Gå til innhold

Automatkasseproblemer i 330XD e46

Anbefalte innlegg

Skrevet

På min 04 330XD har det begynt å gå over 10 sekunder fra jeg setter den i drive til det begynner å gå framover om morgenen når alt er kaldt. I revers kommer den derimot med en gang. Steptronic-kassen er visstnok laget av Getrag, men oppfører seg helt likt med tilsvarende ZF. Jeg har byttet olje og filter uten at det hjalp, og også nullstilt elektronikken.

På Autozentrum sa en kar at det er bare å bytte kassa. Lett å si når man ikke skal betale regningen. Har noen erfaring med tilsvarende problem, og evt løsning?

Skrevet

Fadern (som kjører amerikansk van) fikk samme beskjed da "bilen" hans hadde dette problemet, i tillegg til at den aldri gikk i høyeste gear, var treg til å skifte gear, og i tillegg hoppet opp og ned. (Men det begynte med problemet du beskrive her). Han fikk også samme beskjed som deg. Han endte opp hos en kar som bygger om biler for handicappede, som byttet elektronikken, og etter det har han ikke hatt noen problemer (med gearkassen iallefall).

Nå har jeg nada erfaring med automat på BMW, men om du har noen "uautoriserte" som kan ta en titt, så kan det kanskje være verdt bryet.

Synes også at det kanskje er litt tidlig med den type problemer på en såpass ny bil. Kan være verdt å forsøke å få dette fikset på garanti. (Forbrukerloven har jo noen paragrader om forventet levetid osv)

• 4 weeks later...
Skrevet

Jeg synes virkelig at kassa burde holde mer enn 100 tkm all den stund at bilen ikke har vært trimmet og heller ikke gått med henger. På forrige bil fikk jeg turboras, så jeg begynner å lure på kvaliteten på disse bayerne. Forslag til fremgangsmåte og hvor jeg bør henvende meg?

Dix

Skrevet

Dette er helt klart triste greier! BMW har hatt en del problemer med automatkassene i disse bilene/motorene. Når bilen ikke har gått lenger enn den har gjort og i tillegg er/-har vært utrimmet ville jeg henvendt meg til BMW Norge dersom ditt lokale verksted ikke er villig til å finne en løsning. Er ofte verdt bryderiet med å skrive et forklarende brev.

Beste i denne sammenhengen vil jeg tro er å være hyggelig.. Veldig mange som naturlignok ville hisset seg opp i din situasjon, men etter min mening vil det spille mot sin hensikt.

Uansett, virker som du har en knall bil! Skulle gjerne hatt en slik etterhvert!

Richard

Skrevet
Jeg synes virkelig at kassa burde holde mer enn 100 tkm all den stund at bilen ikke har vært trimmet og heller ikke gått med henger. På forrige bil fikk jeg turboras, så jeg begynner å lure på kvaliteten på disse bayerne. Forslag til fremgangsmåte og hvor jeg bør henvende meg?

Dix

Turboras sies å skyldes tett veivhusventilasjon som skaper overtrykk og så turboras :P

Skrevet

Ring BMW Norge, spør etter bmw garanti avdelingen. Ha chassisnr klart, så snakker du med dem. I noen tilfeller så er det faktisk utvidet garanti på dem.

Skrevet

Takker for gode svar, ringer BMW Norge i morgen. Kjøremessig er dette de beste bilene jeg har hatt, og XDene er de ultimate vinterbiler. Allerede på 80-tallet tenkte jeg at joda, 3-serie Touring med firhjulstrekk er flott, men hvorfor ikke slå til med en treliters dieselsekser på en 180-200 hester? Det gikk mange år før de kom fra Bayern og enda noen år før jeg fikk råd til en brukt. Men nå har jeg akkurat den bilen jeg vil ha ,og det er en god følelse.

Igjen, takk for gode svar her på forumet, og jeg lover å rapportere tilbake hvordan det går.

Skrevet

Hvordan går dette?

Er det norsk bil? kanskje du får det på goodwill, er den tysk import tviler jeg sterk på dem dekker det. Men det er verdt et forsøk.

Lykke til

Skrevet

Hvem garanterer, feks. du henter bilen tyskland? Statens vegvesen som du betaler toll til?

Ved import er det forhandler/importør som må gi deg garanti.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...