camxer Skrevet September 3, 2008 Skrevet September 3, 2008 Føler at det er på tide å dele prosjektet mitt med dere på forumet Bilen min er en 1992 Atlantisblau BMW E34 520iA 24v som har rullet 216K km. Bilen hadde kun en eier før meg og ble godt tatt vare på. Slik så den ut dagen jeg kjøpte den: (det var en litt lengre kjøretur, så bilen ble litt skitten...) Bilen var helt original da jeg kjøpte den(som dere ser på bildet) og det fulgte med 15" BMW alufelger på slitte dekk i tillegg til de nye vinterdekkene på stålfelg som sto på bilen da jeg kjøpte den. Derfor begynte jeg først med det visuelle og hadde som mål å få bilen til å se litt mer spennende ut uten å miste altfor mye av "original" utseendet. Så da ble 17" BBS BMW 14 spoke felger med 235 dekk fremme og 255 dekk bak kjøpt inn sammen med klare blinklys fremme og xenon lys kjøpt inn og montert. Slik ser den ut per idag: Det som er igjen av de visuelle modifiseringene er baklykter med hvite blinkers og hellakkering når pengene strekker til. Bilen er deilig å kjøre med tanke på komfort og er i veldig bra teknisk stand, men hver gang jeg satt meg bak rattet og begynte å kjøre, følte jeg at det var noe som manglet og det var hestekreftene... Jeg kontemplerte lenge på om jeg skulle gå for turbo eller kompressor. Til slutt ble planen å montere kompressor (med intercooler og dumpventil) sammen med datasprut og ellers original motor utenom mls stålpakning (med arp bolter), større dyser og bensinpumpe. Trykket skal ligge på rundt omkring 1 bar. Det meste er kjøpt inn så de store utgiftene er heldigvis bak meg nå Ting som er kjøpt og ligger klar til montering: -En "old hat" Italmeccanica/S.Co.T roots kompressor opptil 348ci (altfor mye) med nødvendige remhjul -Dumpventil i lik "old hat" stil uten resirkulasjon -Mega Squirt II PCB v 3.57 datasprut modifisert for å drive seks coils -Bredbåndslambda og vann/lufttemp. sensorer -Nødvendige kabler til sprutet og sensorene -E34 M5 lucas dyser som flower 290cc -Ventilerte bakbremser med 300mm ventilerte skiver(nesten ubrukt) og callipere med 40mm stempel (fra BMW 740/M5?). Bilder av godsakene: Roots kompressoren (brukt på flat head hot-rod motorer), dumpventil og remhjul fra venstre: bredbåndslambda, kabler til sprutet, 290cc M5 lucas dyser, MS II datasprut og luft/vann temp. sensorer. 300mm ventilerte skiver og 40mm stemplet callipere Ting som skal kjøpes eller er på vei: -M5 frambremser -Trykkrør, intercooler og konfilter (på vei) -Walbro 255L bensinpumpe -Cometic MLS stålpakning og ARP bolter -Tennplugger (aner ikke hvilke) -Eksos fra kat og bak Monteringsplan: -Planslipe topp(tidligere overhallet) og blokk -Montere mls pakning og arp bolter -Bytte ut orig. bensinpumpe med Walbro 255L og orig. dysene med M5 dysene. -Bytte ut den originale ECUen med Mega Squirt II datasprutet samt. montere/bytte ut/fjerne nødvendige sensorer -Montere eksos og bremser -Få motoren til å gå med datasprutet -Demontere ACkompressoren og resten av ACsystemet -Lage brakett/feste til kompressoren der ACkompressoren var. -Montere kompressoren og tilpasse trykkrør. -Montere IC og trykkrør samt filter og dumpventil (og nødvendige adaptere) -Bytte ut pluggene med noen bedre egnet for "pustehjelp" -Grovmappe bilen igjen med alt montert og i bruk. -Transportere bilen til et eller annet tuningverksted for skikkelig mapping og sist men ikke minst nyte bilen etter alt det stresset med modifisering
A.Holzmann Skrevet September 3, 2008 Skrevet September 3, 2008 Ser veldig bra ut dette her! Skal følge med på dette prosjektet!
