Gå til innhold

E34 550TTi V12


E36Cab1
 Share

Anbefalte innlegg

Var på auksjonen på konkursboet til Fundo Wheels idag,der var det mye snacks.

Enda opp med å kjøpe meg noe eg har hatt lyst på lenge,nemlig et Tig sveiseapparat!

Fikk tilslaget på en ESAB AristoTig 160

6da8q0wucqv09iivpjjd.jpg

Så i sommer blir det å sveise grenrør,eksos og etc anna tynnplate arbeid :)

Har samme tig apparat.

Hvor mye ga du for dette??

Har forresten lest igjennom hele posten din nå og jeg må si at det er et stykke imponerende arbeid du har lagt ned både i bil og dokumentasjon mot BT og SFOOR.

Det står respekt av at noen gidder å krangle med disse for å få ting godkjent.

Mange gir seg etter første avslag dessverre.

Og godt å høre at ryggen er bedre. Helsa kommer alltid først. Den skal man jo ha resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 794
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fornøgd med apparatet ditt da? Esab er jo solide maskiner,har en Esab Mig sveis i garasjen også.

Kom på 5300,- komplett,hvor mye ga du for ditt da?

Takk for det!

Prøver å unngå å krangle med dei,men føler at ting blir avgjort litt vel lettvint,og er det eg ikkje godtar alltids ;)

Skal på Hauglandssenteret(rehabiliteringssenter) f.o.m 6mai til 27mai.

Håper det gir et godt grunnlag for videre aktivt liv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice! Vill också ha egen Tig =)

Hur går det med bilen annars då?

Tig er tydeligvis tingen ;)

Njaaa...har ikkje skjedd noe med bilen,er i rekonvalens etter rygg-operasjonen.

Eneste som har blitt gjort er å kjøpe deler.

2 nye Schrick kamaksler (Kamløft i mm: 6,3/11,0. Duration/separasjon: 264/264/112. Fasing: 20-64-64-20. Ventilløft i ØD: 1,1mm.)

+ 3 tuber innkøyringspasta

24 stk nye Febi vipparmer

Ny oem vannpumpe + termostat

Racesport hvite målere:

2 x Turbotrykk

2 x EGT eksostemp. (Pyrometer)

Vanntemp.

Oljetemp.

Oljetrykk

Voltmeter

Venter på pristilbud,men blir mest sannsynlig en Griffin alu.radiator m/el.vifte(el.fläkt) i større dimensjon,oljekjøler osv fra Summit.

Slik at en har noe å putle med når kroppen er klar !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornøgd med apparatet ditt da? Esab er jo solide maskiner,har en Esab Mig sveis i garasjen også.

Kom på 5300,- komplett,hvor mye ga du for ditt da?

Takk for det!

Prøver å unngå å krangle med dei,men føler at ting blir avgjort litt vel lettvint,og er det eg ikkje godtar alltids ;)

Skal på Hauglandssenteret(rehabiliteringssenter) f.o.m 6mai til 27mai.

Håper det gir et godt grunnlag for videre aktivt liv :)

Jeg ga 7.000 for mitt med bakgass utstyr ved sveising av rør i litt større størrelser.

Er mest beregnet for industrisveis da man sjelden kommer opp i så store størrelser på bil.

Men det lille jeg har brukt appratet er jeg fornøyd.

Det er iallefall nok programmer og innstillinger på det. Mye å sette seg inn i.

Bra at det var kommet nye vippearmer og kammer i hus da.

Dette kan bli spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "Er mest beregnet for industrisveis da man sjelden kommer opp i så store størrelser på bil." ?

Er jo beregnet for plater ned til 0,5mm dette apparatet.

Eller misforsto eg deg litt??

EDIT:Her er litt teknisk info om dette apparatet viss noen lurer.

LTN 160(AristoTig 160)

External dimensions, LxWxH, mm

515 x 285 x 415

Weight, kg

23

Enclosure class, protection

IP 23

Mains supply, V/Hz

230/50-60

Fuse, slow, A

16

Mains cable, Ø mm2

3x2,5

Max output at 35% duty cycle, A

160

Max output at 60% duty cycle, A

110

Max output at 100% duty cycle, A

80

Active power, P kW

1.4

Apparent power, S kVA

2.1

No load power, W

30

Open circuit voltage, V

70

Power factor at max current

0.69

Efficiency at max current

75

Current range TIG DC

3-160

Current range MMA DC

3-140

Pulse time, s

0.001-5.0

Pause time, s

0.001-5.0

Slope up, s

0-10

Slope down, s

0-10

Gas pre-flow, s

0-25

Gas post-flow, s

0-25

"The Aristotig 160 DC, that is based on inverter technology, increases productivity and quality. The memory will hold up to four sets of welding parameters. Settings are easy to enter, are very accurate and can quickly be stored in memory.

Current pulsing in the TIG mode can be set in either micro pulse or long pulse durations. TIG striking by either LIFTARC™ or HF. The operator can choose manual or automatic arc-force. Arc-plus function software controls the MMA performance in a totally new way."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "Er mest beregnet for industrisveis da man sjelden kommer opp i så store størrelser på bil." ?

Er jo beregnet for plater ned til 0,5mm dette apparatet.

Eller misforsto eg deg litt??

EDIT:Her er litt teknisk info om dette apparatet viss noen lurer.

LTN 160(AristoTig 160)

External dimensions, LxWxH, mm

515 x 285 x 415

Weight, kg

23

Enclosure class, protection

IP 23

Mains supply, V/Hz

230/50-60

Fuse, slow, A

16

Mains cable, Ø mm2

3x2,5

Max output at 35% duty cycle, A

160

Max output at 60% duty cycle, A

110

Max output at 100% duty cycle, A

80

Active power, P kW

1.4

Apparent power, S kVA

2.1

No load power, W

30

Open circuit voltage, V

70

Power factor at max current

0.69

Efficiency at max current

75

Current range TIG DC

3-160

Current range MMA DC

3-140

Pulse time, s

0.001-5.0

Pause time, s

0.001-5.0

Slope up, s

0-10

Slope down, s

0-10

Gas pre-flow, s

0-25

Gas post-flow, s

0-25

"The Aristotig 160 DC, that is based on inverter technology, increases productivity and quality. The memory will hold up to four sets of welding parameters. Settings are easy to enter, are very accurate and can quickly be stored in memory.

Current pulsing in the TIG mode can be set in either micro pulse or long pulse durations. TIG striking by either LIFTARC™ or HF. The operator can choose manual or automatic arc-force. Arc-plus function software controls the MMA performance in a totally new way."

Tenkte mest på at man ikke kommer opp i så store størrelser på rørdiameter sånn at man må bruke bakgass ved sveising av f.eks trykk rør osv jeg.

Om vi da er på samme bølgelengde? Hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha....good ol' Mr.Bush...hvor blei det av han egentlig? :lol:

Nå begynner eg ALVORLIGT å slite her!!

Fine dager med deilig temp,og gang-avstand til verkstedet der eg kan skue inn på bilen..klør i fingrene etter å få satt igang igjen!!!!!! Faen meg lange dager.... :(

Jaja....

Skal sjå om eg klarer å få noen til å ta turen nedom,har en M20 motor i verkstedet eg skulle ha demontert litt av,lurer nemlig på om det er ting som passer overens(bl.a svinghjul,eksosporter osv).

Litt enklere og billigere å få deler til M20,samt større utvalg ;)

Fikk EGT målerene mine i posten idag,de andre målerene har satt seg fast i tollen og vil ikkje derifra før eg donerer noen riksdaler til staten antar eg...

Kamakslingene er forhåpentligvis også på vei igjennom tollen as we speak :)

Skal sjekke litt rundtom angående sandblåsing av karosseriet også.

