Gå til innhold

E34 550TTi V12


E36Cab1
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 794
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Enig med kristov her.Tror dette blir ett stort problem. Bt sier alltid att du må henvende deg til bmw. For bt vet at bmw ikke gjir ut papirer på noe. Vet om en som skulle gokjenne en e30 320 til 325, til og med på en så enkel ombygging ville ikke bmw gji ut papirer på. Vil tru att tuv er eneste løsning her. Men bt er ikke nødt til og gokjenne da heller desverre. Men lykke til. :D

Eh? beklager for off topic, MEN altså, en 320 forblir en 320, men du får helt nederst på vognkortet att den er godkjendt med 2.5 bmw motor med dei og dei bremsa fjørbein osv... skjønner ?

Slik er det ikke i mitt vognkort.

Bilen min var originalt en 735, som nå er ombygget til 745.

Det står 745iA under modellbetegnelsen i vognkortet i tillegg til at det står "dokumentert ombygget til 745iA" i det feltet nederst på vognkortet.

I samme slengen har de likegodt fjernet den linjen hvor det står hvor mye motoreffekt bilen har eller har lov til å ha. :P

Er dette noe jeg kan dra nytte av, ved f.eks trimming uten ekstra godkjenning..?

i vognkortet jeg hadde i 745en sto det godkjent ombygget til bmw 745. og effekta sto det 186kw men forsikringa var 728i. sto det på fram siden av vogn kortet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, allerede nok OT egentlig, MEN:

Har du en 320 som du bygger om till 325 og godkjenner, så eier du følgende:

- En BMW 320 som er godkjent ombygget til 325.

Ettersom modellen fortsatt er 320, skal den omrigeristreres v/ eierskifte, forsikres osv, SOM en 320.

Firkanta regler her i Norge, men for en gangs skyld så går de imot staten og forsikringsselskaper, men til fordel for bileierne.

såh sånn va dæ mæ dæn sagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe greit med litt OT,gjelder jo godkjenning og ombygging osv.

Er det ventilfresing du har utført eller ? Porting og topping i samme slengen eller?'

God bedring hvertfall..

Thank u!

Lurte på å porte lett,men pga ryggen blir ikke det gjort,slitsomt nok å gjøre alt det andre.. :cry:

Har fresa ventilseta sjøl med Neway freser,og var til Bergen for 2 dager siden og glassblåste samt slipte ventilene(fikk låne en maskin til dette). Eine innsugsventilen var litt bøygd så den må eg bestille ny.

Så nå er planen å montere toppene sammen og montere de på blokka. Så kan eg begynne å prøvemontere den i bilen :D

Ser fram til å få motoren komplett sammen igjen og montert i bilen 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært mangen forespørsler på hva eg og BT har diskutert,og som sagt tidligere har eg kun fått MIDLERTIDIG tillatelse til å bygge ettersom det fortsatt er mangen løse tråder.

Er i diskusjon med De angående turbostørrelser,ladetrykk,effekt samt avgassmåling mht org motorstyring.

Så her er et utdrag av noe eg har fått.

Dette er kun til info,så vennligst IKKE kopier dette og bruk det offisielt da min publisering av et privat skriv kan kansje slå tilbake mot meg og mitt bygg.

Det som er viktig er reglene og krava de stiller i dette kravet,så har dere en pekepinn på hva som kreves.

" Saken er foreløping kommentert av personell i Vegvesenet.

Dette er kun foreløpige kommentarar utifrå drøftingar til søknaden om motorbytte.

Endelig svar på søknaden vil snart bli gitt.

Mvh

Xxxxx Xxxxxxxxxxxx "

Hei!

Beklager noe sent svar, ferie og mye å gjøre..........

For at dere skal kunne godkjenne denne ombyggingen er det slik jeg ser det flere momenter som må klargjøres:

Denne bilen er registrert første gang etter 1.1.1989 og har dermed strenge avgass krav(katalysator kravet). Når bilen bygges om med en motor og denne ombygges med turbo og intercooler er det naturlig å anta at avgassene forandrer seg, og ny måling må være utført i henhold til kravet. En slik måling kan bare utføres ved en såkalt syklus test ved et akreditert laboratorium i EU, se vedlagte link:

http://ec.europa.eu/enterprise/automoti ... rvices.htm

Dersom en slik godkjent måling skulle vise at bilen ikke tilfredstiller de strenge kriterier som foreligger, kan ombyggingen heller ikke godkjennes.

Jeg kan ikke se at denne motoren har noen oppgitt effekt med måling, det synes noe lavt med 340 hk med turbo og intercooler på denne motoren som det her søkes om, en troverdig effektmåling bør forlanges, og hvilket ladetrykk det da er målt ved(Bør nok ikke være ved lavere trykk en 0,5, og være i forhold til den installasjon som er, dvs større dersom det monteres store turboladere).

Det bør fremlegges ny kjørestøymåling, denne kan foretas på et laboratorium som angitt i linken over, men vi har her også godtatt målinger utført av enkelte uavhengige testpersoner/steder her i landet. Så vidt jeg vet foretas slike tester av Veritas i Bergen, Sinus i Stavanger(51501250), Otto Kvilhaug i Stavanger(51541575/90955937), det har vært forvaltningspraksis å godta attester fra disse.

Når det gjelder vektproblematikken er det viktig å være nøye. Bilen må etter ombygging ha nok nyttelast, både totalt og på hver enkelt aksel til egenvekt(full drivstofftank) + antal sitteplasser x 75 kg. Bare unntaksvis godtas reduksjon av sitteplasser ref sveissak 2005004660-010. Vi har hatt saker hvor vi har godtatt redusksjon av 1 sitteplass i baksete når dette stemmer med vektfordeling over akselene, dersom det skal reduseres med flere sitteplasser, må en vurdere om en skal tillate slik ombygging, eventuelt kreve seter fjernet. Vær spesielt oppmerksom i dette tilfellet da det monteres inn tyngre motor fremme og det må være nok nyttelast igjen til fører og passasjer i tillegg på foraksel (ca 1/2 parten av vekten til fører og passasjer fordeler seg forover på en slik bil).

At karosseriet har tilsvarende styrke som M5 må også dokumenteres tilfredstillende.

Når det gjelder bremser, gir, hjuloppheng, styring har det vært vanlig praksis å godta at dette attesteres som det er skissert i denne søknaden, med en attest fra merkeforhandler.

Det bør presiseres at en forutsetter tilfredstillende kjøreegenskaper etter ferdig ombygging, og at det må påregnes ombygginger dersom dette ikke er tilfelle.

Det har videre vært vanlig praksis å be om en redegjørelse for hvor deler kommer fra, da dette er biler/deler som er populære på tyverimarkedet.

Håper dette besvarer søknadens innhold, det er uansett distriktet som avgjør. Søknaden har ikke vært behandlet formelt i SFOOR, men er besvart av meg på bakgrunn av tidligere saker som har vært behandlet i SFOOR.

Med helsing

Xxxx Xxxxxx

Håper dette kan være til nytte :lecture:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den testen er meget dyr,og mangen vil jo få for høye verdier på en slik test og dermed ikke få det godkjent,alså penger ut vinduet...

Men er som sagt i debatt om bl.a dette.

Sitert fra min søknad:

".....som forklart i søknaden blir det brukt store turboer(A/R 0.94 på turbin og 0.70 på kompressor) men dette er hovedsakligt for å få ned mottrykket i eksos og dertil senke forbrenningsemperaturen/innsugstemperaturen pga sylindervolum. Viss ikke vil en få for høy NOx verdier i avgassen. Dette kan en måle med et vanlig avgass-måler bilverksteder har.Lambdaer og katalysatorer vil bli montert.

Kompressorene er matchet til fløden denne motoren har så en unngår "surge" og varmen forblir lavest mulig,over 70% effektivitet på max uttak.

Intern wastegate vil ikke klare å holde trykket langt nok nede til max 340Hk,derfor blir det brukt 2 stk eksterne wastegater på 50mm. En annen grunn er at interne wastegates lager turbulens i eksos rett etter turbin som igjen danner baktrykk og forstyrrer eksospulsene,så eksterne er som sagt veien å gå.

Som nevnt vil bilen bli testet i benk for å måle max effekt ved spesifisert ladetrykk. Vil ta kontakt med Dere før en slik måling så Dere kan komme med eventuelle innspill.

Mht avgassmåling så kjenner eg til dette med syklus-test osv,men tok dette for gitt at dette kun gjaldt de som bruker datasprut(uorg.motorstyring/selvprogrammert).

Ettersom eg kun skal bruke motorens orginale styre-enheter som har fabrikantens orginale bensin- og tennings-map så vil denne motoren ved hjelp av lambdasondene holdes innafor fabrikantens innstillinger. Et relativt lavt ladetrykk vil gi max 340Hk ettersom motoren har et såpass stort volum og 2 turboladere,og et slikt lavt ladetrykk vil ikke være større atmosfæriske endringer enn vanlig lavlands/høydedragsforhold i landet. Det som forandrer seg er densiteten til lufta,alså antall luftmolekyler.

Så teknisk sett vil varm luft(som turboen da gir) gi lav densitet,alså lite molekyler og dertil mager blanding.Sjøl med overtrykk vil kun luftmassemåleren registrere økt fløde,samme som med kald luft i lavlandet egentlig. Denne motoren har MAF sensorer(luftmassemåler),hadde den hatt MAP(trykkmåler) ville dette blitt feil for styre-enheten da denne ikke er beregnet for trykk over 1 atmosfære. Så oppsummert så teller MAF'en antall luftmolekyler som passerer varmetråden,og trykket er da uvesentlig for denne ettersom lufta vil ligge rundt 75-100grader celsius over utetemperastur som vil gi lav(tynn) densitet. Og blir blandinga for mager(risiko for høg NOx) vil lambdaen gi feitere blanding som gir normal forbrenning,samt regulere tenning alt ettersom.

Blir spennende å se om mine kalkuleringer blir tatt til vurdering,om det blir nei så vil den uansett bli bygget men da kun for bane.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du får ha lykke til! ;)

Hehe aner en viss undertone der ;)

Hehe, nei er oppriktig ment - har nettopp vært i "batalje" med BT selv men har heldigvis en så gammel bil at jeg slipper syklustesten. Derimot slipper man ikke tur til TÜV om man skal godkjenne noe som er utenfor serieproduserte biler. Og en slik tur ryker jo fort på 20 lapper - noe som kunne vært brukt på mer fornuftige ting (les: få bilen til å gå fortere) :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du får ha lykke til! ;)

Hehe aner en viss undertone der ;)

Hehe, nei er oppriktig ment - har nettopp vært i "batalje" med BT selv men har heldigvis en så gammel bil at jeg slipper syklustesten. Derimot slipper man ikke tur til TÜV om man skal godkjenne noe som er utenfor serieproduserte biler. Og en slik tur ryker jo fort på 20 lapper - noe som kunne vært brukt på mer fornuftige ting (les: få bilen til å gå fortere) :twisted:

I see...da veit du jo kor landet ligger ;) Skal holde meg positiv og samarbeidsvillig for å øke velviljen deres,men blir det svada de kommer med så kommer eg til å si ifra ;) Syklus test gidder eg ikke iallefall,blir for dyrt og omfattende.

Fikk du ditt godkjent da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du får ha lykke til! ;)

Hehe aner en viss undertone der ;)

Hehe, nei er oppriktig ment - har nettopp vært i "batalje" med BT selv men har heldigvis en så gammel bil at jeg slipper syklustesten. Derimot slipper man ikke tur til TÜV om man skal godkjenne noe som er utenfor serieproduserte biler. Og en slik tur ryker jo fort på 20 lapper - noe som kunne vært brukt på mer fornuftige ting (les: få bilen til å gå fortere) :twisted:

I see...da veit du jo kor landet ligger ;) Skal holde meg positiv og samarbeidsvillig for å øke velviljen deres,men blir det svada de kommer med så kommer eg til å si ifra ;) Syklus test gidder eg ikke iallefall,blir for dyrt og omfattende.

Fikk du ditt godkjent da?

Ikke enda - vi får se om det lar seg fysisk og økonomisk gjøre å etterkomme kravene deres. Enkelte dager har jeg i alle fall mest lyst til å drite i hele godkjenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...