KalMar Skrevet Desember 4, 2011 Skrevet Desember 4, 2011 Til Info for de som har lyst på disse bremsene så må nok disse kjøpes brukt.Var i kontakt med koed og de sa at alpina just hadde sluttet å selge disse når jeg skulle kjøpe av de. (Vår 2011) Slik jeg forsto på koed så var FTE siste man som fikk kjøpe alpina bremser av de. Men det er jo lov å prøve seg å høre med koed. Hmm, var heldig jeg da. Kjipt for andre som vil godkjenne da Ja det er ganske så kjedelig for oss andre. Siden jeg ikke fikk tak i Alpina bremsene så måtte jeg bygge om til 5-bolt. BT har gått med på at jeg bygger om til e36 m3 3.2 bremser på alle hjul, de ville IKKE blande e30 og e36 bremser (e36 m3 framme og e30 m3 bak f.eks) Så dette medførte jo til en mye større ombygging en planlagt! Så nå gjenstår det bare å se til våren om understellet blir godkjent (e36 m3 3.2 coilovers etc. framme og e30 m3 nav med e36 m3 bremser bak) Og FTE, jeg ville prøvd å bygd eksosen slik at du kunne montert effekt mellompotte og bakpotten som passer til e30. (regner med at du ikke skal ha ut super mye effekt) Da vil du få et eksosanlegg som er servicevennlig og det er ikke stress med at masse deler er moddet for å passer hverandre. Oppheng og alt slikt vil man da kunne bruke originale. Dette er da min mening, og det er slik jeg har gjort det. Kan gi deg mer info på PM eller her hvordan jeg gjorde det vis det er av interesse.
FTE Skrevet Desember 4, 2011 Forfatter Skrevet Desember 4, 2011 Ja, det er en fornuftig løsning, har tenkt på dette også. Hvordan er det med div. effektanlegg til E30 egentlig? Er det noe marked for det lengre? Husker jo da jeg hadde E30 320i i slutten av 90-årene, da var det Simons effektanlegg som var hot. Får google litt..
e30 tic Skrevet Desember 4, 2011 Skrevet Desember 4, 2011 Du driver å planlegger eksos ser jeg. Jeg tror ikke jeg har vært så forbannet noen gang så når jeg monterte den doble eksosen på min twin turbo, 2x2.5" med dobble potter forran og bak. Makan til møkk, fikk det aldri til å sitte som jeg ville så jeg vil også bygge nytt i, hadde noen magnaflow potter og de var ekstremt fine å se til, men nå ser jeg PPF skryter av vekten på SImons sine rustfrie, personling hater jeg Simons men har kun hatt sorte potter ifra de. Skal du kjøre med samme effekt som før? 3" DP er jo overkill så det holder, men selvsagt har du plass skader det jo ikke. Min erfaring er at det bråker mye mer (får en mye hulere lyd) med 3" kontra 2.5" Jeg kjørte 3" DP og resten 2.5" på min forrige motor med en potte bak, og den bråkte ikke mer enn en godkjent e30 turbo skal gjøre Ix turboen min har tilsvarende med 3" rustfritt og det brummer litt for mye gitt. På min twin turbo er jeg ennå i tvil men at noe må gjøres er helt klart, legg ut bilder med hva du ender opp med da!
FTE Skrevet Desember 4, 2011 Forfatter Skrevet Desember 4, 2011 Ja, skal ha effekten den er godkjent med, dvs jeg skal ikke endre på ladetrykk el noe. I forhold til pluggen jeg har av en eksos nå, vil jeg jo få mer effekt med et mer åpent anlegg uten kat, men ikke så mye at jeg gidder å ta enda en tur til BT. De stusset faktisk på hvorfor jeg hadde et originalt anlegg da jeg var inne og fikk den godkjent i sommer, jeg forklarte at det var pga. støynivå. De ville byttet til et effektanlegg sa de 3" DP er overkill ja, men er plass til dem i motorrommet, det er under bilen jeg synes de bygger litt mye, pga. lav bil. Blir bilder av resultatet ja
|Ole| Skrevet Desember 4, 2011 Skrevet Desember 4, 2011 Simons potter er jo heilt utrulig genial lyd av da!
e30 tic Skrevet Desember 4, 2011 Skrevet Desember 4, 2011 Ja, skal ha effekten den er godkjent med, dvs jeg skal ikke endre på ladetrykk el noe. I forhold til pluggen jeg har av en eksos nå, vil jeg jo få mer effekt med et mer åpent anlegg uten kat, men ikke så mye at jeg gidder å ta enda en tur til BT. De stusset faktisk på hvorfor jeg hadde et originalt anlegg da jeg var inne og fikk den godkjent i sommer, jeg forklarte at det var pga. støynivå. De ville byttet til et effektanlegg sa de 3" DP er overkill ja, men er plass til dem i motorrommet, det er under bilen jeg synes de bygger litt mye, pga. lav bil. Blir bilder av resultatet ja De gjorde det ja hehe, viste ikke du kjørte med orginalt. Har bare hatt start på twin turboen i garasjen med stumme motorfester, og det hørtes ut for meg så den bråkte vel mye, rart mtp at det er to turboer og 4 potter som demper. Bygg deg et sneddent i 2.5" under bilen med to potter så blir det nok bra!
