jojr Skrevet August 29, 2008 Skrevet August 29, 2008 Er det vanlig at kassen girer ned sånn at den bremser opp når du slipper gassen
ingard Skrevet August 29, 2008 Skrevet August 29, 2008 Hvis den er i sport ja. Ellers skal den vel bare slappe av til du trår på gassen igjen.
jojr Skrevet August 29, 2008 Forfatter Skrevet August 29, 2008 Det er en triptronic kasse, og den girer ned når jeg trykker svakt på bremsen mot en sving feks, slik at girkassen da bremser opp mer en bremsene faktisk.
Odd-M Skrevet August 29, 2008 Skrevet August 29, 2008 Automatkassen i E39 tilpasser seg brukeren, såkalt inteligent. Jeg har også opplevd sånne tics. Det hjelper å ta batteripolen av en times tid for å nulle ut minnet på kassa.
ingard Skrevet August 29, 2008 Skrevet August 29, 2008 På E34 ja. Husk at E39 er en helt annen bil. Du synes ikke det er litt merkelig at bilen bremser når du slipper gassen? Det kan da ikke være veldig drivstoffvennlig. Har kjørt e39 automat, og opplevde ikke dette. Men det er sikkert mulig Edit: Ja, når du bremser, kan jeg forstå det. Men ikke på flat mark bare ved å slippe gassen.
Odd-M Skrevet August 29, 2008 Skrevet August 29, 2008 Min E39 legger inn et lavere gir når farten øker og jeg ikke holder inne gassen. Motorbrems i nedoverbakker ganske enkelt. Min har av og til lagt til seg tics som f.eks å ikke gire ned til førstegir i lyskryss og heller ta løs i andregiret. Ved nullstilling forsvinner det. En annen ting er at det ser ut til at den med økt kjørelengde holder lengre og lengre på lock-up i femtegiret. Det passer meg og mitt kjøremønster fint. EDIT: grov skriveleif
jojr Skrevet August 29, 2008 Forfatter Skrevet August 29, 2008 Hva mener du med nullstilling:)?? Lock up i femtegiret. Litt på ute på isen her med atomatkasser
Odd-M Skrevet August 29, 2008 Skrevet August 29, 2008 Ta av batteripolen for å nullstille. Mange hevder 20 min er nok. Jeg har brukt en time eller over natta. Med lock-up merker du at girkassen "låser" motoren til et gitt turtall og at den ikke slurer. Oppfører seg på en måte som en vanlig manuell kasse. I Drive holder min på lockup uansett over 90 km/t, dvs ca 1500 rpm i femtegiret og noe over 2000 rpm i fjerdegiret.
Gjest Skrevet August 29, 2008 Skrevet August 29, 2008 Ta av batteripolen for å nullstille. Mange hevder 20 min er nok. Jeg har brukt en time eller over natta.Med lock-up merker du at girkassen "låser" motoren til et gitt turtall og at den ikke slurer. Oppfører seg på en måte som en vanlig manuell kasse. I Drive holder min på lockup uansett over 90 km/t, dvs ca 1500 rpm i femtegiret og noe over 2000 rpm i fjerdegiret. ok at du nuller ut adapteringa av kassa men dette er bare dumt å gjøre! for kassa vil følge brukeren hele tiden.. å adaptere en kasse som er nullet ut krever littt kunskaper for at den ikke girer helt unormalt de første 500 km..
Odd-M Skrevet August 29, 2008 Skrevet August 29, 2008 Som sagt har jeg vært plaget med at den ikke girer ned i første i lyskryss. Dette har muligens en sammenheng med at jeg av og til glemmer å gire ned i første når jeg har brukt steptronicen. Ved nullstilling har dette forsvunnet og jeg har ikke merket noe til manglende kunnskap.
TheBirg Skrevet August 29, 2008 Skrevet August 29, 2008 Min E39 girer også ned, vel og merke i nedoverbakke. Ikke helt av seg selv, men om jeg holder bremsen lett inne for å holde hastighet konstant. og da er det bare å slippe gass og brems, så passer den på seg selv inntil jeg gir gass igjen. Så som nevnt, fin motorbrems.
Gjest Skrevet August 29, 2008 Skrevet August 29, 2008 Som sagt har jeg vært plaget med at den ikke girer ned i første i lyskryss. Dette har muligens en sammenheng med at jeg av og til glemmer å gire ned i første når jeg har brukt steptronicen. Ved nullstilling har dette forsvunnet og jeg har ikke merket noe til manglende kunnskap. dette er ikke et problem, den skal normalt ikke gire ned til 1 gir ved start i lyskryss. kommer an på hvor mye moment du vektlegger kasse ved gasspådrag. men setter du den i S (sport) så skal den gire ned i 1 gir ved stopp (i lyskryss) når man ruller i nedoverbakke så skal kassa normalt ikke gire ned når du slipper opp gassen. men hvis du aktiverer bremselyset ved svakt trykk på bremsepedalen så vil kassa registere om hastigheten øker eller minsker. øker den så vil kassa gire ned automatisk..
Odd-M Skrevet August 29, 2008 Skrevet August 29, 2008 Mulig den kun girer ned etter at jeg tøtsjer bremselyset. Ble litt usikker nå. Bruker normalt steptronicen og legger inn lavere gir selv ved behov...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå