Bengt Skrevet Oktober 3, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 3, 2008 Ok, da skal jeg bytte denne etterhvert. Temperaturen går ikke så mye under 90 grader, så regner med det går greit en liten stund til. Er plate dekselet ditt under motoren helt og på plass? Mitt har falt av og det kan jo være tilfeldig, men etter det så bikker temp måleren seg fortere fra rett opp til en liten helling mot kald ved kjøring i nedoverbakker etc. Tror jeg skal prøve å sette på nytt der før jeg hiver meg på termostaten. Hos meg er det ikke akkurat en "normal" termostat til noen hundre kroner, men en stor dings som sitter ved vannpumpen. Det vil være fornuftig å låse opp kombiinstrumentet når man har indikasjoner på lav kjølevanntemperatur på en E-38. Kjølevannstemperatur-indikatoren har en relativt grov indikering rundt rett opp posisjon, intervallet er ca 73-105 grader C for en 730d. Dette blir for unøyaktig til å diagnostisere og kombiinstrumentet med +/- 1 grad C nøyaktighet vil gjøre det lettere å se en eventuell termostatfeil eller andre kjølevannsproblemer. En 728i som lekker/svetter rundt termostathuset kan i noen tilfeller få luft i kjølesystemet, dette kan gi en del problemer med varierende kjølevannstemperatur og slike luftlommer er skadelig for motoren. Huffda, det hørtes ikke bra ut! Jeg får håpe det ikke er kommet luft inn i systemet da! Så bare at det var littegran fukt, så det er nok sprukket litt øverst. Jeg tror jeg nøyer meg med å prøve å skifte, så får vi se hvordan tempen blir etter det. Hvis tempen begynner å oppføre seg normalt, dvs. at pila peiker rett opp etter noen minutter kjøreing kan jeg da gå ut ifra at alt er i orden?
740d Skrevet Oktober 3, 2008 Skrevet Oktober 3, 2008 Dette går sikkert helt fint, hvis du bytter tremostaten og lufter ut skikkelig så er du "back in business". Hvis du bruker kombiinstrumentet til å overvåke temperaturen ser du lettere om kjølesystemet er i orden i forhold til termostat/luft i systemet. Det var ikke meningen å skape frykt rundt luft i kjølesystemet på disse motorene men jeg kjenner til flere tilfeller hvor luft i kjølesystemet har skapt problemer/ sprekk i topplokk. Dårlig utlufting ved skifte av kjølevæske og sprekk i termostathuset er hovedårsaken i de fleste tilfellene, kan derfor være et godt tips å ikke slurve med dette.
Gunnar Skrevet Oktober 3, 2008 Skrevet Oktober 3, 2008 Det var ikke meningen å skape frykt rundt luft i kjølesystemet på disse motorene men jeg kjenner til flere tilfeller hvor luft i kjølesystemet har skapt problemer/ sprekk i topplokk. Dårlig utlufting ved skifte av kjølevæske og sprekk i termostathuset er hovedårsaken i de fleste tilfellene, kan derfor være et godt tips å ikke slurve med dette. Vil vel påstå at dette er et rykte som for det meste henger igjen fra M20-tiden for 20-30 år siden. M52 motoren er særdeles enkel å lufte, ihvertfall i E38. At det har vært sprekker senere er det liten tvil om, men tror ikke andelen er større enn at det like godt kan være tilfeldigheter, tørrkjøring, etc.
Bengt Skrevet Oktober 3, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 3, 2008 Det var ikke meningen å skape frykt rundt luft i kjølesystemet på disse motorene men jeg kjenner til flere tilfeller hvor luft i kjølesystemet har skapt problemer/ sprekk i topplokk. Dårlig utlufting ved skifte av kjølevæske og sprekk i termostathuset er hovedårsaken i de fleste tilfellene, kan derfor være et godt tips å ikke slurve med dette. Vil vel påstå at dette er et rykte som for det meste henger igjen fra M20-tiden for 20-30 år siden. M52 motoren er særdeles enkel å lufte, ihvertfall i E38. At det har vært sprekker senere er det liten tvil om, men tror ikke andelen er større enn at det like godt kan være tilfeldigheter, tørrkjøring, etc. Er lufteskruen også i plast? kan det være lurt å kjøpe denne også ny?
