Gå til innhold

camxer's E34 520i -> 530i V8 roots kompressor prosjekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er på utkikk etter større radiator, men sliter litt med tanke på at den må være fra automat og ha eksansjontanken på siden. Er det kun 525iA rad jeg kan bruke?

Ser at det var ikke så interessant med lyden av eksosanlegget likevel;)

• Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Da kommer det en sequel etter jeg fyller opp tanken;)

Noen tips angående radiator? Hvis noen har en oljekjøler og/eller større radiator til overs er det bare å komme med pris :)

Skrevet

Var morsomt å høre anlegget jo! Men savnet att du dro på litt mer.. :)

Ble til att jeg kjøpte likt anlegg selv, fikk det til god pris så.. Desverre var det transportskadet så jeg må få nytt :P

Skrevet

Hmm, det skulle visst være en "bulk" i mellompotta så da slapp jeg å bytte ^^

Sotinga ble forresten bra og, eneste som mangler nå er å fjerne hengerfestet;)

• 1 month later...
Skrevet

Dette ser ut som et veldig interessant prosjekt :D Skal følge med her! Men, en ting stusset jeg på.. du har lagt en lang handleliste for å oppgradere motor og bremser, men skal du ikke gjøre noe med understellet og/eller drivverket?

Skrevet

Beklager at tråden døde litt ut, men jeg har hatt en del eksamener i det siste. Heldigvis har jeg bare en siste eksamen igjen på den 11 desember.

Så etter den er over blir det mekking :D

Har kjøpt 850 bremser for en uke siden med fjørbein og nye hjullager, skal ta bilder når jeg henter de fra jobb på lørdag. Skivene er uten slitekant, men klossene klarer kanskje 10000 km til. Så nå har jeg svære ventilerte bremser rundt om som skal monteres rett etter eksamen.

Motormessig har planene forandret seg litt, får en M60B30 motor nesten gratis med stort sett alt som trengs til å sette den inn i bilen min. Fant ut at det lønner seg å begynne på større motor og så kan jeg også bruke bilen min mens jeg mekker på motoren.

Før det blir kommentert, så vet jeg at M60B40 er et bedre valg pga smidd veiv, sterkere kasse og større volum, men denne motoren her er nesten gratis og skal overhales for å så ha det moro før den blir overladet. Polering av veiv, honing av råder, nye lager og tykkere topp pakning står på listen.

Motoren kommer den 13 desember.

Trenger noen hjerne fra M60B30 eller lambdaene, er det bare å sende pm.

M60B30 kom med samme kasse som jeg har på min bil nå, men siden jeg skal montere kompressor på den og lade kanskje 0,5-07 bar blir den litt for svak. Den skal tåle opptil 310NM, men det blir for lite...

Bremser kommer først, så motor og helt til slutt oppgraderer jeg understellet.

Girkassen og drivverket/diff skal kjøres i stykker og så byttes med diff og 6 trinns manuell girkasse fra 540.

Tips til de med M50B20: hvis dere setter inn M50B25 veiv, så får dere 2,3l

• 2 weeks later...
Skrevet

Litt større update:

Nå har jeg endelig fått tatt bilde av 850 frambremsene som jeg har kjøpt til bilen:

dsc0003my2.jpg

og så har jeg endelig fått motoren levert på døren. Kjekt å ha en v8'er :lol:

dsc0006xe0.jpg

Ser ut som at den trenger en vask hehe...

Skrevet

Jada, bilen skal godkjennes med motoren. Har alle delene jeg trenger til å få motoren til å fungere i bilen. Venter på svar fra biltilsynet på søknaden min. Back-up planen er en fyr jeg kjenner som er litt snill ved eu kontroll. Vil helst få motoren godkjent for å så gjøre livet enklere. Kompressoren skal monteres slik at den kan kobles av/går til friluft når det trengs.

Har dere noen tips for å så konservere motoren slik at den kan lagres et par måneder uten å ta skade av det? Den kommer til å stå ute i hengeren til over nyttår (som på bilde) har selvfølgelig stappet en pose i innsuget slik at støv og dritt kommer ikke inn.

• 1 month later...
Skrevet

Det blir mest sannsynlig en ventil rett etter kompressoren som går rett til friluft(koblet til med ett "T rør"), en ventil som er koblet til som ett ledd som stenger av luftgjennomstrømmingen helt og så til slutt en siste ventil koblet til med ett T rør og med ett luftfilter oppå.

Edit: Skal også ha to "maps" til datasprutet, men denne løsningen blir brukt kun når det trengs.

Prosjektet er altså ikke lagt på is, har bare hatt det travelt med eksamen og studiene mine :)

Har tenkt å ta meg av bremsene snart

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...