larssr Skrevet September 15, 2008 Skrevet September 15, 2008 Har fortsatt problemer med en m42 motor. Bilen går egentlig veldig pent og rent, bortsett fra at du hører at ikke alle sylinderene henger med. Hvis motoren står og går, og jeg drar ut pluggledning til sylinder nr 2 og nr 4 så skjer det ingenting. Er gnist på alle pluggene, har også byttet to av coilene for sikkerhetsskyld. Har også byttet om dysene, så jeg vet at alle fungerer. Måler at det er strøm inn til alle dysene (16,4v), men det er den andre ledningen som ikke gir likt utslag. Måler jeg spenning mellom de to pinnene på dysene er det variabelt mellom 0,4-0,6v på sylinder 1 og 3, mens det ikke er noe på sylinder 2 og 4. Sylinder 2 og 4 har vel samme pin inn på hjernen, så jeg har en mistanke om at jeg rett og slett har knekt hjernen. Ikke noe ledningsbrudd mellom dysene og hjernen hvertfall. Men noen som vet helt sikkert om det skal være spenning mellom pinnene på hver dyse?
larssr Skrevet September 15, 2008 Forfatter Skrevet September 15, 2008 Går forøvrig helt greit å kjøre bilen. Den går helt jevnt og fint, bare at den naturligvis er veldig veik. Tok likesågreit og kjørte den hjem i går (en tur på 14 mil). Bruker heller ikke mye bensin. Men ikke tale om at den hadde gått slik hvis den kun går på 2 sylindere hele tiden..Virker som om den ikke gir sylinder 2 og 4 nok bensin til å tenne skikkelig.
E36Cab1 Skrevet September 15, 2008 Skrevet September 15, 2008 Kan jo ta ut de 2 dysene,legge dem i et målebeger(tilkoblet seff) og tørne motoren,ser jo om de leverer da,hvor mye og sprøytebilde. Før du gjør dette kan du jo også prøve med stetoskop og lytte på kvar enkelt dyse,lager tikkelyd når de åpner/lukker.
larssr Skrevet September 15, 2008 Forfatter Skrevet September 15, 2008 Ja, går ann det. Men dem gir ikke noe særlig bensin. Pluggene til nr 2 og 4 er helt tørre. Begynner å bli ganske sikker på at det er hjernen.
larssr Skrevet September 15, 2008 Forfatter Skrevet September 15, 2008 Ingen som vet? Sikkert veldig lett å få tak i hjerne til disse
540is Skrevet September 15, 2008 Skrevet September 15, 2008 Skal stå systemspenning på ca 14 volt på den ene dyseledningen når tenninga er på, kommer ifra ett rele. Dysene åpner seg når hjernen jorder den andre ledningen noen millisekunder pr omdreining. Må helst bruke scoopemeter for å lese disse korte signalene. 16,4 volt høres veldig høyt ut, deffekt spenningsregulator i dynamoen som har svidd hjernen?
larssr Skrevet September 15, 2008 Forfatter Skrevet September 15, 2008 Skal stå systemspenning på ca 14 volt på den ene dyseledningen når tenninga er på, kommer ifra ett rele. Dysene åpner seg når hjernen jorder den andre ledningen noen millisekunder pr omdreining. Må helst bruke scoopemeter for å lese disse korte signalene. 16,4 volt høres veldig høyt ut, deffekt spenningsregulator i dynamoen som har svidd hjernen? Har tatt opp hjernen, og funnet en brent transistor. Er 4 slike, sikkert en til hver sylinder. Målt at den midterste pinnen på den oppbrente transistoren har kontakt med jord. Men det er vel en årsak til at denne har brent opp. Kan jo være som du sier at dynamoen lader med for høy spenning.
larssr Skrevet September 15, 2008 Forfatter Skrevet September 15, 2008 Har tatt av regulatoren nå. Ser ikke noe slitt ut, men kan vel kanskje være greit å bytte uansett..
larssr Skrevet September 16, 2008 Forfatter Skrevet September 16, 2008 Da går motoren penere enn noen gang Fikk loddet inn en ny transistor fra en 316i hjerne. Funket fjell! Skiftet også regulator i samme slengen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå