Gå til innhold

Atomatkassen girer ned litt mye ved trilling E-39 523i

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en triptronic kasse, og den girer ned når jeg trykker svakt på bremsen mot en sving feks, slik at girkassen da bremser opp mer en bremsene faktisk.

Skrevet

Automatkassen i E39 tilpasser seg brukeren, såkalt inteligent. Jeg har også opplevd sånne tics. Det hjelper å ta batteripolen av en times tid for å nulle ut minnet på kassa.

Skrevet
På E34 ja. Husk at E39 er en helt annen bil.

Du synes ikke det er litt merkelig at bilen bremser når du slipper gassen? Det kan da ikke være veldig drivstoffvennlig. Har kjørt e39 automat, og opplevde ikke dette.

Men det er sikkert mulig :?

Edit: Ja, når du bremser, kan jeg forstå det. Men ikke på flat mark bare ved å slippe gassen.

Skrevet

Min E39 legger inn et lavere gir når farten øker og jeg ikke holder inne gassen. Motorbrems i nedoverbakker ganske enkelt.

Min har av og til lagt til seg tics som f.eks å ikke gire ned til førstegir i lyskryss og heller ta løs i andregiret. Ved nullstilling forsvinner det.

En annen ting er at det ser ut til at den med økt kjørelengde holder lengre og lengre på lock-up i femtegiret. Det passer meg og mitt kjøremønster fint.

EDIT: grov skriveleif

Skrevet

Hva mener du med nullstilling:)??

Lock up i femtegiret.

Litt på ute på isen her med atomatkasser

Skrevet

Ta av batteripolen for å nullstille. Mange hevder 20 min er nok. Jeg har brukt en time eller over natta.

Med lock-up merker du at girkassen "låser" motoren til et gitt turtall og at den ikke slurer. Oppfører seg på en måte som en vanlig manuell kasse. I Drive holder min på lockup uansett over 90 km/t, dvs ca 1500 rpm i femtegiret og noe over 2000 rpm i fjerdegiret.

Skrevet
Ta av batteripolen for å nullstille. Mange hevder 20 min er nok. Jeg har brukt en time eller over natta.

Med lock-up merker du at girkassen "låser" motoren til et gitt turtall og at den ikke slurer. Oppfører seg på en måte som en vanlig manuell kasse. I Drive holder min på lockup uansett over 90 km/t, dvs ca 1500 rpm i femtegiret og noe over 2000 rpm i fjerdegiret.

ok at du nuller ut adapteringa av kassa men dette er bare dumt å gjøre! for kassa vil følge brukeren hele tiden.. å adaptere en kasse som er nullet ut krever littt kunskaper for at den ikke girer helt unormalt de første 500 km..

Skrevet

Som sagt har jeg vært plaget med at den ikke girer ned i første i lyskryss. Dette har muligens en sammenheng med at jeg av og til glemmer å gire ned i første når jeg har brukt steptronicen. Ved nullstilling har dette forsvunnet og jeg har ikke merket noe til manglende kunnskap.

Skrevet

Min E39 girer også ned, vel og merke i nedoverbakke.

Ikke helt av seg selv, men om jeg holder bremsen lett inne for å holde hastighet konstant. og da er det bare å slippe gass og brems, så passer den på seg selv inntil jeg gir gass igjen.

Så som nevnt, fin motorbrems.

Skrevet
Som sagt har jeg vært plaget med at den ikke girer ned i første i lyskryss. Dette har muligens en sammenheng med at jeg av og til glemmer å gire ned i første når jeg har brukt steptronicen. Ved nullstilling har dette forsvunnet og jeg har ikke merket noe til manglende kunnskap.

dette er ikke et problem, den skal normalt ikke gire ned til 1 gir ved start i lyskryss. kommer an på hvor mye moment du vektlegger kasse ved gasspådrag. men setter du den i S (sport) så skal den gire ned i 1 gir ved stopp (i lyskryss)

når man ruller i nedoverbakke så skal kassa normalt ikke gire ned når du slipper opp gassen. men hvis du aktiverer bremselyset ved svakt trykk på bremsepedalen så vil kassa registere om hastigheten øker eller minsker. øker den så vil kassa gire ned automatisk..

Skrevet

Mulig den kun girer ned etter at jeg tøtsjer bremselyset. Ble litt usikker nå. Bruker normalt steptronicen og legger inn lavere gir selv ved behov...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...