Gunnar Skrevet Oktober 3, 2008 Skrevet Oktober 3, 2008 JA, men lurer på om det ikke følger med lufteskrue på termostathuset. Litt usikker der. Men sist jeg byttet termostathus så røk lufteskrua på radiatoren også i det jeg skulle stenge igjen etter lufting, så det kan være greit å ha. Det går utrolig fort hull i midten på de.
mhane Skrevet Oktober 3, 2008 Skrevet Oktober 3, 2008 Hvis du bruker kombiinstrumentet til å overvåke temperaturen ser du lettere om kjølesystemet er i orden i forhold til termostat/luft i systemet.. Hvordan gjør man dette? Høres genialt ut å kunne lese av temperaturen mer nøyaktig.
740d Skrevet Oktober 4, 2008 Skrevet Oktober 4, 2008 Ved å låse opp kombiinstrumentet får man tilgang til en del funksjoner og informasjon som kan være til nytte i mange situasjoner. Det ligger en del informasjon tilgjengelig på nett feks her: http://www.7-forum.com/modelle/e38/chec ... eitern.php Man kan f,eks, teste funksjoner og lamper i kombiinstrumentet, se litt serviceinfo., digital avlesing av turtall, kjølevannstemperatur, tankinnhold(begge tankdeler.) og hastighet. Jeg mener det er lurt å holde seg til de 9 første programmene samt program 19 for den "normale" E-38 kjører. "Uhemmet" tastetrykking på en del av de andre programmene er ikke å anbefale. For å gå ut av denne modusen kan man holde høyre instrument knapp inne eller en feilmelding vil prioriteres høyere, en åpning av bagasjelokk o.l vil lukke modusen. Det kan hende at man etter en service hos BMW-forhandler eller avkobling av batteriet må åpne opp via program 19 igjen fordi dette har lukket kombiinstrumentet. å lufte en M52 er lettere enn de gamle M20 variantene slik Gunnar påpeker. Å følge den lille oppskriften som står i TIS mener jeg er fornuftig når man har tømt kjølevannssystemet. Tidligere i år presterte en BMW forhandler/verksted å ødelegge en 1999 728ia motor ved å ikke lufte kjølesystemet, etter å ha byttet webastovarmeren. Fordi jeg er usikker på hvor erfaren Bengt var i denne sammenheng ville jeg være sikker på at han var klar over at det krever litt innsikt. Just my 2 cents.
mhane Skrevet Oktober 5, 2008 Skrevet Oktober 5, 2008 Ok, da er vi igang her. Skriver i tråden din "CHS" siden det er et lignende "problem" med tempen på kjølevannet. Har kjørt ca 150 km med direkte avlesning av kjølevannstemp, halvparten med en lett lastet toakslet henger. Ligger som regel på 72-73 grader. Høyeste verdi var på 83 grader og den kom etter 10-15 min på tomgang når jeg ventet på en ferge. Laveste verdi var 67 grader nedover en lang bakke. Men det skulle jammen meg ikke store nedoverbakken til før den kom under 70 grader. Var knapt over 75 grader i kraftige motbakker selv med henger. skjønner jo nå hvorfor den analoge temp måleren heller litt mot kaldt. Dette må da vel være for lav temp? Noen som vet om det er justeringsmuligheter på termostat? Er det bare å bytte termostat først som sist, eller kan den manglende bunnplaten føre til så økt luftstrøm rundt motor at dette vil innvirke på tempen?
740d Skrevet Oktober 5, 2008 Skrevet Oktober 5, 2008 Ok, da er vi igang her.Skriver i tråden din "CHS" siden det er et lignende "problem" med tempen på kjølevannet. Har kjørt ca 150 km med direkte avlesning av kjølevannstemp, halvparten med en lett lastet toakslet henger. Ligger som regel på 72-73 grader. Høyeste verdi var på 83 grader og den kom etter 10-15 min på tomgang når jeg ventet på en ferge. Laveste verdi var 67 grader nedover en lang bakke. Men det skulle jammen meg ikke store nedoverbakken til før den kom under 70 grader. Var knapt over 75 grader i kraftige motbakker selv med henger. skjønner jo nå hvorfor den analoge temp måleren heller litt mot kaldt. Dette må da vel være for lav temp? Noen som vet om det er justeringsmuligheter på termostat? Er det bare å bytte termostat først som sist, eller kan den manglende bunnplaten føre til så økt luftstrøm rundt motor at dette vil innvirke på tempen? Bunnplate som er vekk har ubetydelig innvirkning her. Det er sannsynligvis termostaten som er årsaken til den lave og ustabile kjølevannstemperaturen på din bil. Noen (etter 03/2000) E-38 730d har 2 kjølevannstermostater, såfremt din bil er en original 1999 mod har du kun den termostaten som sitter på vannpumpa.Det er å anbefale for motoren sin del at man har en fungerende termostat og på disse bilene vil ofte webastoen ligge å kompensere for problemet ved at den slår inn ved ca 72 grader, som gir Unødvendig slitasje på webastoen.
mhane Skrevet Oktober 5, 2008 Skrevet Oktober 5, 2008 Ok. Takker, da blir det sporenstreks bestilt ny termostat. Regner med dette er en nogenlunde overkommelig jobb. Muligens litt trangt men satser nok på å gjøre dette selv
Bengt Skrevet Oktober 6, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 6, 2008 Ved å låse opp kombiinstrumentet får man tilgang til en del funksjoner og informasjon som kan være til nytte i mange situasjoner.Det ligger en del informasjon tilgjengelig på nett feks her: http://www.7-forum.com/modelle/e38/chec ... eitern.php Man kan f,eks, teste funksjoner og lamper i kombiinstrumentet, se litt serviceinfo., digital avlesing av turtall, kjølevannstemperatur, tankinnhold(begge tankdeler.) og hastighet. Jeg mener det er lurt å holde seg til de 9 første programmene samt program 19 for den "normale" E-38 kjører. "Uhemmet" tastetrykking på en del av de andre programmene er ikke å anbefale. For å gå ut av denne modusen kan man holde høyre instrument knapp inne eller en feilmelding vil prioriteres høyere, en åpning av bagasjelokk o.l vil lukke modusen. Det kan hende at man etter en service hos BMW-forhandler eller avkobling av batteriet må åpne opp via program 19 igjen fordi dette har lukket kombiinstrumentet. å lufte en M52 er lettere enn de gamle M20 variantene slik Gunnar påpeker. Å følge den lille oppskriften som står i TIS mener jeg er fornuftig når man har tømt kjølevannssystemet. Tidligere i år presterte en BMW forhandler/verksted å ødelegge en 1999 728ia motor ved å ikke lufte kjølesystemet, etter å ha byttet webastovarmeren. Fordi jeg er usikker på hvor erfaren Bengt var i denne sammenheng ville jeg være sikker på at han var klar over at det krever litt innsikt. Just my 2 cents. Tusen takk for kjempemange tips og triks !Eneste jeg angrer på nå er at jeg ikke fulgte bedre med i tysk-timene på videregående:-( Finnes denne veiviseren på engelsk? Som du nevner har jeg ikke utrolig mye erfaring med denne typen arbeid, så her kunne det vært kjekt å kunne lese seg gjennom hele arbeidet slik at ingenting uteblir. Har riktignok en far som er gammel bilmekaniker. Han bruker å hjelpe når det blir litt "vanskelig" heldigvis... Blir utrolig takknemmelig hvis noen gidder å lage DIY på dette. Klarer det sikkert, men da kan man være litt sikrere på at alt blir rett... Beklager forresten at jeg har vært treg med tilbakemeldinger, har vært uten nett hjemme i snart 14 dager (h%... Canal Digital)! Regner med å være oppe å gå i løpet av uka!
mhane Skrevet Oktober 6, 2008 Skrevet Oktober 6, 2008 Det var egentlig ganske så enkelt. Når man først har låst opp er det enkelt å gå inn pg ut av de menyer man trenger. Jeg har lagt min elsk på kjølevannstemp, tankvolum og forbruk per time. jeg holder meg kun til de anbefalte menyer som 740d nevnte ettersom jeg også er en amatør på området. Dette burde være et normalvalg på kjørecomputeren spør du meg. Var nede i 66 grader nedover en lang bakke i dag. Ringte sporenstreks til BMW og bestilte ny termostat. Hadde jeg hatt disse mulighetene før så hadde termostaten vært bestilt for lenge siden.
Gunnar Skrevet Oktober 7, 2008 Skrevet Oktober 7, 2008 Finnes denne veiviseren på engelsk? http://babelfish.yahoo.com/translate_ur ... =Translate
pengelek Skrevet Oktober 7, 2008 Skrevet Oktober 7, 2008 Jeg så på denne listen på en vrakbil jeg hentet deler fra, og på den e38`en så virket det som om gummi listen var limet på chromet. Kan jo bare være den er gammel, morken og litt klissete, men den hang som f... Jeg behøver også å bytte denne listen på begge sider (mye sprekker og småskader på list.)
Bengt Skrevet Oktober 7, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 7, 2008 Finnes denne veiviseren på engelsk? http://babelfish.yahoo.com/translate_ur ... =Translate Ahhh, genialt Gunnar!! Takk skal du ha!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå