Gå til innhold

Skifte girolje på automatkasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vet at temaet er diskutert opp og ned på forumet, men man blir jo aldri helt klok på dette. Har funnet ut at jeg skal skifte olje på girkassa, en steptronic som sitter i en 523i 2000/06-modell. Skal flushe kassen slik at jeg får skiftet all olje (ca 11 liter), samt filter. Skal bruke Oslo Automatgear (www.osloautomatgear.no) som holder til på Strømmen. Noen som har erfaringer med disse? Er nemlig blitt anbefalt å bruke dette firmaet.

Har forstått at det er meget viktig å bruke korrekt olje på denne girkassen. Skal visstnok stå på påfyllingslokket hva slags type. Jeg nevnte dette for verkstedet, og de skjønte viktigheten av dette. Dog var det viktigste at oljen har samme type egenskaper som det BMW anbefaler, sa han. Stemmer dette, eller bør man bruke nøyaktig den oljen og merke som BMW anbefaler? Han nevnte noe om en ESSO olje som han hadde på fat.

Videre, så vidt jeg har lest så er det også noe med fremgangsmåte for skifte av olje; temperaturer og greier. Gjelder dette også når man skal flushe girkassen? Hva kan gå galt dersom man ikke følger korrekt fremgangsmåte? Og hva er korrekt fremgangsmåte? Tror jeg må legge ved en fremgangsmåte til verkstedet, slik at det foregår slik som BMW anbefaler. Dog virket det som om de hadde god peiling på dette!

Mvh

Sander Bergh

523i 2000-modell

Skrevet

Hvorfor iallverden skal du skifte olje på automatkassen etter 2 år er det første jeg tenker her..

Er det faktisk så ofte vedlikehold på de nye automatkassene til BMW?

Kona har en Audi A6 me tiptronic og der skal du visstnok skjeldent skiftes olje ( 10 - 12 år eller noe)

Skrevet

Det har skjedd mye med oljer og automatkasser så bytte olje er lurt.

mener å ha lest at BMW sier at oljen er life time olje,

Men hvor lenge er life time i Norge?

Sjekk med BMW Norge sin tekniske avdeling angående flushing. Evntuelt kjøp orginal olje av en BMW forhandler..

Bli ikke forundret om di sier at olja ikke trenger byttes.

På 70-80 tallet skulle olje og filter byttes hver 40 000km eller 20 000km hvis taxi eller mye by kjøring.

Bare ment som en samen ligning til life time intervallene som hevdes å kunne brukes nå!! :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...