Deretter blir det utskifting av kanaler+den lille rusta som ellers er der,og bredding av skjermer.

Mangen planer som sagt,men desverre lite som blir gjort for øyeblikket hehe...

Et lite utvalg av deler som begynner å hope seg opp...

1q7mtwhl2h6anwtheyjx.jpg

iqrdxi4kje7bhlnanrah.jpg

Tilslutt en liten arb.skisse over planlagt rørlegging

eyj593jtync98joa7pky.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippeklipp

Denne bilen er registrert første gang etter 1.1.1989 og har dermed strenge avgass krav(katalysator kravet). Når bilen bygges om med en motor og denne ombygges med turbo og intercooler er det naturlig å anta at avgassene forandrer seg, og ny måling må være utført i henhold til kravet. En slik måling kan bare utføres ved en såkalt syklus test ved et akreditert laboratorium i EU, se vedlagte link:

Betyr dette at en bil fra før denne datoen vil slippe lettere unna?

Eventuellt ikke behøve ny måling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippeklipp

Denne bilen er registrert første gang etter 1.1.1989 og har dermed strenge avgass krav(katalysator kravet). Når bilen bygges om med en motor og denne ombygges med turbo og intercooler er det naturlig å anta at avgassene forandrer seg, og ny måling må være utført i henhold til kravet. En slik måling kan bare utføres ved en såkalt syklus test ved et akreditert laboratorium i EU, se vedlagte link:

Betyr dette at en bil fra før denne datoen vil slippe lettere unna?

Eventuellt ikke behøve ny måling?

Mest sannsynlig ja,viss den ikkje er levert med katalysator fra fabrikk.

Hvordan det akkurat vil arte seg mht avgass er eg ikkje sikker på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag fikk eg en velfylt pakke i posten,så da var samlingen av målere mer eller mindre komplett. Vart desverre noen hundrelapper i mva og toll,men det er jo sånt en må rekne med iblant.

EGT

049j88oh59myxcu99f8c.jpg

5" turteller m/shiftlight

mvts5uqoys2qvqntpwh0.jpg

Olje-temp& -trykk,vanntemp,volt og turbotrykk

ceq16ocfaz8hc2wojdmv.jpg

Etter å ha vært på fysioterapi idag,fikk eg en telefon fra karen på Biltilsynet. Han beklaget forsinkelsen,men hadde fått sendt papira i posten idag samt en e-post med svaret fra SFOOR.

Vi diskuterte litt frem og tilbake angående dette med turboer,og viss eg monterer mindre turboer kan det kansje gå mot en løsning 8)

Men dette var noe vi avtalte å diskutere nærmere etter eg var ferdig på rehabiliteringssenteret i begynnelsen av juni.

Notat

Ombygging av BMW 520i 1989 modell med kjennemerke SR 8xxxx - anbefaling fra SFOOR

Vi viser til forespørsel fra Xxxxx Xxxxxx vedrørende motorbytte/ombygging av en BMW 520i, 1989 modell og kjennemerke SR 8xxxx, med deler fra ulike BMW-modeller, oversendt SFOOR av regionskontakt Xxx Xxxxxxx Xxxxxxxx.

SFOOR er opprettet av Vegdirektoratet som en gruppe som skal gi rådgivende uttalelser til trafikkstasjonene i de tilfellene hvor det er tvil om hva arbeid på et kjøretøy skal defineres som, samt gi innspill i forhold til tekniske løsninger mv med særlig vekt på trafikksikkerhets- og miljøhensyn. Trafikkstasjonene må selv gjøre endelig vedtak i sakene.

Ut fra beskrivelsen av prosjektet finner vi at dette ligger innenfor definisjonen for ”ombygging” i Kjøretøyforskriftens kap 7, og siden bilen er første gang registrert i Norge i 1996 tilkommer det ingen avgiftsmessige forandringer.