Pedi Skrevet Desember 4, 2011 Skrevet Desember 4, 2011 Dropp de stumme motorfestene, så blir ALT så mye roligere...
e30 tic Skrevet Desember 4, 2011 Skrevet Desember 4, 2011 Dropp de stumme motorfestene, så blir ALT så mye roligere... De er allerede droppet, var egentlig bare "bygge" motorfester, men plutselig starta jo haugen
hylle Skrevet Desember 4, 2011 Skrevet Desember 4, 2011 Jada, men tror andre bolt-on bremser blir vanskeligere å få godkjent. Virket sånn da jeg skulle godkjenne min. Men man kan jo bygge om til 5-bolt og kjøre E30-E36 M3 Porsche boxster bremser får man tuv papirer på til e30 på 300mm.de, 302mmog 291(?)mm bremser.
SSM Skrevet Desember 4, 2011 Skrevet Desember 4, 2011 Til Info for de som har lyst på disse bremsene så må nok disse kjøpes brukt.Var i kontakt med koed og de sa at alpina just hadde sluttet å selge disse når jeg skulle kjøpe av de. (Vår 2011) Slik jeg forsto på koed så var FTE siste man som fikk kjøpe alpina bremser av de. Men det er jo lov å prøve seg å høre med koed. Hmm, var heldig jeg da. Kjipt for andre som vil godkjenne da Ja det er ganske så kjedelig for oss andre. Siden jeg ikke fikk tak i Alpina bremsene så måtte jeg bygge om til 5-bolt. BT har gått med på at jeg bygger om til e36 m3 3.2 bremser på alle hjul, de ville IKKE blande e30 og e36 bremser (e36 m3 framme og e30 m3 bak f.eks) Så dette medførte jo til en mye større ombygging en planlagt! Så nå gjenstår det bare å se til våren om understellet blir godkjent (e36 m3 3.2 coilovers etc. framme og e30 m3 nav med e36 m3 bremser bak) Og FTE, jeg ville prøvd å bygd eksosen slik at du kunne montert effekt mellompotte og bakpotten som passer til e30. (regner med at du ikke skal ha ut super mye effekt) Da vil du få et eksosanlegg som er servicevennlig og det er ikke stress med at masse deler er moddet for å passer hverandre. Oppheng og alt slikt vil man da kunne bruke originale. Dette er da min mening, og det er slik jeg har gjort det. Kan gi deg mer info på PM eller her hvordan jeg gjorde det vis det er av interesse. Man får godkjent med E36M3 bremser forran og E30M3 bak. Det gjorde jeg. Jeg kan med en gang si at du aldrig får godkjent E36 coilovers på en E30. Du har ikke noe TUV pappirer på at de coiloversene er godkjent for E30. Så du må nok tilbake på tegnebrettet eller gjøre litt mer grundig forskning.
KalMar Skrevet Desember 6, 2011 Skrevet Desember 6, 2011 Man får godkjent med E36M3 bremser forran og E30M3 bak. Det gjorde jeg. Jeg kan med en gang si at du aldrig får godkjent E36 coilovers på en E30. Du har ikke noe TUV pappirer på at de coiloversene er godkjent for E30. Så du må nok tilbake på tegnebrettet eller gjøre litt mer grundig forskning. Jeg fikk ikke lov til BT å ha forskjellige bremser, har papirer på at de IKKE vil dette... Jeg sa at du hadde fått godkjent dette, da jeg holdt på med å søke om andre bremser og understell til min e30. Men dette hjalp ingen ting. Hadde ingen ting å si, for min saksbehandler ville ikke gå god for dette siden SFOOR (eller hva de heter) anbefalte ikke dette. Jeg har også papirer på at de er villige til å ha e36 coilover (som er anbefalt e36 som det så fint står) på min e30. Men her MÅ jeg oversette papirene pga de skal se gjennom om det er noen begrensninger med vekt, høyde, hjul, osv osv. Men det vil jo vise seg når jeg skal godkjenne den! Men nok OT
SSM Skrevet Desember 6, 2011 Skrevet Desember 6, 2011 Rart at han som godkjente min selv sitter i SFOOR.
Pedi Skrevet Desember 6, 2011 Skrevet Desember 6, 2011 Jeg kan med en gang si at du aldrig får godkjent E36 coilovers på en E30. Du har ikke noe TUV pappirer på at de coiloversene er godkjent for E30. Så du må nok tilbake på tegnebrettet eller gjøre litt mer grundig forskning. Rart at han som godkjente min selv sitter i SFOOR. Rart at han som godkjente min selv sitter i SFOOR. Var det Bakkevik som godkjente din? Det var vel Bakkevik som godkjente Tore Bårdsens E30 (den som Dirtydicky har nå), og med mindre Tore byttet understell i siste liten - så sto det E36 coilovers på den såvidt jeg kan huske??
SSM Skrevet Desember 6, 2011 Skrevet Desember 6, 2011 Var han som godkjente min og gamle Tore sin ja, var bare noen uker i mellom min og hans bil og det er E30M3 bein på den bilen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå