Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt at folk sier at det er lov å trimme bilen 10%, uten at man må gi besjed til biltilsynet og at man kan gi besjed til de og få det nye antallet hk skrevet inn i vognkortet.

Er inne på tanken om å montere turbo, og da er spørsmålet om dette er mulig å gjøre, og sette trykket på det laveste. slik at når den vises så er det ikke mer effektøkning enn 10%. Min bil er 96 mod, registert i 95, men den er importert fra tyskland i 2004. Har dette noe å si?

Hva er riktig?

Skrevet

Jeg har også hørt noe slikt en gang. Men hvis du isåfall får det til, så blir nok wastegaten el en form for ladetrykksregulater plombert slik at biltilsynet kan se om du har tuklet med det i etterkant. Regner med at du er ute etter mer enn 15hk :lol:

Så da blir det jo plutselig like ulovlig som å kjøre uten godkjenning, men gjerne lettere på eukontroller og slikt. Men slikt er nok mulig å ordne uten at noe er godkjent også.. :roll:

Skrevet

Det er snakkom 15% som slingringsmon rett og slett pga nøyaktigheten til rullene de bruker/brukte.

Nå har dog BT skaffet seg dynapack ruller så hvorvidt denne "etablerte sannheten" om 15% forblir er et annet spørsmål.

Det er forøvrig ikke lov å trimme 15%, det er kun snakk om at 15% er slingringsmonnet på utstyret slik at du kan ha inntil 15% mer effekt enn vognkortet tilsier før de anser det som trimming.

Når det gjelder turbo, se paragrafen over. Det er ikke lov å trimme 15%. Så kan du ta dine egne konklusjoner ;).

Skrevet

ok, forstår at dette er dødfødt da. Snakket med en som byttet motor til en med turbo, og fikk det godkjent i vognkortet da hk ikke var mer en 10% økning. han hadde da skrudd trykket i bunn og skrudde det opp igjen etterpå.

Er det noen bensiner bmw som er levert med turbo, av tidligere modeller?

Skrevet
Min bil er 96 mod, registert i 95, men den er importert fra tyskland i 2004. Har dette noe å si?

Hvis du skal godkjenne den med økt effekt så må du betale en Hk avgift siden bilen ikke har vært i Norge i 10år.

Skrevet

10 % er såpass lite at ved spesielle tilfeller vil motoren din yte nettopp 10% mindre, og kanskje 10% mer ved gitte forhold. Så det hadde jeg ikke brydd meg særlig om.

Montering av turbo derimot, er ulovlig, da endrer du såpass mye i motorkonstruksjonen (fremfor alt setter på ekstra vekt), at det blir klassifisert som oppbyggning/ombygging.

Jeg har spurt om nettopp dette. Har du skikkelig uflaks kan du få problemer hvis du har montert et luftfilter som ikke er i tråd med det orginale..

Før var det lov å trimme inntil 15% og få det godkjent uten noe videre krangel. Men ikke idag..

Skrevet
Er det noen bensiner bmw som er levert med turbo, av tidligere modeller?

E23 745 og 2002 Turbo :D

Men sjansen for å få godkjent M50 med turbo er 100% mer sannsynlig enn at du får godkjent en av de motorene.. :stupid: hehe..

Skrevet
ville jo ikke satt den i min bil, men hat den som "lekebil" :D

Tror kanskje en e30 325 el en annen gøy motor er lettere å få tak i og billigere..

745i blir jo en litt stor bil og da med automat, går sikkert greit, men kan vel ikke kalles en lekebil :P

2002 Turbo har jeg tilgode og se til salgs, iallefall til en ok pris..

Skrevet

Har desverre lite opplysninger rundt dette, men var en som fant ut det i forbindelse med en godkjennelse som ble gjort i kr.sund og dette ble vistnok bekreftet av bmw også. Fikk denne informasjonen fra Helge på biltilsynet, men greia er at om man skal ha en 325 og ettermontere turbo på den så må den bruke samme motorstyring som IX'en osv.

Du Kenneth kan jo bare dra og prate med Helge selv!

Skrevet
Har desverre lite opplysninger rundt dette, men var en som fant ut det i forbindelse med en godkjennelse som ble gjort i kr.sund og dette ble vistnok bekreftet av bmw også. Fikk denne informasjonen fra Helge på biltilsynet, men greia er at om man skal ha en 325 og ettermontere turbo på den så må den bruke samme motorstyring som IX'en osv.

Du Kenneth kan jo bare dra og prate med Helge selv!

samme motorstyring på ix og vanlig, du får bmw e30 s3t orginal,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...