Gå til innhold

e30 på vinterføre?


sveinern2
 Share

Anbefalte innlegg

En E30 er det utimate sladdeverktøy på vinteren! Jeg kan garantere :D

Selv kjørte jeg E30 316i med 75 bakhjulhk i fjord og smalt på rallypiggdekka på isbane og langs øde snøbelagte grusveier. Mer moro enn akkurat det kjenner jeg ikke til bak rattet..

Selv uten diffbrems og med småshabby hjul gikk det over all forventning. Flere som satt på var også skikkelig overrasket hva denne lille moped-BMWn klarte å oppnå av hastigheter og rundetider.. Fikk og permanent skremt vekk to kompiser, som aldri skulle sitte på med meg lenger.. Så det er vel godkjent.. :)

E30 er responsiv i karosseriet og gjør HURTIG sånn du vil, noe som ikke kan sies om mange av de større BMWene.. som er mer behagelig å sladde med, men i desto mindre fart. Popper du clutchen i 140km/t på slutten av 3.gir med E30 316i vil du umiddelbart skjønne hva jeg mener.. Så gjør det samme med en E39 520 f.eks..

Rått å ligge på grensen og kjenne man mister litt vinkelen på sladden, men samtidig kun touche bremsen litt med venstrebene og "bremse ut" sladden i enda bedre vinkelen igjen... :D

For meg er vinteren det store høydepunktet, og jeg bruker vel mer tid i bilen da enn på sommeren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oddis skriver,helt genial lekebil om vinteren,selv om jeg fortrekker mer motor,og mener en bmw uten diff sperre/brems er totalt ubruklig.

Har ihvertfall utrolig mange morsomme opplevelser bak rattet på en e30 om vinter`n,og er sikker på at det blir mange fler.

Er vel også noe av det raskere med 2wd hvis sjåføren er bra.

Et must er jo greie vinterhjul da,og ishjul(rallyhjul) er en absolutt høydare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahh, kjenner jeg gleder meg til vinteren :D

Men eneste jeg er bekymret for er at den kansje er litt motorsvak?

Motorsvak er den ja, men ikke så mye at du ikke får en hyggelig kjøreopplevelse... Som sagt, skremte folk vekk fra passasjersete, og det burde si noe. Bra piggdekk er et must for å få mest mulig feste og sladd, enda disse piggene har en tendens til å forsvinne fort.. hehe.

Ishjul er absolutt å foretrekke.

Sveis deg sperre på diffen, eller kjøp deg diffbrems, det er den beste oppgraderingen du gjør.

Jeg følte jeg manglet litt pulver UT fra små hårnålssvinger der jeg måtte ned i 2 gir, og ikke hadde nok krutt ut på 3 gir. 4 gir brukes ytterst sjelden på isbane. En E30 325i vil jeg tro er midt i blinken på isbane, men er man nybegynner kan jeg garantere mange redselsfulle situasjoner før man blir kompetent.. :lol:

Nå vet jeg ikke hva slags kjøre/sladderfaring du har, men en 316 på isdekk krever faktisk noe av sjåføren, tro det eller ei. Den kan tross alt oppnå (110-120 normalt, uten å pushe) 140-150km/t sidelengs med nok stål mellom beina. Og det er faktisk ganske så fort hvis man ikke har drevet med det før... 120 helt på tvers i veien er ikke for nyfrelste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E30 er GØY på vinteren. Hadde en 316 (M10) forrige vinter. Gikk selvfølgelig ikke så fælt, men det var glemt når ræva kom! Ganske lett å kontrollere, men nervøs pga akelavtand. Savner den tross dens mangler. Solgt for 4000 inkl åravgift :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...