Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har den siste tiden hatt en del problemer med kjølingen på bilen min. den går varm og det er ingen varme i varmeapparatet. Har luftet mange ganger uten hell. Når bilen står i ro holder motor seg på normal temp. Men med en gang jeg begynner å kjøre stiger temp med en gang.

Dette gjelder en 1996 328i M52 B28

Jeg tror ikke det er topp/-pakning som er gått (ikke "majones" i oljepåfyllingslokket, eksosen smaker ikke søtt). Har prøvd å lufte med en slik pumpe de bruker på verksted for å pumpe vannet gjennom systemet og luften kommer i retur, uten hell. Trykket holder også, så det virker som systemet er tett. Samtidig minker væskenivået, men er usikker på om det er pga at vannet fosser over (koker) etter en liten tur.

Kan det være vannpumpa som skaper problemer? Termostat?

Viss jeg skal skifte vannpumpe, må jeg av med toppen da (har blitt fortalt at fordi det er kjede, er det nødvendig å ta av toppen). Kan noen bekrefte dette?

Mvh

Frode

Skrevet

har hatt det samme problemet på min 82 728i. vannet holdt seg på tomgang, men med engang eg begynte og kjøre og det kom trykk i det så rant det ut. var en mener og huske at det var en morken slange som skapte dette problemet! men termostat kan også være ett problem

Skrevet
Hvem er det som har vært stygg med deg , og sagt at du må av med toppen for å skifte vannpumpe.

Stemmer som Jolly skriver, bare tull at du må av med toppen. Det vanskligste med å bytte vannpumpe på en m52b28 er å løsne radiator viften, som har links gjennger.

Lønner seg også å legge merke til hvordan banen til vifte remme går.

Skrevet

Takker for svar..! :)

Da tror jeg at jeg prøver å bytte vannpumpe og termostat når jeg kommer hjem. Samt sjekke over slangene og bytte de som evt. trengs.

Skrevet

Regner med at han mente at du skulle prøve å bare bytte vannpumpa først og hvis det funker så har du vel spart deg noen kroner, men for all del hvis du allerede har kjøpt/ ikke har lyst til å dra tilbake for å kjøpe en termostat hvis det skulle vise seg at du trenger det, så kan du jo like godt bytte begge med en gang. da vet du jo også at det antakelig blir en stund til de delene trenger å bli byttet igjen.

Skrevet

Tenkte kanskje at han mente omvendt, for termostaten koster 130kr, så det er ikke så mye å tenke på.

Vannpumpa koster ca 500, så tar like godt å bytter begge deler og prøver :)

Skrevet

Tenkte mest på at du bare kunne bytte pumpa ja.......

Leser om mange her som har problemer med å få det tett igjen med pakninger og dårlige plastikkhus (bakelitt) så er det i orden så sparer man seg for mye :-)

Skrevet

kjøp noe pakningsement i samme slengen en termostat koster 70 kroner så bytt den å,

tipper vannpumpa bare sviver på drevet når det for turtall slik at vannet ikke sirkulerer.

Skrevet

Har bestilt dette nå:

-Vannpumpe + pakning

-Termostat + o-ring

-Termostathus + pakning

Prøver dette i første omgang :)

Tror ikke det er plastikk-hus på min. Mener å huske det ifra forrige gang, men bestilte et nytt et likevel, for å være på den sikre siden...

Skrevet

etter erfaring med skifting av vannpumpe på e30 så begynte pakninga for å leke, så eg brukte blå silikon isteden, funka fint det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...