Søker ønsker å benytte en 12-sylindret motor fra BMW 750i med 2 ettermonterte turboer med effekt begrenset til 340 hk. 750-motoren til BMW gir allerede 324 hk i originalutførelse, og vi kan ikke se at det kan monteres turboer på denne uten at effekten overstiger 340 hk ved normal overladning. Videre vil han benytte girkasse fra BMW 850 CSI og hjuloppheng og bremser fra BMW M5.

Vi har anbefalt at det stilles følgende generelle krav ved ombygging til annen og større motor:

-Biltypene må ha samme råkarosseri; dvs at det ikke er forsterkinger mv på modellen med den største effekten. Det må fremlegges bekreftelse på dette fra fabrikant eller hovedimportør eller annen alternativ bekreftelse.

I dette tilfelle vil man måtte dokumentere likheten mellom M5- og 520- karosseriet.

-Bilen må med den større motoren innmontert minst oppfylle samme støy- og avgasskrav som gjaldt da bilen ble førstegangsregistrert. Dersom motor mv brukes fra en lik biltype, bør det kunne godtas at det fremlegges dokumentasjon for at denne ”donorbilen” tilfredsstiller kravene til avgass og støy.

I dette tilfelle må det fremlegges dokumentasjon for foretatt full avgassyklus og med verdimålinger innenfor gjeldende krav i Norge i 1989. Det samme vil gjelde for støymåling. Det er kun foretatte målinger i henhold til direktivene utført av akkrediterte, uavhengige laboratorium som anbefales godtatt.

Det kan også nevnes at når det gjelder effekt, så skal det legges til grunn motorens opprinnelige/originale effekt eller eventuelt oppjusterte effekt. Det skal ikke legges til grunn en effekt som er oppnådd ved nedtrimming av en motor. Ved montering av turboer, så må disse oppnå normal overladning/ladetrykk før de avregulerer. Som nevnt så gir denne motoren allerede 324 hk i originalutførelse, og vi kan ikke se at det kan monteres turboer på denne uten at effekten overstiger 340 hk ved normal overladning.

-Det må brukes understell (styring, hjuloppheng, bremser mv) tilsvarende det som brukes på den bilmodellen med størst effekt. I dette tilfelle vil dette måtte brukes fra M5

-Det må påses at bilens aksellaster og totalvekt ikke overskrides også med fører og eventuelle passasjerer i bilen. Det kan ikke gjøres endring i bilens tillatte vekter med mindre dette er dokumentert av bilfabrikanten.

Når det gjelder Autosys så må antall sitteplasser justeres i forhold til ny egenvekt med påfølgende ny nyttelast. Det vises imidlertid til notat fra Vegdirektoratet – Sveisnr 2005/004660-010 - hvor det blant annet heter: ”Lavere nyttelast kan medføre at kjøretøyet må godkjennes med færre sitteplasser, eksempelvis ved fjerning av passasjersete foran ved fører. Godkjenning av kjøretøyet med færre sitteplasser skal bare godtas i unntakstilfeller.”

Tillatt totalvekt kan ikke oppjusteres etter slik ombygging med mindre fabrikanten tillater det. Videre må motorvolum og effekt korrigeres samt vanligvis også dekk- og felgdimensjon og eventuelt hastighetskode for dekk i forhold til høyere topphastighet.

Det bør innføres som vognkortanmerkning at bilen er ombygd med motor og understell fra de aktuelle bilmodellene av BMW. Bilmodell og type skal ikke endres.

Konklusjon

Det anbefales at BMW 520i tillates ombygd med omsøkte motor, drivverk, hjuloppheng og bremser under de forutsetninger og vilkår som er nevnt. Vi kan ikke se at det kan monteres turboer på nevnte motor. Bilens tillatte vekter må ikke endres uten dokumentasjon fra fabrikanten.

Med hilsen

SFOOR

Noen fleire enn meg som la merke til at eg har visst fått ekstra med HK etter at eg overhalte motoren? :lol:

Ikkje rart de vil at eg skal ha mindre aggregat på denne ja :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...