Gå til innhold

ambefalt sub som skal i en e34

Anbefalte innlegg

Ved å sette elemetet langt bak og fra coupèn på e34 vil skape en romlende bass som kanskje kan føles som mere bass. Men antagelig ikke bedre bass. Siden den vil virke treig og brommete. :)

Jeg ville anbefalt å satt den inntill seteryggen med elementet fremover om du har skipose. Har du ingen åpning inn mot coupèn ville jeg ha gått for båndbasskasse løsning med rør oppgjennom der orginal høytalerene står i hatthyllen. Trenger ikke dem om du har ett godt frontsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å la elementet spille inni bagasjen kan nå funke til en viss grense, å ja... d kan bli bedre bass, men at du vil få mer desibell av d nekter jeg å tro på, og trykket da??? d vil man heller ikke få inn i bilen, iværtfall ikke i en E34 da den er relativt tett, jeg har selv bygget en del kasser og prøvet meg frem i E34 og vil påstå at en bandpasskasse funker best. men vi alle har forskjelige krav og smak, så her er d egentilg bare å teste seg fram til hva man liker best, for ingen her inne liker d samme og vi alle har en formening om ting :)

jeg vil heller ikke si at det stemmer, men det var ihvertfall hans anbefaling, men jeg bestemte meg for porta kasse, bandpass er ikke noe bra til å bygge din første kasse med da du må være så nøyaktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å la elementet spille inni bagasjen kan nå funke til en viss grense, å ja... d kan bli bedre bass, men at du vil få mer desibell av d nekter jeg å tro på, og trykket da??? d vil man heller ikke få inn i bilen, iværtfall ikke i en E34 da den er relativt tett, jeg har selv bygget en del kasser og prøvet meg frem i E34 og vil påstå at en bandpasskasse funker best. men vi alle har forskjelige krav og smak, så her er d egentilg bare å teste seg fram til hva man liker best, for ingen her inne liker d samme og vi alle har en formening om ting :)

jeg vil heller ikke si at det stemmer, men det var ihvertfall hans anbefaling, men jeg bestemte meg for porta kasse, bandpass er ikke noe bra til å bygge din første kasse med da du må være så nøyaktig

Ingen er flink til alt, å de fleste har vel kompiser som kan hjelpe til, så å bygge en bandpass er ikke så vanskelig som man tror :)

d som man må være nøyaktig med i en bandpass er å bygge den med riktig volum, selve utregningen av kassa må den du kjøper elementet/elementene av kunne hjelpe deg med.

men er d skremmendes å bygge en sånn kasse så bygger man selfølgelig d man føler for.

ville bare anbefale en sånn kasse fordi både jeg og en del andre synes dem funker bra i en E34. Men du kan selfølgelig få andre kasser til å funke bra også, men da må man være nøye med at elementet spiller inn i cupeen å ikke i bagasjen.

Ellers blir d lett slik som Nautiluz sier her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har mitt element snudd bak i trunken, å jeg får skikkeli bromlebass, men når det kommer til kjappe slag så henger den sinnsykt etter :) reger med å begynde med utbedringer av anlegget i vinter :)
skulle du hatt hjelp da eller Øystein ;) hehehe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

jeg har en billig audiobahn ferdigkasse med to stk 12" som er ca 4 år i min e34 med blaupunkt monoblokk og helt ny pioneer DEH-P700BT,dette fungerer fjell iallfall!har til og med plass til barnevogn i bagasjerommet enda(sedan)

jeg tok vekk en isolasjonsplate i bagasjerommet mot seteryggen og en inni midtarmlenet bak og sparket vekk en metallplate ved midtarmlenet.

har ikke skipose originalt så regner med det kanskje er mindre isolert da.

har iallfall ingen problem å få fram lyden nå og det ble ikke merkbart mer veistøy inni bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en billig audiobahn ferdigkasse med to stk 12" som er ca 4 år i min e34 med blaupunkt monoblokk og helt ny pioneer DEH-P700BT,dette fungerer fjell iallfall!har til og med plass til barnevogn i bagasjerommet enda(sedan)

jeg tok vekk en isolasjonsplate i bagasjerommet mot seteryggen og en inni midtarmlenet bak og sparket vekk en metallplate ved midtarmlenet.

har iallfall ingen problem å få fram lyden nå og det ble ikke merkbart mer veistøy inni bilen.

du vil få bassen inn i bilen ja, men en E34 er veldig tett uansett hva du gjør bak om du ikke sager bort hele veggen din da, ikke å anbefale d da ;)

du kan jo prøve å sette kassa di inni bilen, da skal jeg love deg forskjell, har holdt på med e34 noen år nå, å d er ikke lett å få bare bassen og trøkket inn i disse bilene. mange tror d, men sånn er d ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du vil få bassen inn i bilen ja, men en E34 er veldig tett uansett hva du gjør bak om du ikke sager bort hele veggen din da, ikke å anbefale d da ;)

du kan jo prøve å sette kassa di inni bilen, da skal jeg love deg forskjell, har holdt på med e34 noen år nå, å d er ikke lett å få bare bassen og trøkket inn i disse bilene. mange tror d, men sånn er d ikke.

kassen er jo i bilen! laaangt bedre enn forventet. ikke mye om å gjør i forhold til gamlebilen m/tanke på trøkk,og det var en nyere passat stv..og der var det iallfall ikke problem å få frem lyd selvfølgelig.

slet en del med en e36 coupe jeg hadde,dog med annen sub den gang.trodde det ble verre med e34 men det ble som sagt rikelig med bass i bilen.det jeg mener å få fram er at om man ikke skal bygge igjen hele bilen baki med anlegg,men heller vil ha mulighet å kunne ta det ut nå og da så er audiobahn helt suverent,billig og bra.slet lenge med forskjellige forsterkere før jeg fikk de til å spille bra,men med den jeg har nå får man de til å spille rimelig bra,som sagt svært imponerende i en såpass tett bil som e34.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har også noe med at billige elementer klarer på en måte å få lyden inn i bilen fordi dem ikke må jobbe så hardt,+ at et element spiller på en måte bedre en to, da 2 stk vil kvele hverandre om du skjønner? er vanskelig å forklare dette her, når jeg mente med kassa i bilen så mente jeg inni i cupeen, ikke i bagasjen da vettu, men at du for en veldig ren bass med ditt oppsett er jeg ikke med på, da vil jeg gjerne ha hørt den bilen, mange mener man for en bedre bass, men d høres bare mer ut fordi den romler mer i bagasjen, for den spiller jo fortsatt inni i bagasjerommet eller ;)

men............ hovedsaken er at du er fornøyd, ikke alle vi andre, dette må man ikke glemme ,for vi har vær vår smak og behov :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har også noe med at billige elementer klarer på en måte å få lyden inn i bilen fordi dem ikke må jobbe så hardt,+ at et element spiller på en måte bedre en to, da 2 stk vil kvele hverandre om du skjønner? er vanskelig å forklare dette her, når jeg mente med kassa i bilen så mente jeg inni i cupeen, ikke i bagasjen da vettu, men at du for en veldig ren bass med ditt oppsett er jeg ikke med på, da vil jeg gjerne ha hørt den bilen, mange mener man for en bedre bass, men d høres bare mer ut fordi den romler mer i bagasjen, for den spiller jo fortsatt inni i bagasjerommet eller ;)

men............ hovedsaken er at du er fornøyd, ikke alle vi andre, dette må man ikke glemme ,for vi har vær vår smak og behov :)

har vel mye med utforming på kasse og sånt også,og DET vil ikke jeg begynne på for der har ikke jeg peiling :lol: audiobahn-kassa er iallfall 2 stk 12" element,og 4 bassporter ut eller hva det nå heter,de vender bakover i bilen,det er da de virker best,uten at jeg vet logikken i det?

kvaliteten på bassen ble bedre i e34en enn stasjonsvogna,DER har det med at bilen er ganske tett og dermed uteblir en del støy som HELT sikkert er i disse billigkassene(lytter sjelden i bagasjerommet)

men jeg kan iallfall skrive under på at lyden inni bilen er myk bass,om den spiller inni bagasjerommet kan så vær,det oppfattes ikke sånn på lyden iallfall...utrolig vanskelig å forklare lyd igrunn :lol:

men som sagt,smak og behag er alltid en viktig faktor,jeg skal IKKE påstå at jeg har fintfølende ører for lyd.jeg er den typen som er ute etter det lille ekstra inni bilen samt litt praktiske muligheter da det kan kreves ekstra plass til tider med unger i bildet.

litt skryt til e34 igjen,nå har jeg hatt denne kassen i mine 5 siste biler,og dette er den første bilen som ikke skrangler noen plass utvendig!

hadde store problemer med en omega jeg hadde,der skranglet hele takplata! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du sier at d ikke skrangler ja ;) der har vi E34 på d beste, kanskje en grunn til at den type kaross har vunnet en del EM titler igjennom åra :D

For E34 er en meget god bil å bygge lyd i, skjønner behovet pga unger å greier, da må bare bygge etter behov :)

er litt vanskelig å forklare lyd ja, derfor klarer jeg ikke å forklare d her når d gjelder problem som bruker å oppstå mellom 2 subber :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...