lundig Skrevet September 4, 2008 Skrevet September 4, 2008 Heisann. Jeg har en BMW 320i 2001 mod. Når bilen står i 2 dager uten bruk, er bilen tom for strøm. Jeg satte meg ut i bilen og låste, og la merke til at telefonen var slått på og på nettverket. Slo telefonen av, men la merke til at den fortsatt laddet når jeg låste bilen / aktiverte alarmen. Noen som vet om dette er normalt?
04530dat Skrevet September 4, 2008 Skrevet September 4, 2008 Har merket på min E61 at tlf slår seg av først etter ca 15min - lysdioden på girvelger lyser så lenge den er på. Om bilen står avslått lenger enn det må jeg skrive inn pinkode på sim pånytt når jeg starter opp igjen for å få tilgang til gsmnettet. Ville sjekket om tlf fremdeles står på etter en del tid. Om ikke så er kanskje batteriet ditt klar for utskifting?
lundig Skrevet September 5, 2008 Forfatter Skrevet September 5, 2008 Nå har saken tatt en annen vending. Mens jeg satt inne i bilen, og aktiverte alarmen hørte jeg en lyd. Og fant fort ut at dette kom fra klimaanlegget. Ved siden av displayet er det 1 stk riller på hver side. Kan virke som det er en vifte i den ene. Denne viften står å går konstant!. Når jeg tar ut sikringen stopper den, når jeg setter den inn i gjen blir det stilt. Helt til jeg starter og stopper bilen igjen. Kanskje det er et rele som er gåent?, noen som vet hvordan jeg kan gå fra? - Kim
hauken Skrevet September 5, 2008 Skrevet September 5, 2008 tror de skal være sånn,har hatt 2 som har samme lyden,slår seg av etter ca 5 min,er nok neppe de som er problemet
Kure Skrevet September 6, 2008 Skrevet September 6, 2008 Jeg tror du kan slutte å lete etter ting og tang som trekker strøm når bilen ikke er i gang. På de fleste nyere biler er det veldig vanlig med lys og vifter som slår seg av etter x antall minutter fra du har stopper bilen. Da jeg hadde e36 husker jeg også denne lille vifta i dashbordet som du nevner. Mener den har med klima annlegget å gjøre. Sjekk heller batteriet ditt. Du kan jo koble fra den ene polen, og se om spenningen faller over natten. Faller spenningen mye, så har du svaret. Et ok batteri bør vel ligge på ca 12,5 volt. Under 12v så ere ente noe tess
Gunnar Skrevet September 6, 2008 Skrevet September 6, 2008 Har en liten viftelyd i klimaanlegget på 7ern min også. Har stusset litt på det selv, for den lager lyd så fort jeg åpner døren selv over natten. Men min har aldri gått tom for strøm... Når det gjelder telefon og lys ved girspaken så er det riktig at det står på i 15 min etter at bilen er stoppet. Hvis ikke batteriet ditt er dårlig, så må du nok i gang med et multimeter/amperemeter. Du tar av en pol på batteriet, kobler multimeterer i amperemetermodus mellom polen og kabelen, og så er det bare å la den stå en time eller så. Gå ut og sjekk om det fortsatt er mye strømtrekk, og hvis det er det, så kan du begynne å ta en og en sikring, så finner du hvilken "kurs" som tapper. Vær obs når du kobler dette, så du ikke får noen kortslutning mot gods osv..
ZatoM Skrevet September 6, 2008 Skrevet September 6, 2008 Legg merke til at ved måling av utlading så bør kanskje dører være lukket og låst også, for å få alle styreenheter ned i hvilemodus med minst mulig strømforbruk. Og hvis dører/panser må være åpnet for å få tilgang til sikringene, så kan låsekassene på disse aktiveres med et skrujern eller lignende når døren/panseret er åpent, for deretter å låse alt. Dermed 'lures' bilen til å tro at alt er lukket og låst. Tar sikkert minimum 30 min til alt har gått i 'hvilemodus'.
Werther Skrevet September 6, 2008 Skrevet September 6, 2008 Hvis ikke batteriet ditt er dårlig, så må du nok i gang med et multimeter/amperemeter. Du tar av en pol på batteriet, kobler multimeterer i amperemetermodus mellom polen og kabelen, og så er det bare å la den stå en time eller så. Gå ut og sjekk om det fortsatt er mye strømtrekk, og hvis det er det, så kan du begynne å ta en og en sikring, så finner du hvilken "kurs" som tapper. Vær obs når du kobler dette, så du ikke får noen kortslutning mot gods osv.. Jeg har nettopp fått samme problem på en E34 Touring. Batteri er to år gammelt, og dynamo under et år. Så er noe som drar strøm her også, kan stå max 4 dager før den er tom. Hvor mye ampere er for mye hvis jeg sjekker kabeskol og pol, eller skal det være null? Problemet har kommet plutselig, ikke vært sånn før.
hauken Skrevet September 6, 2008 Skrevet September 6, 2008 de er ingen garanti for at batteriet er ok,selv om de bare er to år
Werther Skrevet September 6, 2008 Skrevet September 6, 2008 de er ingen garanti for at batteriet er ok,selv om de bare er to år Har aldri vært borti at så nye batterier er defekte på noen andre biler. Problemet kom plutselig - for en stund tilbake sto bilen over to uker uten problemer. Nå forsvinner strømmen jevnt.
hauken Skrevet September 6, 2008 Skrevet September 6, 2008 måtte skifte på min etter ca 1 år,men dette hører sikker til unntakene..
523touring Skrevet September 6, 2008 Skrevet September 6, 2008 Hei er overhodet ikke uvanlig at et bilbatteri tar kveld etter et til to år.... Gjennomsnittlig levetid for et slikt batteri er nemlig to år så ta å få sjekket batteriet ditt..... Når det gjelder om bilen drar strøm eller ikke så kan du ta å dra til et verksted som har en amp. tang med denne kan du sjekke om det er noe utover det normale som trekker strøm bare med å legge klemma på tanga over pluss ledninga på batteriet...kan jo også ta å bruke et multimeter å sjekke om du har tilstrekkelig lading.....
hauken Skrevet September 6, 2008 Skrevet September 6, 2008 skal du innom et verksted koster de uansett mer enn et batteri,er de ikke batteriet,har du et batteri til gode...
TerjeAa Skrevet September 7, 2008 Skrevet September 7, 2008 Vifta i klima panelet er ei lita datavifte som snurrer og går..... Hvis den skal tappe batteriet ditt må den gå konstant et år.......... Bare dra innom et verksted og sjekk batteriet ditt. Har du et nytt batteri som det er mulig å se prod merking er det bare å koble på en batterisjekker så ser du med en gang om det er i orden. Sjekk også tilkoblinger til batteriet og evt andre steder du kommer til for irr. Kan få noen merkelige strømmer ut av det..... Hvis ikke sjekk med multimeter eller aller helst strømtang!
lundig Skrevet September 8, 2008 Forfatter Skrevet September 8, 2008 Nå måler jeg at bilen trekker ca 2A når den er i sleep. Er dette normalt?. Har prøvd å trukket ut ALLE sikringene i hanskerommet, en etter en. Uten at jeg har registrert noe særlig nedgang i strømforbruk. Batteriet er bare noen mnd gammelt. - Kim
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå