Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bestemte meg for å gjøre et forsøk i forbindelse med bytte av ABS sensorer bak på 7 serien.

Tenkte å sette inn en orginal på en side og en uorginal på den andre siden for å se om den uorginale kom til å gi feilmelding/ryke før den orginale. (det var jo en viss fare for at det ikke kom til å skje noe de første åra men kan jo kalle det langtidsforskning).

Pris orginal fra BMW ca 1000 kroner

Pris orginal fra annen forhandler ca 750 kroner

Pris uorginal fra annen forhandler ca 500 kroner

Her er det altså snakk om ca halv pris og 500 kroner spart per sensor!

Orginal ble innkjøpt og montert.

Noen dager senere kom den uorginale til halv pris, og jeg skulle starte montering.

s0h2j0uj1hj1qpm8qrdi.jpg

Overraskelsen ble derimot stor da jeg skulle montere den.

Den var identisk med den orginale jeg allerede hadde montert!

Simens hadde satt navn og nummer på begge to.

Hvordan forklarer man en forskjell på 500 kroner BMW/annen forhandler?

Hvordan kan en annen forhandler levere uorginal/orginal (som fremdeles er identisk) til ulik pris?

Er dette bare et stort sirkus, der vi som kjøper deler er klovnene?

Ingen kan da vel argumentere for at orginaldeler er bedre enn uorginal når det er samme del bare en annen eske?

Tviler på at abs sensor er den eneste delen der uorginal og orginaldelen er produsert av samme produsent på samme samlebånd, men bare pakket i ulike esker ved samlebåndets slutt.

Skrevet

Er ikke akkurat en nyhet det her. Blir gjort sånn med det meste av produkter. Et stempel kan gjøre varen både 2, 5 og 10 ganger dyrere. Jeg gidder ikke betale 3 ganger å mye for slitedeler bare fordi det står BMW på det.

Skrevet
hehe..forskjell fra gs til bilextra var vel en 400 kroner når jeg skulle skifte bremselysbryter :roll:

men det er gs da..:P syns ikke de kan brukes til å sammenligne priser:P

Skrevet

GS=BMW så den er jo grei!

Ser at jeg nok kommer til å bruke mer uorginale deler jeg også fremmover, for dette er jo rett å slett å kaste penger i do.

Ser ikke vitsen i å betale 500 kroner mer for samme del :?

Skrevet

Og særlig ikke når 500 kr tilsvarer 100%...

Et interessant tema du tar opp her.:) Vanligvis kjenner vi ikke-merkedeler som er laget ved hjelp av reverse engineering, og som derfor kan ha varierende grad av passform og funksjonalitet, men sjelden så bra som originaldelen. (Karosserideler er det klassiske eksempelet her.)

Med økende grad av spesialisering og bruk av eksterne leverandører, har imidlertid sjansen økt for at det man kjøper som merkedeler og ikke-merkedeler faktisk er laget ved samme samlebånd. Da blir den gamle betegnelsen "piratdeler" ekstra misvisede. Jeg har hørt forsøk på å bortforklare prisforskjellen på identiske produkter, med at de billige er andresortering og ikke så gode som dem man betaler mye mer for. Det sier vel nesten seg selv at anerkjente produsenter som Siemens eller Bosch ikke slipper særlig med andresorterings produker ut på markedet - særlig ikke med sitt navn på.

Hvordan dette reguleres, er også et ganske interessant emne: Jeg kan tenker meg - og her spekulerer jeg nok en del på egen hånd - at nye produkter tilbys bilfabrikantene, ofte med en form for begrenset enerett: Her kan jeg tenke meg at den opprinnelige avtalen mellom Bosch og Daimler-Benz gikk ut på at Mercedes-Benz innstallerte Bosch' nye ABS-system i sin S-klasse, mot at de fikk ha enerett på det i en viss tid. (Vi kan også lure på om noe av det samme nå gjelder for komponenter i BMWs Efficient Dynamics). Her er et interessant punkt om produsenten av komponenten mot å gi brukeren enerett, også får inn et punkt i avtalen om at produsenten etter en viss tid skal ha rett til å la komponenten bli solgt som reservedel gjennom andre forhandlernett.

Utfordringen for den vanlige forbruker består selvsagt i å få oversikt over hvilke ikke-merkedeler som i virkeligheten er identiske med de du får hos merkeforhandleren.:?

I en litt annen ende av produktskalaen har skapt visse problemer for internasjonale firmaer; produksjonen av et produkt settes bort til en fabrikant, gjerne i kommunist-Kina, og det inngås avtale om at det skal produseres X antall enheter pr. måned. Når så fabrikken har laget det avtalte antall, fortsettes produksjonen, og disse enhetene blir så solgt utenfor oppdragsgiverens forhandlernett - gjerne av fabrikkansatte og deres venner/familie direkte via internett. :-s

Skrevet
Det sier vel nesten seg selv at anerkjente produsenter som Siemens eller Bosch ikke slipper særlig med andresorterings produker ut på markedet - særlig ikke med sitt navn på.

Utfordringen for den vanlige forbruker består selvsagt i å få oversikt over hvilke ikke-merkedeler som i virkeligheten er identiske med de du får hos merkeforhandleren.:?

Helt enig!

Ja vi burde ihvertfall begynt å lage en liste her på forumet.

Ser for meg at de fleste sensorproduktene som ryggesensor, abs, slitasjevarslerere osv. er produsert på samme sted, men det kan man jo kunn få bekreftet slik som i dette tilfellet hvor produsentens navn var stemplet inn på produktet. Det er mye penger å spare her.

Men dette er jo bare nyttig hvis man er av den mening at uorginale produkter er av lavere kvalitet enn de orginale, og det er jo en diskusjon i seg selv.

Skrevet

Og særlig ikke når 500 kr tilsvarer 100%...

Et interessant tema du tar opp her.:) Vanligvis kjenner vi ikke-merkedeler som er laget ved hjelp av reverse engineering, og som derfor kan ha varierende grad av passform og funksjonalitet, men sjelden så bra som originaldelen. (Karosserideler er det klassiske eksempelet her.)

Med økende grad av spesialisering og bruk av eksterne leverandører, har imidlertid sjansen økt for at det man kjøper som merkedeler og ikke-merkedeler faktisk er laget ved samme samlebånd. Da blir den gamle betegnelsen "piratdeler" ekstra misvisede. Jeg har hørt forsøk på å bortforklare prisforskjellen på identiske produkter, med at de billige er andresortering og ikke så gode som dem man betaler mye mer for. Det sier vel nesten seg selv at anerkjente produsenter som Siemens eller Bosch ikke slipper særlig med andresorterings produker ut på markedet - særlig ikke med sitt navn på.

Hvordan dette reguleres, er også et ganske interessant emne: Jeg kan tenker meg - og her spekulerer jeg nok en del på egen hånd - at nye produkter tilbys bilfabrikantene, ofte med en form for begrenset enerett: Her kan jeg tenke meg at den opprinnelige avtalen mellom Bosch og Daimler-Benz gikk ut på at Mercedes-Benz innstallerte Bosch' nye ABS-system i sin S-klasse, mot at de fikk ha enerett på det i en viss tid. (Vi kan også lure på om noe av det samme nå gjelder for komponenter i BMWs Efficient Dynamics). Her er et interessant punkt om produsenten av komponenten mot å gi brukeren enerett, også får inn et punkt i avtalen om at produsenten etter en viss tid skal ha rett til å la komponenten bli solgt som reservedel gjennom andre forhandlernett.

I en litt annen ende av produktskalaen har skapt visse problemer for internasjonale firmaer; produksjonen av et produkt settes bort til en fabrikant, gjerne i kommunist-Kina, og det inngås avtale om at det skal produseres X antall enheter pr. måned. Når så fabrikken har laget det avtalte antall, fortsettes produksjonen, og disse enhetene blir så solgt utenfor oppdragsgiverens forhandlernett - gjerne av fabrikkansatte og deres venner/familie direkte via internett. :-s

Jeg var på kurs i sommer på Brembo sin fabrikk i Bergamo, Italia.

Der fortalte de om akkurat dette. Bilprodusentene kjøper seg enerett på produktet i noen år, men så får ettermarkedet lov til å produsere like deler med sitt eget navn på etter hvert.

Skrevet

Ser for meg at de fleste sensorproduktene som ryggesensor, abs, slitasjevarslerere osv. er produsert på samme sted, men det kan man jo kunn få bekreftet slik som i dette tilfellet hvor produsentens navn var stemplet inn på produktet. Det er mye penger å spare her.

Det virkelig interessante hadde vært om det ble oppdaget at en del sensorer var identiske på f.eks BMWs 7-serie og Hyundai Atos. Jeg har en liten mistanke om at bilfabrikantene har sikret seg mot at akkurat det skal være tilfellet. :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...