Gå til innhold

Hjeeelp!!! e39 starter ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle koble fjernopning på låsinga på dørene på min 96 e39 523i idag. I det jeg tjuva meg på en kraftig rød ledning med +12v kom jeg an i jord på rattstammen. Det ble ett lite gnist, og etter det starter ikke bilen. Det var antydning til at motoren gikk rundt(halvt sekund), men kutta pluttselig. Når jeg vrir om nøkkelen er der ingen kontakt, instrumentene er døde og lys i BC-en kommer ikke på, bilen kobler heller ikke inn på starteren. Noen som kan hjelpe meg? Har skjekka alle sikringer, men alle desse er inntakte. Kan det vere ett rele??

Dette haster veldig, da jeg skal på tur imorgen.

Stor takk på forhånd!

Skrevet

Hvis du er sikker på at alle sikringene er hele, kan det hende du har fått et stort problem. F.eks kan en av ECU'ene ha fått seg en karamell. Veldig vanskelig å si uten at du har skjema over hvor den røde ledningen går. Ikke lurt det du gjorde der på en såpass ny bil :( Kan være en av de sikringene som sitter i kablen på hovedplussledningen eller at det har skjedd noe med tenningbryterelektronikken.

Skrevet

huffhuff...har kommet meg inn på høgamper sikringene bak over batteriet. Ligger bak ett kvitt deksel. Alle desse 5 og en kraftig (200A) er svarte, men vanskelig å se om de er røkne,

Hvordan ser man det?

Skrevet

Hva med å begynne med det letteste som å prøve med startkabler..?

Du kan ha kortslutta batteriet.

Men som sagt før her, det er mye elektronikk ute å går så du får håpe at det ikke er noe verre...

Skrevet
Hva med å begynne med det letteste som å prøve med startkabler..?

Du kan ha kortslutta batteriet.

Men som sagt før her, det er mye elektronikk ute å går så du får håpe at det ikke er noe verre...

Batteriet tappes jo ikke for strøm ved et slikt uhell ?

Jeg holder med tidligere innleg om at systemet har fått seg en smell og du ikke kommer enkelt (billig) ut av det.

Reminder : TA ALLTID AV BATTERIET NÅR MAN KOBBLER ELEKTRISK !!!!

Skrevet

Er vel ikke snakk om å ha tappa batteriet er det det da. Kortslutta vel...

Men om du har kortslutta batteriet så er det ikke hjelp i startkabler. Da må du inn med nytt batteri.

Skrevet

Batteriet overlever en kortvarig kortsluttning.

Det skal mere enn det til for å ta livet av et bilbatteri. (Vel og merke et friskt og oppegående batteri )

(Men det er jo veldig billig/enkelt og prøve med startkabler for å sjekke om det er det som er feilen)

Det er også enkelt og sette et voltmeter på batteriet og sjekke at det er 12V eller mere, også når man drar på starteren. Detter volten under 12V når starteren prøves er det defekt batteri, i dette tilfellet.

Skrevet

Da er saken oppklart. Etter mye feilsøking og god hjelp i fra en hyggelig kar i fra Bergen som sendte meg en PM om at han kunne bistå, er nå bilen på gang igjenn. Det viste seg å ligge sikringer under teppe ved fremmre passasjersete. En av disse 5 (50A) hadde tatt støyten, og årsaket at jeg ikke hadde strøm i to av tre ledninger opp til rattstammen. Skiftet denne, og nå er alt på stell=)

Igjenn, takk for hjelpa!

Skrevet

Så bra at alt gikk i orden:) Da har du kanskje lært å koble fra jordingen på batt. neste gang du skal ordne elektrisk på bilen din? ;)

Surt å ryke en styreenhet eller fler.. det kan fort bli veldig dyrt:P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...