100 km.t på ca 5 sekunder :)

• Svar 117
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

feil, var ikke det jeg sa..

en bil med lang flat momentskurve kan trekke bilen fortere opp i hastighet pga lengere opperasjonstid pr gir..

en motor med topp på nm ved høyt turtall er avhengig av å ligge på maks turtall for å kunne dra bilen fort opp, krever også hurtigere skift av gir og flere gir!

Skrevet

feil tankegang du har da :P

man endrer jo ikke turtallet men momentet på bakhjulene ;) hehe

Skrevet

Ja du bruker mindre tid på å komme til det optimale rpm hvor det er best kombinasjon HK og NM. eller er jeg litt på jordet nå? Så da burde vel en kort giret utveksling være best?

Skrevet
Hvorfor kreves det da en giring mer?

det skjønner du vel?

når du girer ned ved hjelp av M5 diff så øker man momentet på bahjulet drastisk, dette fører til at en 850iA har drag som et beist fra 1500 rpm og opp til maks turtall fremfor en M5 som er avhengig av atskillig høyere turtall!!

momentet er j det som bestemmer alt, ikke hk ! antall hk sier deg bare om hvor mye nm du kan få tut av motoren når motoren har et turtall der drivstoffblandingen har best utnyttelsesfaktor (høyest nytteverdi)..

Skrevet
Hihi.

Du kødder, ikke sant? :lol:

hva er det du ikke forstår her ? :)

moment endrer du jo også med girene..

selv om du har full effekt ved 7000 rpm så hjelper det lite om du forsøker å starte i 3 gir kontra 1 gir.. momentet synker jo høyere gir, det skjønner du vel?

så når man endrer differensial til en med annen utveksling slik jeg tok i eksemplet mitt så økes momentet på bakhjulene drastisk..

jeg syns det er morsomt å forklare n00bs ting de ikke forstår hehe :D litt overlegent gjort men morro å se de latterlige innleggene som kommer.. derfor så starta jeg denne på nytt!

Skrevet
så når man endrer differensial til en med annen utveksling slik jeg tok i eksemplet mitt så økes momentet på bakhjulene drastisk..

Jepp, men vet du om noe annet som har økt også?

jeg syns det er morsomt å forklare n00bs ting de ikke forstår hehe litt overlegent gjort men morro å se de latterlige innleggene som kommer..

:roll::lol:

Skrevet

jeg syns det er morsomt å forklare n00bs ting de ikke forstår hehe litt overlegent gjort men morro å se de latterlige innleggene som kommer..

Rounds per minutte.... rpm... turtall... omdreining per minutt.... :idea::shock:

Skrevet

herregud for noen fjolls.. haha turtallet skal du ikke bry deg noe om, hastigheten derimot .. jisezz jeg ler meg ihjel av deg ass.. du kan jo ingenting ! men morsomt lell..

turtallet på motoren påvirkes ikke for turtallet er en faktor som kun sier hvor stort spenn du har å jobbe med (eks fra 1500 rpm til 6000 rpm eller fra 3500 rpm til 7000 rpm) .. hastigheten påvirkes ved endring av utveksling ja, men det er pågrunn av den økte momenten ;P hehe

n00bs...

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...