Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Der Barockengel har nok mer informasjon å komme med enn meg, men vil bare si at jeg er 196 og kjører e30.. god plass, behagelig å kjøre,minuset er at det er liten el ingen plass bak meg hvis jeg sitter som jeg vil...

Skrevet
Der Barockengel har nok mer informasjon å komme med enn meg, men vil bare si at jeg er 196 og kjører e30..

Når det gjelder det å være over 190 høy, tror jeg at andre har mye mer informasjon å komme med enn jeg har.;)

Hvis man leser nybiltester fra 80-tallet ble både E28 og E30 gjenstand for hyllest for sine fine førerplasser (med god plass), men også omtalt som biler med mindre plass enn gjennomsnittet i baksetet - dette siste er selvsagt ekstra tydelig i E30.

Men i alle fall,nå har jeg latt de linkede annonsene synke litt inn; her er noen kjappe tanker om alle tre.

Link 1: Lav km, kun service hos BMW, en eier - det siste tyder på en eldre eier, noe som igjen kan bety lite og/eller uregelmessig bruk de siste årene. Derfor er kanskje dette den bilen det er minst lurt å kjøpe hvis den skal brukes en del, og ikke bare på søndager med fint vær, siden mye av verdien bilen har i dag er knyttet til den lave kjørelengden - som forsvinner med bruk.;) Ellers ser denne bilen meget pen ut - den har også de originale pepita-setetrekket som E28ene med de minste motorene kom med etter en liten midtlivsfacelift. Litt uvanlig med grønt interiør i mørk grønn bil - noen vil nok si andre interiørfarger er penere.

Link 2: 2 eiere, dødsbo, entusiasteid - her kan vi også anta uregelmessig bruk i senere tid, men kilometerstanden er høyere, så du betaler mindre ekstra for lav km-stand. Delphin metallic regnes i dag av mange som en av de peneste fargene på disse bilene. Den skal også være gått gjennom både ut- og innvendig. (Forsiktig måte å si "restaurert" på?) Kanskje den bilen du først skulle fått mer info om.

Link 3: La oss se; verkstedsvedlikeholdt girkasse - det er bra, men høres dyrt ut. Oppfyller Euro-2 normen - jeg trodde disse bilene bare oppfylte Euro-1, kan tyde på at denne har oppdatert katalysator eller noe. :? (Merk at alle disse tre bilene du linker til skal ha blitt levert med katalysator som ny.) Ny tannreim - veldig bra, disse skal byttes ikke bare i henhold til kjørte kilometer, men også utfra tiden som er gått siden siste bytte. Nye foringer i bakaksel - igjen bra, koster lett 4000+ hvis du må ha det gjort på verksted.. Rustfri - flott. Nye dørstokker - veldig bra, nei vent litt: :-k Bilen er tydeligvis grundig gjennomgått, men her hadde litt info om hvor mye rust som evt. er fjernet, vært greit å få.

Alle tre bilene representerer et valg fra tilnærmet øverste hylle, og hver og en fortjener en entusiasteier som tar godt vare på den. :) Bil nr. 1 er kanskje den som mest roper ut etter forsiktig sommerbruk og temperert garasje, mens de to andre også ser ut til å være flotte klassikere. Men husk at edition-modellene som link 2 og 3 tilhører, er - og kommer til å forlli - sjeldne.

BMWs "lille" seksylinder er god for meget høye kilometerlengder, men i gale hender - dvs. utsatt for høye turtall på kald motor - får du fort problemer med toppen. (Og 525e motoren skal ha ennå lavere turtall før den blir varm enn 520i.) Siden disse tre alle har automatgir, er sjansen mindre for at de har levd et usunt liv.

Skrevet

Ja, om bare alle ville holde bilene sine entusiastisk.:)

Når du tenker hverdagsbil, foreslår jeg at du starter her og bestiller en full behandling med jevnlig etterkontroll. Hvis du samtidig sørger for at foringer i understellet, samt ting som f.eks. støtdempere er i god form, bør du ha god bil lenge.

Jeg kommenterte at en av bilene du linket til hadde byttet dørstokker - dette behøver imidlertid ikke være et resultat av vinterkjøring og saltede veier. Biler kan faktisk ruste fra innsiden, hvis dreneringen i dørstokkene går tett og det samler seg fuktighet på innsiden - noe som er særlig problematisk hvis det skjer på biler med soltak. Dreneringshullene i dørstokkene kan også bli tettet i forbindelse med tectylbehandling, så det er lurt å gjøre seg kjent med hvor de befinner seg, og passe på at de forblir åpne.

Siden du er ute etter en bil som skal brukes jevnlig, ville jeg sett mer på tilstanden til bilen, og mindre på hvor langt den har kjørt. En urørt originalbil med under 100000 kjørte kilometer kan for deg være et langt dårligere valg enn en restaurert entusiastbil som har kjørt over 200000, og som har fått viktige slitasjedeler byttet.:)

• 2 weeks later...
Skrevet

Heisann.

vært litt opptatt i det siste, men fikk satt meg ned å sett litt på bil nå i helgen.

jeg kom over:

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=6

det så får meg ut som en grei bil, men det gule interiøret var så som så.

jeg holder fremdeles en finger på den shadowline modellen.

men som det er sagt så er det samme hvilken motor som står, men det virker som om 525e er et bra valg, men hvordan er bensinutgiftene på den med automatgir?

Skrevet

det så får meg ut som en grei bil, men det gule interiøret var så som så.

jeg holder fremdeles en finger på den shadowline modellen.

men som det er sagt så er det samme hvilken motor som står, men det virker som om 525e er et bra valg, men hvordan er bensinutgiftene på den med automatgir?

Hvis du det beige interiøret er bra, vet jeg kanskje om noen som vil kjøpe det av deg.;)

Litt knapp presentasjon av bilen i annonseteksten - sier lite om tilstand og bakgrunn - virker som en uskrudd originalbil, sannsynligvis med et begrenset antall eiere.. Burde også sagt noe om hvordan setene er under de, urhm, freshe varetrekkene. De kombinerte høyttalerne/bremselysene :shock: i hattehyllen var utrolige - noe slikt har jeg aldri sett før. Må stamme fra 80-tallet.

Bensinøkonomien i 525e var bra - siden automatkassen var av den (dengang) moderne typen, var det samme tilfelle i automatutgaven. Offisielle tall var vel 1,2 liter ved bykjøring, 0,7 ved konstant 90 km/h. Merk at dette er de tyske tallene - dvs. for utgaven med katalysator. Jeg har ikke tallene foran meg, men jeg mener at utgaven uten katalysator gikk litt billigere.:)

Skrevet

Mye informasjon jeg overholde ikke har tenkt over før.. :) Greit å lese litt poster ja..

Over til E28. Jeg har hatt en 525e for noen år siden. Fantastisk flott bil å kjøre. Jeg hadde den i 2år uten noe form for problemer. Jeg brukte den hele året og den hadde rullet 175000ca når jeg fikk den. Jeg savner den.

Når det gjelder de du linker til, så synes jeg personlig at den i link 2 er finest. Men her er det jo snakk om veldig smak og behag såklart.

Skrevet

mAZE: referer du til den shadowline modellen som hadde gått 149k så sier jeg meg enig i det, den er fantastisk.

Men som sagt, det er en stund til enda, og jeg har enda ikke hatt sjansen til å sitte i en E28 eller E30, noe jeg har veldig lyst til, slik at jeg kan se hvordan bilen er, og hvordan den er å sitte i.

Men Der Barockengel, jeg er imponert over kunnskapen din, så jeg lurer på om når tiden er der, og jeg skal importere, om du kunne sett igjennom annonsen, og høre din mening.

Mvh.

Jan-Erik S. Helle

Skrevet
Men som sagt, det er en stund til enda, og jeg har enda ikke hatt sjansen til å sitte i en E28 eller E30, noe jeg har veldig lyst til, slik at jeg kan se hvordan bilen er, og hvordan den er å sitte i.

Hva, har du ikke bestilt bil ennå? :P

Det er aldri dumt å ta noe så stort som en bil i øyesyn før du kjøper.:) Men som du selv har vært inne på, er det i ferd med å bli vanskeligere å finne gode eksemplarer i Norge, og det vil ofte være et hav av forskjell mellom en bil med gode dempere og fjærer, samt foringer i understellet - og en uten.

så jeg lurer på om når tiden er der, og jeg skal importere, om du kunne sett igjennom annonsen, og høre din mening.

Det er alltid morsomt å lese annonser.:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...