camxer Skrevet September 3, 2008 Forfatter Skrevet September 3, 2008 Alltid kjekt å få første svar:) Håper på å få prosjektet ferdig før sommeren. Er en forholdsvis fattig student uten altfor mye peiling, så det blir ganske så mye spennende å lære. Blir nok en god del lesing og mekking i høsten og det jeg klarer ikke får jeg nok hjelp til av andre. Gruer meg mest til montering av datasprutet og få motoren til å gå... Det andre føler jeg skal ikke være et altfor stort problem å få til hehe
ingard Skrevet September 3, 2008 Skrevet September 3, 2008 Ikke dårlig med kompressor på en 520ia.. Følger med på dette..
camxer Skrevet September 3, 2008 Forfatter Skrevet September 3, 2008 Ser at dere har veldig gode prosjekter selv Dessverre ser det ut som at min bil kommer til å være langt ifra like pen som deres...
A.Holzmann Skrevet September 3, 2008 Skrevet September 3, 2008 Jeg syns du har et veldig bra prosjekt i gang her Er skikkelig spent på resultatene, gir litt håp til oss andre med en søt liten 520i
camxer Skrevet September 3, 2008 Forfatter Skrevet September 3, 2008 Er spent på resultatet selv, men er litt redd for at automatkasseen eller drivverket kommer ikke til å holde følge med effektøkningen. Tråden kommer sikkert til å være død en stund siden jeg venter på neste lønning før jeg bestiller mls pakning og arp bolter sammen med noen andre deler fra statene. Kan være at han jeg kjøpte bakbremsene av(Eirik Viste fra forumet) kommer til å selge sine M5 frambremser og da har jeg noe å gjøre i mellomtiden Kan forresten anbefale Eirik Viste på det sterkeste. Er kjempefornøyd med handelen og han bor ikke langt ifra-noe som er veldig praktisk.
Turbo-Tommy Skrevet September 3, 2008 Skrevet September 3, 2008 Dette kan bli interessant Spørs hvor mye autolaten tåler ja. Er ikke kjent for å være det sterkeste leddet akkurat. Lykke til
jensemann23 Skrevet September 4, 2008 Skrevet September 4, 2008 hvor mye betalte du for kompressoren da?
camxer Skrevet September 4, 2008 Forfatter Skrevet September 4, 2008 Hvis jeg husker korrekt var det 2000kr for kompressoren inkludert forskjellige remhjul, dumpventil og et par rør. Den er ikke av den nyeste sorten, men den har ny olje + lager og blir sikkert ganske morsom
camxer Skrevet September 8, 2008 Forfatter Skrevet September 8, 2008 Da var simons effektanlegg fra kat og bak bestillt. Kommer på fredag og blir mest sannsynlig montert i helgen
tofter Skrevet September 11, 2008 Skrevet September 11, 2008 heey, spennende Vurderer slik catback anlegg selv, gi beskjed når du har fått det på
camxer Skrevet September 22, 2008 Forfatter Skrevet September 22, 2008 Oi, glemte meg litt ut der. Sliter med å få av det gamle eksosanlegget for tiden grunnet mangel av muttersplitter og den er heller ikke inne i NOEN SOM HELST butikk i området Så nå har jeg lekt meg med baufil og vinkelsliper og kuttet de fire skruene på flensene mellom mellompotten og katalysator. Tok litt over to timer bare for å så få av fire skruer... Ble temmelig lei etter det hele og tenkte ikke på tråden min her på forumet hehe. Kommer bilder av demontering/montering når jeg kommer hjem fra universitetet idag Simons effektanlegget er altså i hus, fikk det på fredag og det var en hel uke etter fristen Edit: Har også frambremser fra 850CSI på hånden nå, så snart blir det nye bremser rundt om på bimmeren
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå