camxer Skrevet September 22, 2008 Forfatter Skrevet September 22, 2008 Et bilde av simons effektanlegget jeg har skaffet: Har demontert det gamle eksosanlegget etter mye stress, men nå ser jeg at jeg har fått ett til problem... Slik så tilkoblingen mellom katalysator og mellompotten da jeg endelig fikk de separert: Rørene fra kat er ikke av lik lengde og det lengre ser ut som den har vært skjøtet og sveiset. Dette er mellompotten sett ovenfra. Det lengre røret fra kat gikk inn i den på venstre side av mellompotten og hadde en tykkere og større ring enn den andre og de som jeg fikk med effektanlegget(som er av lik størrelse). Slik ser de ringene ut: Er ikke rart at jeg slet med eksoslekkasje... Noen som har peiling om hva er den beste løsningen? Skal jeg bare skaffe meg en slik større ring eller gjøre noe med rørene? Typisk at det må selvfølgelig være ett eller annet som passer ikke. Uff...
tofter Skrevet September 25, 2008 Skrevet September 25, 2008 Hmm, jeg skjønner ikke helt.. Hvis du ser på dette bildet her: https://www.koed.no/functions/billede.a ... .jpg&map=1 så ser det ut som att rørene er av forskjellig lengde der og.. Passer ikke simons anlegget på uten modifikasjoner da? :/
camxer Skrevet September 26, 2008 Forfatter Skrevet September 26, 2008 Joda, sjekket på realoem og kom frem til samme konklusjonen. Ble villedet på grunn av løkene fra butikken jeg bestillet fra som ga meg to av de små ringene istedenfor en liten og en stor... Fikk ordnet deg og nå er endelig effektanlegget montert! Kom nettop ut av garasjen... Var ikke helt smertefritt pga at festene til bakpotten passet ikke helt, så jeg måtte lage et lite "adapter". Heldigvis var det langt ifra like frustrerende som demonteringen av det gamle eksosanlegget. Skal kanskje ta videokameraet ut en gang hvis det er noen som er interessert i lyden;) Bilder kommer sikkert ikveld
Vmaxx Skrevet September 26, 2008 Skrevet September 26, 2008 Hvordan kan man ikke være interessert i lyd når det gjelder BMW?? kjør på, lån helst en sånn mikrofon de bruke på film(med sokk på) sånn at lyden blir best fanget opp:P hehe
tofter Skrevet September 26, 2008 Skrevet September 26, 2008 Ja jeg ønsker bilder film og det hele! Fornøyd med simons anlegget eller? Hvor handla du det?
camxer Skrevet September 26, 2008 Forfatter Skrevet September 26, 2008 Hele effektanlegget kostet 5600kr (mellompotte, bakpotte med to stuss, rør og klemmer). Oppheng til mellom og bakpotten pluss de to ringene (en liten på 42mm og en stor på 45mm) kostet meg 600kr dvs 6200kr totalt. Alt ble kjøpt hos BG bilrekvisita i stavanger. Kan gi dere noen tips om hva dere trenger til demontering/montering. Skaff dere en muttersplitter og bajonettsag til demonteringen (tålmodighet kan også være lurt å bestille på forhånd) Skruene/boltene til flensene mellom katalysator og mellompotten er et rent helvete å få av. Muttersplitteren gikk ikke helt ned og hjalp egentlig veldig lite. De to nederste skruene klarte jeg å ta med bajonettsagen, men det var for lite plass til å kutte de øverste. I mitt tilfelle måtte jeg bruke en j*vla baufil til å sage de boltene, noe som tok nesten to og en halv time... Måtte også kutte røret mellom bak og mellompotten, men det gikk greit. De gummiopphengene bak var ganske greie å få av, men det var ikke så lett å få på igjen de nye... (viktig å få med seg at nedeste del av opphenget som festes til bakpotten er custom og følger med effektanlegget, så ikke monter det originale) Med andre ord var dette en drittjobb, men jeg klarte det alene. Har ikke fått startet bilen enda siden jeg ble ferdig sent på natten og hadde ikke lyst til å vekke folk i huset ved å starte bilen inne i garasjen. Bilder kommer når jeg kommer tilbake hjem fra universitetet;) Angående mikrofon så finner jeg sikkert en grei en med tanke på at moren min jobbet som programleder/journalist for en stund tilbake og har en del utstyr. Tar opp lyden så snart jeg får tid Edit: Vet noen hvor mye bremsevæske jeg trenger hvis jeg skal skifte alt i systemet? Og er det dumt å prøve med å bygge om radiatoren fra klimaanlegget til oljekjøler?
camxer Skrevet September 26, 2008 Forfatter Skrevet September 26, 2008 Da har jeg startet opp bilen og tatt et par bilder:) Bilen hørtes ut som om den hadde mye større motor (noe ala V8 eller V12) og brummingen på tomgang/lavt turtall har ikke noe "kunstig" preg. På høyere turtall er det skikkelig rekkesekserlyd. Har kun vært en kort kjøretur på privat vei siden bilen er uten skilt for tiden, men lyden var på ingen måte plagsom. Bilen ble litt støvete pga det var et tonn med veistøv og annet skit under bilen og etter all saging, kutting og generell bruk av brutal kraft endte en god del av det støvet i luften. Bilder: Skal sote baklyktene senere ikveld etter jeg er ferdig med monterningen av nye høyttalere rundt om (sony xplod et eller annet 5.25") Neste punkt på listen blir å bytte bremser.
tofter Skrevet September 26, 2008 Skrevet September 26, 2008 Det ble pent! Passet utrolig bra Går nok for samme anlegget selv, men er litt redd for å få brumming inne i kupeen!? Du hørte ikke noe av det? Må tenke på att det sannsynligvis blir mer lyd etterhvert når potta får "kjørt seg inn" litt. Var iallefall slik på forrige simons potta mi *vente spent på lydklipp*
///FredriK.S Skrevet September 26, 2008 Skrevet September 26, 2008 Ble pent. Ja, Nå får vi vente på Lydklipp.
camxer Skrevet September 26, 2008 Forfatter Skrevet September 26, 2008 Takk Potten blir ikke særlig "kjørt inn" med tanke på at bilen kommer ikke til å få skilt før prosjektet er så og si ferdig. Det er selvfølgelig mer lyd fra eksosanlegget inne i bilen, men jeg har ikke merket at det var mye høyere enn før. Skal ta opp lyden fra utsiden og inne i kupeen når jeg får tid. Nå er det bare å vente på bremser (kanskje bilstein senkesett også) som kommmer på slutten av oktober. I mellomtiden blir det lakkering av grillen, soting av lykter og andre små kosmetiske modifikasjoner. Skal prøve å få til mest mulig, men universitetet krever en del tid sammen med andre aktiviteter. Ah, forresten... hvor mye bremsevæske går det hvis man vil bytte ut alt i systemet?
tofter Skrevet Oktober 1, 2008 Skrevet Oktober 1, 2008 Nå må du få ut fingern å få lagt ut ett lydklipp Også er jeg interessert i å se de sota lyktene osv! Ang bremseveske aner jeg ikke.. Men kan ikke være mange literene vell.. ?
camxer Skrevet Oktober 1, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 1, 2008 Skal ta bilder av lyktene og en liten filmklipp på fredag/helg.
camxer Skrevet Oktober 3, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 3, 2008 Da har jeg tatt opp en liten filmsnutt ved hjelp av et crappy videocamera som jeg kunne ikke koble til ekstern mikrofon engang. Fikk ikke lånt det skikkelige utstyret siden det regnet ute. Tross alt dette ble lyden ikke så værst Kameraet ble plassert på dashbordet foran passasjerstolen og lyden der ble en del høyere enn det man faktisk hører selv (det merker dere når jeg holder på å gå ut av bilen med kameraet) Når det gjelder slutten av videoen, så var det egentlig ganske så kaldt og bilen har stått lenge ubrukt, så det har dannet seg en god del kondens - noe dere merker på eksosen EDIT: Motoren gikk ikke over 3000rpm i løpet av videoen. Motoren var kald og gikk på bensindamp hehe
camxer Skrevet Oktober 6, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 6, 2008 Nå har jeg endelig fått sota baklyktene med 4 lag svart lyktespray. I tillfelle noen skulle kommentere at lyktene er ikke sota likt, så er det ikke tilfellet. Er bare snakk om solen som lyste ikke rett på bakdelen av bilen min, så det ble litt ujevnt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå