Gå til innhold

E34 550TTi V12


E36Cab1
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 794
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jepp,litt meir givende å kunne få skilt på denne lovligt. Men blir jo hovedsakligt bygget som banebil med "nøktern" innredning og den komforten det medfører.

gratulerer! mye kjekkere når man slipper å bekymre seg. fikk akkurat et kjekt dokument fra statensvegvesen jeg også..det kom innimellom alle årsavgiftene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp,litt meir givende å kunne få skilt på denne lovligt. Men blir jo hovedsakligt bygget som banebil med "nøktern" innredning og den komforten det medfører.

gratulerer! mye kjekkere når man slipper å bekymre seg. fikk akkurat et kjekt dokument fra statensvegvesen jeg også..det kom innimellom alle årsavgiftene :lol:

Takker!

Hvilket kjekt dokument var så dette du fikk da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp,litt meir givende å kunne få skilt på denne lovligt. Men blir jo hovedsakligt bygget som banebil med "nøktern" innredning og den komforten det medfører.

gratulerer! mye kjekkere når man slipper å bekymre seg. fikk akkurat et kjekt dokument fra statensvegvesen jeg også..det kom innimellom alle årsavgiftene :lol:

Takker!

Hvilket kjekt dokument var så dette du fikk da? :)

en del mindre omfattende enn ditt..

gammel e30+ vifte+ utfylt merknadsfelt i vognkort= morro.

men har nok med den ene min i sommer, får se vis lysten tar meg til vinteren om jeg lager en "lillebror" til den eg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I see. Morro lell uansett bil&utstyr ;)

Nå(eller snart iallefall) skal eg bestille meg nye vipper&kammer samt vannpumpe,slik at eg får montert siste rest av motor.

Er så mange deler som ligger og slenger at eg snart må få begynne å montere ting igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad på å dine vegne, dette er virkelig moro å høre! Endelig finnes det kanskje folk som tar ibruk den lille delen av hode som inneholder sunn fornuft! :)

Din godkjenning syns jeg også bekrefter min teori om at 'less is more' i en søknad IKKE stemmer. Jeg har alltid vært av oppfatning at man skal presentere en ombygging så grundig, gjennomtenkt og ordentlig som overhode mulig. Og man ser jo ut fra hva du sier, at det stemmer.

Nå er jeg skikkelig spent på hva du får stempla i vognkortet. Har du lagt merke til hvor "manglende" de skriver? F.eks skrev de i en E30 med S50B30 turbo: "Godkjent ombygd med 3,0L turbomotor". Altså ingen hentydning til hvilken type motor det var, hva slags deler (turbo, innsugs, intercooler, trykksystem osv) som satt der. Dette så ut til å være fritt.

Skulle jeg hatt godkjent noe i dag hadde jeg vært knallhard på å få ned svært detaljerte opplysninger i vognkortet, slik at ikke Mr.Endetarm fra Biltilsynet ute i en teknisk kontroll vil plukke på den blankpolerte turboen og de blå silikonslangene og koniske luftfiltere (Som de OFTE gjør). Eventuelt å få vedkommende som godkjenner til skrive under på et offentlig skriv der det står eksakte motorspecs, med et tilhørende bilde av motorommet, slik at du har alt på det rene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Oddis,enig med deg der. Og de avviste jo søknader der ikkje alt var spesifisert. Eg måtte jo bl.a detaljert beskrive hva chassiet tåler,hva som kunne brukes av org.deler og hvorfor,samt hvilke deler som måtte skiftes,specs på motor og komponenter osv...alt ifra øvre ratt-aksling til bremsekjold osv...

Men dette er bare en halv seier. Det viser seg at BT ikkje hadde fått sendt min forrige E-mail til SFOOR før denne uka pga sjukdom,og denne avventer eg da svar på.

SFOOR og BT godkjenner kun at eg monterer V12 i bilen som NA versjon UTEN vifter,de er fortsatt redd for avgasser :roll:

De skriver at de antar at avgassene vil forandre seg og at en lett kan øke effekten over 340Hk med dette utstyret....

Eg forklarte nøye(5 A4 sider) om motorstyring&komponenter og hvordan de fungerer,og sa klart ifra om at det å anta at noe skjer mht avgass som ikkje er i henhold må bevises og dokumenteres punkt for punkt mht min motorstyring(samt refererte til Køretøyforskriftene) likt det eg har gjort.

Men vi får sjå om de har et logisk svar på dette da avgassene mine skal måles på max 2000rpm uten belastning,tviler på de danner mye avgass da :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har en tendens til å plukke på tullete småting. Dette bevitner bare ENORM mangel på teknisk forståelse for ny teknologi. Med et datasprut kan du omtrent sette avgassen til hva du vil på gitte turtall. Det at du også kan justere effekten, later til å være deres største problem. De tilot/tillater ikke datasprut, siden du kan justere OPP effekten. Det er sånn bedreviter-jantelov tankegang som regjerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel riktig av de å anta at avgassene endrer seg. Mer bensin inn mer avgasser ut er min første tanke i alle fall.

Dessverre er det vel heller ikke deres oppgave å motbevise dine påstander - tvert om er det du som må dokumentere at alle krav er oppfylt. Det er i alle fall slik jeg har opplevd det i min prosess.

Blir spennende å se om SFOOR lemper på avgasskravene eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har en tendens til å plukke på tullete småting. Dette bevitner bare ENORM mangel på teknisk forståelse for ny teknologi. Med et datasprut kan du omtrent sette avgassen til hva du vil på gitte turtall. Det at du også kan justere effekten, later til å være deres største problem. De tilot/tillater ikke datasprut, siden du kan justere OPP effekten. Det er sånn bedreviter-jantelov tankegang som regjerer.

Forstår at de ikkje kan godkjenne uorginal ECU/datasprut uten syklus-test sånn sett,da de har ingen forutsetning for å vite hva denne er programmert til og gjerne i tillegg til større dyser.

Kan alltids få et dtatasprut godkjent,men da må en måle avgasser på alle nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel riktig av de å anta at avgassene endrer seg. Mer bensin inn mer avgasser ut er min første tanke i alle fall.

Dessverre er det vel heller ikke deres oppgave å motbevise dine påstander - tvert om er det du som må dokumentere at alle krav er oppfylt. Det er i alle fall slik jeg har opplevd det i min prosess.

Blir spennende å se om SFOOR lemper på avgasskravene eller ikke.

Skal bruke org ECU,dyser,LMM osv ved godkjenning og kun bremse max 340Hk. Skal ikkje gå i detaljer da eg gjorde dette i mitt siste skriv,men da ECU har en allerede godkjent map å forholde seg til skal avgassene være i henhold til krav satt av Kjøretøyforskriftene.

Går den utenfor desse parametrene mht LMM,lambdamålinger osv vil denne gå i nød-modus(limp-home) og dermed ikkje fungere.

Tenk deg selv hvor lite økt fløde som trengs på denne motoren for å oppnå 40hk ekstra ;)

SFOOR skal ikkje akkurat motbevise meg nei,men de skal kunne dokumentere hvordan og hvorfor avgassene vil forandre seg mht at eg bruker fortsatt godkjent motorstyring&komponenter og med min kalkulerte økning av fløde&effekt.

Å "anta" noe slik de skriver vil bare si at de har ingen forutsetning for å vite om dette er noe som faktisk skjer eller ei. Har også tilbudt meg plombering av systemet mht økt effekt samt å montere dobbel digital bredbåndslambda under avgassmåling og kjøring for å vise hva som fysisk skjer hele tida.

De på BT var,uten at de var så veldig mye inne på akkurat det tekniske,enige med meg om at dette burde gå an å gjøre. Men det vart visst opp til SFOOR...merkeligt nok er det visst der rangen ligger.

Er spent på om det fortsatt kommer til å anta,eller om de kan påvise hvorfor dette ikkje vil kunne gå uansett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SFOOR er jo den spesielle avdelingen som skal vurdere det som det lokalet BT ikke ser seg kompetente til å vurdere selv - så det er jo naturlig at rangen ligger der.

Siden du skal bruke alt orginalt så kan det jo gå. Det største problemet er vel at den motoren du bygger ikke er typegodkjent med turbo.

Hadde du satt inn en motor fra f.eks. 335i så hadde det neppe vært noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SFOOR er jo den spesielle avdelingen som skal vurdere det som det lokalet BT ikke ser seg kompetente til å vurdere selv - så det er jo naturlig at rangen ligger der.

Siden du skal bruke alt orginalt så kan det jo gå. Det største problemet er vel at den motoren du bygger ikke er typegodkjent med turbo.

Hadde du satt inn en motor fra f.eks. 335i så hadde det neppe vært noe problem.

Typegodkjent eller ei,det er bilens map og hvordan denne Motronic 1.7 er kontruert de skal forholde seg til,hvordan og når turboene kobler inn,hvor mye økt fløde det blir,hva påvirkes og når,hva korrigeres av hva eventuelt osv.... Alt dette kan enkelt kontrolleres.

Veit dei ikkje å svare for seg på slikt kan de heller ikkje sitte med denne rangen,da kunne likegodt BT hatt siste ordet.

Så spørs det jo hvor kompetent den personen eg har med å gjøre på SFOOR er mht å forstå hvordan en motor fungerer i detalj mht alle komponenter og deres samspill i ulike situasjoner osv.

Men skal la tvilen komme de til gode inntil videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...