Gå til innhold

Ny bil! Mindre grynt, men høyere klasse! (oppdatering s. 8)


ChrZZ
 Share

Anbefalte innlegg

Gratulerer så mye med ny bil igjen, Chris! :D Morsomt at noen bytter så ofte, jeg synes det er spenstig gjort :)

Ellers vil jeg tro at å gå direkte fra E46 til E60 er litt av et sprang; E60'n er helt overlegen E46'n hva angår kvalitetsfølelse og komfort, selv om E46'n er en noe "morsommere" bil. Uansett, jeg tror ikke du blir å angre på valget :) Bilen din ser fint utstyrt ut, og har kurrante farger både mtp. å eie og for videresalg. I tillegg finnes det nok av originale- og ettermarkedsdeler til disse bilene, det er bare lommeboka som sier stopp ;) M-pakke koster vel rundt 11.000,- fra Koed, og inkluderer komplett frontfanger m/ lys, sideskjørt, samt hekkskjørt m/ diffusor..?

Når det gjelder understell så er det like greit å kjøpe noe skikkelig med en gang. Selv kjører jeg rundt med H&R høydejusterbart understell, og det fungerer veldig bra. Dersom du ikke ønsker å senke bilen så veldig mye har jeg et originalt M-understell (fjærer og dempere) som senker 15 mm. Er kun kjørt 10.000 km med, og det skal du få kjøpe rimelig hvis du ønsker det.. :)

Hvordan er kvalitetsfølelsen i E60 etter å ha blitt kjørt 174.000 km..? Skranglelyder fra dashbord, slitte foringer i understell, fungerer elektronikken slik den skal, etc.? Hvilket inntrykk har du gjort deg så langt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 125
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Rundt speilene, ved roten, så har det sorte (plast?) begynt å FLASSE av.. Hvis jeg ikke lenger har 5årsgarantien, tror du allikevel BMW vil fikse dette? Samt, hvis jeg har 5årsgarati fortsatt, så vil dette gå på garanti? Den skal vel ikke flasse av etter fem år? :? Er på BEGGE speilene. Både på "armen" til speilet og til platen som festes i A-stolpen.

Jeg har forresten også komplette originale speiler til salgs :P

Hvis du ikke får gjennomslag for reklamasjonsretten din til BMW, så ville jeg ha oppgradert til M5 speiler. Vær obs på at E60 har tre ulike typer kontakter mellom speil/dør, slik at det er viktig å få tak i de riktige speilene. Til de første E60'ene finnes det imidlertid nok av replikaspeiler, som koster +/- 4000,- (og kanskje rimeligere..?).

Er bilen kjøpt ny i Norge, eller er den import? I begge tilfeller burde BMW Norge ta en slik reklamasjon på goodwill, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med ny bil igjen, Chris! :D Morsomt at noen bytter så ofte, jeg synes det er spenstig gjort :)

Ellers vil jeg tro at å gå direkte fra E46 til E60 er litt av et sprang; E60'n er helt overlegen E46'n hva angår kvalitetsfølelse og komfort, selv om E46'n er en noe "morsommere" bil. Uansett, jeg tror ikke du blir å angre på valget :) Bilen din ser fint utstyrt ut, og har kurrante farger både mtp. å eie og for videresalg. I tillegg finnes det nok av originale- og ettermarkedsdeler til disse bilene, det er bare lommeboka som sier stopp ;) M-pakke koster vel rundt 11.000,- fra Koed, og inkluderer komplett frontfanger m/ lys, sideskjørt, samt hekkskjørt m/ diffusor..?

Når det gjelder understell så er det like greit å kjøpe noe skikkelig med en gang. Selv kjører jeg rundt med H&R høydejusterbart understell, og det fungerer veldig bra. Dersom du ikke ønsker å senke bilen så veldig mye har jeg et originalt M-understell (fjærer og dempere) som senker 15 mm. Er kun kjørt 10.000 km med, og det skal du få kjøpe rimelig hvis du ønsker det.. :)

Hvordan er kvalitetsfølelsen i E60 etter å ha blitt kjørt 174.000 km..? Skranglelyder fra dashbord, slitte foringer i understell, fungerer elektronikken slik den skal, etc.? Hvilket inntrykk har du gjort deg så langt? :)

Takker takker! Virker litt (eller kanskje jeg misforstår?) at folk ikke helt skjønner helt hvordan E60-ene er og spesielt hvordan det er å sitte i dette interiøret, når dem sier at det var dumt å bytte bort 330D-en.

Bilen er god og fin å kjøre, "selv etter" 174 000km. Den har en (av tre?) bærekule foran som må byttes foran, så må få gjort dette. Uheldigvis, så er det tre stykk, visstnok, og jeg kan dermed ikke kjøpe delen først, for så å levere delenen og bilen til verkstedet og si FIKS! :(

Hmm... Ang. m-tech understellet ditt, så kjøper jeg det gladelig jeg! :D Sett at du ikke er ute etter blodpris ;) For, hvis jeg er heldig, så kan jo det gå å gjøre samme som må E46-ene som har M-tech: ta av original m-tech fjærene og montere på senkefjærer (40-30mm). Dvs, beholder m-tech demperne og senker bittelitt mer. Er ihvertfall mange som gjør dette som har originalt M-tech understell.

Jeg har forresten også komplette originale speiler til salgs :P

Hvis du ikke får gjennomslag for reklamasjonsretten din til BMW, så ville jeg ha oppgradert til M5 speiler. Vær obs på at E60 har tre ulike typer kontakter mellom speil/dør, slik at det er viktig å få tak i de riktige speilene. Til de første E60'ene finnes det imidlertid nok av replikaspeiler, som koster +/- 4000,- (og kanskje rimeligere..?).

Er bilen kjøpt ny i Norge, eller er den import? I begge tilfeller burde BMW Norge ta en slik reklamasjon på goodwill, etter min mening.

Jeg får høre med BMW hvor grinete dem skal være først ja.. Tror nok at det billigste (hvis du er i det billige hjørnet ;) ) alternativet er å kjøpe originalspeilene av deg isåfall. Ihvertfall midlertidig til våren/sommeren '09.

Vet ikke om bilen er import eller ei. Hmm.. Står vel i serviceboken, så skal sjekke etter jobb, hvis jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker takker! Virker litt (eller kanskje jeg misforstår?) at folk ikke helt skjønner helt hvordan E60-ene er og spesielt hvordan det er å sitte i dette interiøret, når dem sier at det var dumt å bytte bort 330D-en.

Det er enorm forskjell fra E46 (og E36) som du har hatt til nå opp til en E60. Men det sprø her er at selv en E34 er bedre lydisolert enn E46. Det er rett og slett et stort skille mellom 3 og 5-serie hos BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Ang. m-tech understellet ditt, så kjøper jeg det gladelig jeg! :D Sett at du ikke er ute etter blodpris ;) For, hvis jeg er heldig, så kan jo det gå å gjøre samme som må E46-ene som har M-tech: ta av original m-tech fjærene og montere på senkefjærer (40-30mm). Dvs, beholder m-tech demperne og senker bittelitt mer. Er ihvertfall mange som gjør dette som har originalt M-tech understell.

Etter det jeg har forstått så er det mange som gjør slik du sier, nemlig bruker de originale M demperne sammen med f.eks. 40/30 senk fra H&R. Slik har eksempelvis 'hoegtor' her på forumet gjort på sin kompressormatede 520:

l2ye18n3z9kj653piq7h.jpg

Jeg har ikke bruk for M understellet selv, og er ikke ute etter blodpris for det. Det er jo imidlertid nokså dyrt originalt så å gi det vekk er likevel ikke aktuelt, men vi blir garantert enige :)

Når det gjelder speilene må vi iallfall sjekke opp at kontaktene på dem er like. Er jo en grei "reserveløsning" dersom BMW Norge ikke er samarbeidsvillige, for du slipper jo å lakke dem opp siden bilene er i samme farge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enorm forskjell fra E46 (og E36) som du har hatt til nå opp til en E60. Men det sprø her er at selv en E34 er bedre lydisolert enn E46. Det er rett og slett et stort skille mellom 3 og 5-serie hos BMW.

Dette var veldig kloke ord. Jeg sitter igjen med nøyaktig samme inntrykk som deg; E34, som er en ti års eldre bil enn E46, virker mer "forseggjort" enn E46'n. Tilsvarende synes jeg E38 er minst like støyisolert som E60, selv om det er en eldre bil. Men det er nesten sånn det må være; skal det være vits å handle en større serie, så må det være forskjell på dem :) 3-serien er sportslig, 5-serien er et greit kompromiss, mens 7-serien er ren komfort. Tilsvarende har jo Mercedes gjort i alle år med hhv. 190E/C-klassen, E-klassen og S-klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enorm forskjell fra E46 (og E36) som du har hatt til nå opp til en E60. Men det sprø her er at selv en E34 er bedre lydisolert enn E46. Det er rett og slett et stort skille mellom 3 og 5-serie hos BMW.

Ja, den er helt utrolig lydtett sammenliknet med 3-seriene :D

Dem som mener at byttet fra en E46 til en E60 ikke var bra, har da ikke sittet lenge nok i en E60 til å skjønne hvor fantastisk en slik doning er. :D

Etter det jeg har forstått så er det mange som gjør slik du sier, nemlig bruker de originale M demperne sammen med f.eks. 40/30 senk fra H&R. Slik har eksempelvis 'hoegtor' her på forumet gjort på sin kompressormatede 520:

***BILDE***

Jeg har ikke bruk for M understellet selv, og er ikke ute etter blodpris for det. Det er jo imidlertid nokså dyrt originalt så å gi det vekk er likevel ikke aktuelt, men vi blir garantert enige :)

Når det gjelder speilene må vi iallfall sjekke opp at kontaktene på dem er like. Er jo en grei "reserveløsning" dersom BMW Norge ikke er samarbeidsvillige, for du slipper jo å lakke dem opp siden bilene er i samme farge ;)

Neida, forventer ikke å få noe gratis, så det går bra ;) Vi finner det nok ut. Byttet du senkesettet selv? (kanskje ikke på en såpass ny bil..)

Vet du isåfall om dette er vanskelig? Evt at jeg heller burde få det gjort på et verksted? Speilene kan være greie kjøpe hvis BMW er vrange ja :) Har ringt dem idag, og dem skulle ringe meg tilbake ang garanti osv osv. Evt om at jeg skulle ta en tur til dem, slik at dem fikk tatt noen bilder, for å sende inn en søknad.. :?

Bilen til 'hoegtor' får meg ikke akkurat til IKKE å ha mer lyst på m-tech.. :( :( *se for seg møll som flyr ut av lommeboken*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, forventer ikke å få noe gratis, så det går bra ;) Vi finner det nok ut. Byttet du senkesettet selv? (kanskje ikke på en såpass ny bil..)

Vet du isåfall om dette er vanskelig? Evt at jeg heller burde få det gjort på et verksted? Speilene kan være greie kjøpe hvis BMW er vrange ja :) Har ringt dem idag, og dem skulle ringe meg tilbake ang garanti osv osv. Evt om at jeg skulle ta en tur til dem, slik at dem fikk tatt noen bilder, for å sende inn en søknad.. :?

Bilen til 'hoegtor' får meg ikke akkurat til IKKE å ha mer lyst på m-tech.. :( :( *se for seg møll som flyr ut av lommeboken*

Byttet ikke senkesettet selv, men det er en forholdsvis enkel jobb etter det mekanikerne sa. Man greier det nok med en nevenyttig kamerat, litt bannskap og en ledig ettermiddag :)

Får håpe det ordner seg med speilene dine, de burde vise litt velvilje når det tross alt er snakk om en såpass ny bil.

Du skal se at det kommer M-tech og gromhjul på din til våren, hehe ;) Bruker du like mye penger på E60'n som du gjorde på 316'a så skal du se at du får en meget grom mafiaslede.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har forstått så er det mange som gjør slik du sier, nemlig bruker de originale M demperne sammen med f.eks. 40/30 senk fra H&R. Slik har eksempelvis 'hoegtor' her på forumet gjort på sin kompressormatede 520:

Bilen til Tore (hoegtor) er ingen original M-sport, så han bruker ikke M-sport demperene. Han har full H&R pakke som senker 40/30 m dempere.. :)

Et alternativ for deg ChrZZ kan jo være å handle settet til caaatooo og så eventuelt montere senkeskåler (10mm) foran. Ergo får du senket den 25mm foran og 15mm bak. Det bør nok holde rimelig greit.. Du kan jo se hvordan min ble når jeg senket den 30mm foran.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...) Får håpe det ordner seg med speilene dine, de burde vise litt velvilje når det tross alt er snakk om en såpass ny bil. (...)

Fikk svar fra BMW nu. Bilen er fra juli 2003, og dermed er "goodwill-garantien" på fem år ute, sa han.

Det går allikevel an å sende inn en søknad, med én ukes behandlingstid. Jeg velger selvsagt dette, men med tanke på kmstanden (oj.. hele 174 000km!), så trodde han nok ikke at det gikk.

Så, uten å selge skinnet, så ser det nok ut til at jeg skal ha dine speil ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, uten å selge skinnet, så ser det nok ut til at jeg skal ha dine speil ja ;)

Var trist å høre at de var såpass lunkne til å finne en løsning. Får likevel håpe at det ordner seg :)

Dersom du skal ha mine speil må du bare undersøke hvilke kontakter dine speil har. Mine kontakter ser ut som følgende:

Kontakten på speilet:

zvb5gvmu5kg89fix50ek.jpg

r8ror8zqgf4kul4boqp3.jpg

Kontakten til speilet i bilens dør:

grpd6zcbc5ck5h75kyry.jpg

Dette vet jeg er viktig, siden jeg først mottok feil type M5 speil fra Koed. Kontaktene fra disse så slik ut:

gthymsnbm052e0ssycr5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...