Jump to content

godkjenning av e34 ombygg


ironM
 Share

Recommended Posts

Hei.

jeg har en e34 m20b25 stående som jeg etter planen skal ha et motorbytte på til en m50b25.

Bilen er en 1989 mod, men er importert til norge i 2003. Det jeg lurer på er hvordan det blir med godkjenning av dette motorbytte siden den er impotert og ikke har vært i landet i 10 år enda. Det er jo litt mer hester og dreiemoment i denne motoren og da blir jeg vel kanskje drept i hkavgifter?

Link to comment
Share on other sites

Dersom bilen som skal bygges om i har vært i Norge mindre enn 10 år må du nok ut med avgifter ja.

Ofte er det vel snakk om bytte i drivverk, understell, bremser ol. for å få godkjent. Dette er vel og merke dersom det er snakk om store hestekreft forskjell. For eksempel fra 520 til M5:P

Du må dessuten avgi søknad til vegvesenet for ombygging.

Link to comment
Share on other sites

Dersom bilen som skal bygges om i har vært i Norge mindre enn 10 år må du nok ut med avgifter ja.

Ofte er det vel snakk om bytte i drivverk, understell, bremser ol. for å få godkjent. Dette er vel og merke dersom det er snakk om store hestekreft forskjell. For eksempel fra 520 til M5:P

Du må dessuten avgi søknad til vegvesenet for ombygging.

hehe men har vi ikke en 15% regel og:P?

blir nok m5 understell med tiden ja, men siden det er 175 hk i bilen i dag så trodde jeg d ikke skulle være så problematisk å øke effekten til 192. Det er jo bare snakk om 17 hk:p mindre enn 15%

Link to comment
Share on other sites

har ikke 15% regel.. Bremser osv er likt !

jepp, men hadde gjort seg med et mer sportslig understell:P

Men har hørt en plass at du kan endre effekten 15% uten å komme i klemme med hk avgiften:P

Men uansett så beregnet jeg effektøkningen på toll.no og det kom på 10 000 kr hvis jeg endrer effekt fra en M20b25 til en M50b25 og det er jo ikke så gale:P

Med 220 hk kom det på 20 000 i avgifter.

Så hvis tar et motorbytte og turbokonverterer motoren og hiver på datasprut så kan jeg godkjenne bilen med 220 hester og betale 20 000 i avgifter, så når jeg vil leke meg, kan jeg bare fyre opp tenning og trykk:P

Det blir jo dokumentert til å være lovlig med 220hk m5 understell, for det skal jo gå god for 340hk :D

Link to comment
Share on other sites

nei, men det er tilnærmet umulig å bygge en bil som ikke er typegodkjent. (les: levert fra bmw)

så det beste er å få tak i et karosseri som er reg. før 96 og bygge om til m5 med m5 motor?

vet hvertfall om folk som har brukt m50b25 med turbo og 400hk og fått det godkjendt...

Link to comment
Share on other sites

nei, men det er tilnærmet umulig å bygge en bil som ikke er typegodkjent. (les: levert fra bmw)

så det beste er å få tak i et karosseri som er reg. før 96 og bygge om til m5 med m5 motor?

vet hvertfall om folk som har brukt m50b25 med turbo og 400hk og fått det godkjendt...

Ja, da går det. Hvis den er typegodkjent fra bmw.

Turbo og uorginale obygginger er ikke lov etter 2008

Link to comment
Share on other sites

Er mange som "vet om folk som har fått godkjent" diverse, men det var IKKE i 2008. Ble MYE strengere etter nyttår, men finnes fortsatt folk det går ann å snakke med på BT.

faens folk e jo snart ikke lov å ha d gøy lenger:P

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...